JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Korona-krisa til sjøs:

Color Line permitterer 2000 ansatte

Color Line stopper alle sine seilinger til Danmark, Tyskland og Sverige på grunn av virusspredning. Nå permitterer de 2000 ansatte. Mange vil gå ned 50 prosent i inntekt.
MASSEPERMITTERING: Color Line permitterer rundt 2000 ansatte. Sjøfolk kan miste 50 prosent av inntekten sin når de må gå på Nav.

MASSEPERMITTERING: Color Line permitterer rundt 2000 ansatte. Sjøfolk kan miste 50 prosent av inntekten sin når de må gå på Nav.

Brian Cliff Olguin

tri@lomedia.no

Norges største fergerederi for utenlandske ferger, Color Line, tar massive grep i dugnaden for å stoppe spredningen av COVID-19, også kjent som koronaviruset.

«Myndighetene har innført nye og strengere tiltak for å håndtere koronaviruset COVID-19. Tiltakene får omfattende konsekvenser for Color Lines virksomhet i Norge, Danmark, Sverige og Tyskland», skriver de i en pressemelding.

Går kraftig ned i lønn

– De ansatte er urolige og frustrerte. Ingen vet hvor lenge dette vil vare. De fleste går rett fra skipet og hjem i karantene i 14 dager. Mange er bekymret for egen økonomi. Når de ansatte går over på dagpenger, vil de risikere å gå ned nesten 50 % i inntekt. Det er mange som vil slite med i de daglige, faste utgiftene, sier hovedtillitsvalgt i rederiet Erina Bryn Kjær.

p

Hun forklarer at ansatte til sjøs ikke mottar feriepenger fordi de har feriepenger innbakt i hyra. Når Nav beregner dagpenger og sykepenger, trekker de fra tolv prosent feriepenger på hyren før beregningsgrunnlaget. Så kommer dagpenger på ca. 62,4 % av lønn.

De permitterte vil heller ikke få dagpenger for helligdager i påsken, selv om de har turnus og jobber disse helligdagene til vanlig. Dette vil få store konsekvenser for de ansatte, spesielt de med lavest lønn, mener Kjær.

Saken fortsetter under bildet.

HOVEDTILLITSVALGT: Erina Bryn Kjær er bekymret for lønnstapet til de ansatte hvis dette blir langvarig.

HOVEDTILLITSVALGT: Erina Bryn Kjær er bekymret for lønnstapet til de ansatte hvis dette blir langvarig.

Jan Erik Østlie

20 dager med full lønn

Nå har Stortinget nylig blitt enige i at permitterte får full lønn i 20 dager, der arbeidsgiver kun skal betale for to av dem. Reglene før viruskrisen var at arbeidsgivere skal betale 15 dager med full lønn ved permittering før de blir overført til Nav.

Dette får matros og vara-hovedtillitsvalgt Rolf Einar Olsen og kollegaene hans til å juble.

– Det er veldig bra at de har kommet fram til dette og ikke skyver hele regningen over på arbeidsfolk. Økonomisk kommer det til å gå bra for meg for jeg har lagt meg opp litt egenkapital som kan tæres på. Men jeg kjenner flere som ikke har det, som er svært bekymret, sier Olsen på telefon fra Kielfergen Color Fantasy.

p

Han forteller at enkelte av de ansatte nå er redd for arbeidssituasjonen framover, men at de hjelper hverandre å holde motet oppe.

– Dette er ikke noe gøy og ikke ønskelig. Og det blir viktig å være litt aktiv så vi får tankene på noe annet. Selv skal jeg mye i skogen og hogge ved, sier Olsen.

Saken fortsetter under bildet.

HOLDER MOTET OPPE: Foran: Klas Roger Arvesen og Rolf Einar Olsen (vara-hovedtillitsvalgt om bord). Linje 2: Andrea Helland og Geir Martin Sørby hovedtillitsvalgt om bord). Bakerst: Jan Martin Andersen, Kristian Løvdal og Stian Holt.

HOLDER MOTET OPPE: Foran: Klas Roger Arvesen og Rolf Einar Olsen (vara-hovedtillitsvalgt om bord). Linje 2: Andrea Helland og Geir Martin Sørby hovedtillitsvalgt om bord). Bakerst: Jan Martin Andersen, Kristian Løvdal og Stian Holt.

Privat

Pålagt stans

– Dette er en utrolig vanskelig situasjon for alle. Både for de ansatte, for rederiet og for de tillitsvalgte. Først var det sviktende antall reisende, passasjerene risikerte å få karantene dersom de reiste med Color Line. Så eskalerer hele situasjonen seg utrolig fort i løpet av noen få dager, og fra å vurdere å ta ut noen skip av normal drift, så ender det med myndighetspålagte forbud mot passasjertrafikk, havnene stenges, grenser stenges, forbud om landlov for de ansatte, fortsetter Kjær.

De ansatte har fått permitteringsvarsel i dag. De mottar epost med permitteringsbrev, de blir informert om bord av avdelingsledere og på oppslag på skipene, opplyser Kjær.

p

– Det har vært en god dialog mellom oss tillitsvalgte og rederiet. Men det er utrolig tungt å signere på en protokoll som får store konsekvenser for mine venner og kollegaer om bord. Dette er absolutt den tøffeste avgjørelsen jeg har tatt som tillitsvalgt, sier Kjær som har vært i lange møter gjennom hele helgen.

Ikke alle i ansatte permitteres. Skipene skal ligge «varm», det vil sikkerhetsbemanning på skipene for å holde skipene i gang. Ansatte på broa og maskinrom permitteres ikke og det må være et operativt brannlag med røykdykkere om bord. Rundt 15 ansatte skal jobbe videre.

De permitterte beholder alle sine forsikringer og er fortsatt ansatt i Color Line.

– Permitteringene vil kunne bli opphevet på kort varsel, fordi vi skal sikre at selskapet er klar til å skyte fart når myndighetene igjen tillater passasjertrafikk mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Godstransport fortsetter

Myndighetene gjør unntak i innreise- og karantenereglene for transport av gods. Color Line vil derfor opprettholde cargo-seilasene ved at frakteskipet M/S Color Carrier vil gå mellom Oslo-Kiel med gods på vanlig måte. SuperSpeed 2, som til vanlig går mellom Larvik og Hirtshals, vil også gå, men kun som godstrafikk.

p

Det vil i tråd med det innførte regelverket være tillatt for passasjerer som er på vei til sine respektive hjemsteder i Norge og Danmark å reise med SuperSpeed 2, melder rederiet.

Rederiet som disponerer seks skip, har rundt 3500 ansatte i fire land. Av disse er over 2000 sjøfolk om bord på skipene. Bare på Kielfergene Color Magic og Color Fantasy jobber det rundt 1000 sjøfolk.

Hurtigruten permitterer

Også Hurtigruten har meldt at de vil ta ut en massepermittering. Der er foreløpig 120 blitt permittert på grunn av koronaviruset.

Selskapet vurderer ytterligere grep for å kutte kostnadene nå som turisttrafikken reduseres betraktelig.

– Dette er en ekstraordinær og alvorlig situasjon. Konsekvensene rammer oss nå med full kraft, og vi må være forberedt på alle tenkelige utfall, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en uttalelse.

p

– Vi har de siste dagene satt i verk en rekke kostnadskutt i hele selskapet. Vi må fortløpende se på mulige videre grep, sier Skjeldam.

Ledelsen melder at de er i tett dialog med de tillitsvalgte, og ser på hvordan de sammen kan løse dette på en best mulig måte.

– Vi må sikre en god løsning for gjestene våre, for våre ansatte og for Hurtigrutens finansielle situasjon. Vi har et stort ansvar for å tenke og handle langsiktig, sier Skjeldam.

– Norsk reiseliv er i en enorm krise, og innovasjon, bærekraft og utvikling må ikke bli satt mange år tilbake. Transport er en av de samfunnskritiske funksjonene norske myndigheter har bestemt at skal og må holdes i gang i krisen. Som regjeringen har pekt på, er dette viktig for å opprettholde kritisk infrastruktur langs norskekysten. Vi strekker oss og tar vår del av ansvaret for det, sier Skjeldam.

I en krisepakke til næringslivet vil regjeringen blant annet redusere antall dager med lønnsplikt for arbeidsgivere ved permittering fra 15 til to dager.

– Vi er i dialog med regjeringen og Stortinget for å gi innspill til andre gode løsninger, sier Skjeldam.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse