MASSEPERMITTERING: Color Line permitterer rundt 2000 ansatte. Sjøfolk kan miste 50 prosent av inntekten sin når de må gå på Nav.
Brian Cliff Olguin
Korona-krisa til sjøs:
Color Line permitterer 2000 ansatte
Color Line stopper alle sine seilinger til Danmark, Tyskland og Sverige på grunn av virusspredning. Nå permitterer de 2000 ansatte. Mange vil gå ned 50 prosent i inntekt.
tri@lomedia.no
Norges største fergerederi for utenlandske ferger, Color Line, tar massive grep i dugnaden for å stoppe spredningen av COVID-19, også kjent som koronaviruset.
«Myndighetene har innført nye og strengere tiltak for å håndtere koronaviruset COVID-19. Tiltakene får omfattende konsekvenser for Color Lines virksomhet i Norge, Danmark, Sverige og Tyskland», skriver de i en pressemelding.
Går kraftig ned i lønn
– De ansatte er urolige og frustrerte. Ingen vet hvor lenge dette vil vare. De fleste går rett fra skipet og hjem i karantene i 14 dager. Mange er bekymret for egen økonomi. Når de ansatte går over på dagpenger, vil de risikere å gå ned nesten 50 % i inntekt. Det er mange som vil slite med i de daglige, faste utgiftene, sier hovedtillitsvalgt i rederiet Erina Bryn Kjær.
p
Hun forklarer at ansatte til sjøs ikke mottar feriepenger fordi de har feriepenger innbakt i hyra. Når Nav beregner dagpenger og sykepenger, trekker de fra tolv prosent feriepenger på hyren før beregningsgrunnlaget. Så kommer dagpenger på ca. 62,4 % av lønn.
De permitterte vil heller ikke få dagpenger for helligdager i påsken, selv om de har turnus og jobber disse helligdagene til vanlig. Dette vil få store konsekvenser for de ansatte, spesielt de med lavest lønn, mener Kjær.
Saken fortsetter under bildet.
HOVEDTILLITSVALGT: Erina Bryn Kjær er bekymret for lønnstapet til de ansatte hvis dette blir langvarig.
Jan Erik Østlie
20 dager med full lønn
Nå har Stortinget nylig blitt enige i at permitterte får full lønn i 20 dager, der arbeidsgiver kun skal betale for to av dem. Reglene før viruskrisen var at arbeidsgivere skal betale 15 dager med full lønn ved permittering før de blir overført til Nav.
Dette får matros og vara-hovedtillitsvalgt Rolf Einar Olsen og kollegaene hans til å juble.
– Det er veldig bra at de har kommet fram til dette og ikke skyver hele regningen over på arbeidsfolk. Økonomisk kommer det til å gå bra for meg for jeg har lagt meg opp litt egenkapital som kan tæres på. Men jeg kjenner flere som ikke har det, som er svært bekymret, sier Olsen på telefon fra Kielfergen Color Fantasy.
p
Han forteller at enkelte av de ansatte nå er redd for arbeidssituasjonen framover, men at de hjelper hverandre å holde motet oppe.
– Dette er ikke noe gøy og ikke ønskelig. Og det blir viktig å være litt aktiv så vi får tankene på noe annet. Selv skal jeg mye i skogen og hogge ved, sier Olsen.
Saken fortsetter under bildet.
HOLDER MOTET OPPE: Foran: Klas Roger Arvesen og Rolf Einar Olsen (vara-hovedtillitsvalgt om bord). Linje 2: Andrea Helland og Geir Martin Sørby hovedtillitsvalgt om bord). Bakerst: Jan Martin Andersen, Kristian Løvdal og Stian Holt.
Privat
Pålagt stans
– Dette er en utrolig vanskelig situasjon for alle. Både for de ansatte, for rederiet og for de tillitsvalgte. Først var det sviktende antall reisende, passasjerene risikerte å få karantene dersom de reiste med Color Line. Så eskalerer hele situasjonen seg utrolig fort i løpet av noen få dager, og fra å vurdere å ta ut noen skip av normal drift, så ender det med myndighetspålagte forbud mot passasjertrafikk, havnene stenges, grenser stenges, forbud om landlov for de ansatte, fortsetter Kjær.
De ansatte har fått permitteringsvarsel i dag. De mottar epost med permitteringsbrev, de blir informert om bord av avdelingsledere og på oppslag på skipene, opplyser Kjær.
p
– Det har vært en god dialog mellom oss tillitsvalgte og rederiet. Men det er utrolig tungt å signere på en protokoll som får store konsekvenser for mine venner og kollegaer om bord. Dette er absolutt den tøffeste avgjørelsen jeg har tatt som tillitsvalgt, sier Kjær som har vært i lange møter gjennom hele helgen.
Ikke alle i ansatte permitteres. Skipene skal ligge «varm», det vil sikkerhetsbemanning på skipene for å holde skipene i gang. Ansatte på broa og maskinrom permitteres ikke og det må være et operativt brannlag med røykdykkere om bord. Rundt 15 ansatte skal jobbe videre.
De permitterte beholder alle sine forsikringer og er fortsatt ansatt i Color Line.
– Permitteringene vil kunne bli opphevet på kort varsel, fordi vi skal sikre at selskapet er klar til å skyte fart når myndighetene igjen tillater passasjertrafikk mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.
Godstransport fortsetter
Myndighetene gjør unntak i innreise- og karantenereglene for transport av gods. Color Line vil derfor opprettholde cargo-seilasene ved at frakteskipet M/S Color Carrier vil gå mellom Oslo-Kiel med gods på vanlig måte. SuperSpeed 2, som til vanlig går mellom Larvik og Hirtshals, vil også gå, men kun som godstrafikk.
p
Det vil i tråd med det innførte regelverket være tillatt for passasjerer som er på vei til sine respektive hjemsteder i Norge og Danmark å reise med SuperSpeed 2, melder rederiet.
Rederiet som disponerer seks skip, har rundt 3500 ansatte i fire land. Av disse er over 2000 sjøfolk om bord på skipene. Bare på Kielfergene Color Magic og Color Fantasy jobber det rundt 1000 sjøfolk.
Hurtigruten permitterer
Også Hurtigruten har meldt at de vil ta ut en massepermittering. Der er foreløpig 120 blitt permittert på grunn av koronaviruset.
Selskapet vurderer ytterligere grep for å kutte kostnadene nå som turisttrafikken reduseres betraktelig.
– Dette er en ekstraordinær og alvorlig situasjon. Konsekvensene rammer oss nå med full kraft, og vi må være forberedt på alle tenkelige utfall, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en uttalelse.
p
– Vi har de siste dagene satt i verk en rekke kostnadskutt i hele selskapet. Vi må fortløpende se på mulige videre grep, sier Skjeldam.
Ledelsen melder at de er i tett dialog med de tillitsvalgte, og ser på hvordan de sammen kan løse dette på en best mulig måte.
– Vi må sikre en god løsning for gjestene våre, for våre ansatte og for Hurtigrutens finansielle situasjon. Vi har et stort ansvar for å tenke og handle langsiktig, sier Skjeldam.
– Norsk reiseliv er i en enorm krise, og innovasjon, bærekraft og utvikling må ikke bli satt mange år tilbake. Transport er en av de samfunnskritiske funksjonene norske myndigheter har bestemt at skal og må holdes i gang i krisen. Som regjeringen har pekt på, er dette viktig for å opprettholde kritisk infrastruktur langs norskekysten. Vi strekker oss og tar vår del av ansvaret for det, sier Skjeldam.
I en krisepakke til næringslivet vil regjeringen blant annet redusere antall dager med lønnsplikt for arbeidsgivere ved permittering fra 15 til to dager.
– Vi er i dialog med regjeringen og Stortinget for å gi innspill til andre gode løsninger, sier Skjeldam.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo