JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Color Line raser over vedtak

Sandefjord kommune vil la Fjordline få konkurrere med Color Line på strekningen Sandefjord-Strömstad. Slikt blir det bråk av.
Går alt som formannskapet i Sandefjord kommune har vedtatt, vil Color Line få konkurranse på ferjestrekningen mellom Sandefjord og Strömstad. Fjordline starter også opp med daglige avganger på strekningen.

Går alt som formannskapet i Sandefjord kommune har vedtatt, vil Color Line få konkurranse på ferjestrekningen mellom Sandefjord og Strömstad. Fjordline starter også opp med daglige avganger på strekningen.

Roy Ervin Solstad

christine.skarberg@lomedia.no

Den mest lønnsomme ferjestrekningen i Norge er den som går mellom Sandefjord og Strömstad. I 25 år har Color Line hatt monopol på strekningen, og sørget for sysselsetning av norske sjøfolk. Nå blir det slutt på moroa. 25. februar vedtok formannskapet i Sandefjord kommune at danskflaggede Fjordline skal få operere på strekningen. Nye EØS-regler gjør at kommunen plikter å slippe til konkurrerende selskaper.

Politikerne åpner for at Fjordline skal få begynne seilingene den 20. juni i år, og ha avgangstid fem kvarter før Color Line. Dette anser ledelsen i Color Line som svært uansvarlig, med tanke på at de to ferjene vil krysse hverandre på et av de smaleste punktene i fjorden.

Konserndirektør i Color Line, Helge Otto Mathisen, uttalte til NRK etter formannskapsmøtet at han mener kommunen overhodet ikke har vurdert eller tatt dette med sikkerhet til betraktning i saken. Nå truer rederiet kommunen med søksmål.

Farlig

Norsk Sjømannsforbunds hovedtillitsvalgt i Color Line, Ronny Øksnes, støtter konserndirektør Mathisen fullt ut.

– Det er tydelig at det med sikkerhet må være en glipp. Den avgangstiden Fjordline har fått av kommunen, vil føre til at opp mot flere tusen passasjerer kommer til å kunne være i fare hver eneste dag. Dette må de se nærmere på før de tillater Fjordline å operere på strekningen, slår han fast.

I følge kommuneadvokaten i Sandefjord, Ivar Otto Myhre, skal kystverket ha konkludert med at det er trygt for to skip å møtes i fjorden, noe Øksnes stiller et stort spørsmålstegn ved.

– Det er vel ikke uten grunn at området der skipene skal møtes kalles «Tranga» lokalt. Jeg tror kystverket må ta seg en tur ut og faktisk se hvordan forholdene er og ikke bare konkludere ut fra sakspapirene, sier Øksnes

David mot Goliath

Direktør i Fjordline, Ingvald Fardal, sier at Color Line bevisst prøver å finne løsninger for å hindre Fjordline å seile på ferjestrekningen over Oslofjorden.

– De har brukt mye ressurser på advokater som jobber med å finne pinner de kan stikke inn i hjulene våre og stoppe planen vår om å starte i juni, uttalte direktør Ingvald Fardal i Fjordline etter formannskapsmøtet forrige tirsdag.

Øksnes mener at paradokset i hele Fjordline-saken er at rederiet fremstiller seg selv som lillebror mot giganten Color Line.

– Color Line seiler med to skip mellom Norge og Danmark i år. Fjordline vil i høysesongen nå seile med tre skip. Hvem er lillebroren, spør Øksnes.

Frykter for arbeidsplassene

For Øksnes del er også vedtaket til formannskapet i Sandefjord enda en brikke i puslespillet som truer fremtiden til de ansatte i Color Line og norske sjøfolk generelt. Med Fjordlines innpass i Oslofjorden vil Color Line lide store økonomiske tap. Ved siden av dette er farene for å bli utkonkurrert enda større.

– Fjordline driver fergene sine med betydelig billigere arbeidskraft enn Color Line som utelukkende seiler med norske lønnsvilkår. Når det nå i tillegg ser ut som om at de får dispensasjon til å frakte gods mellom Bergen og Stavanger med en gevinst på 90 millioner, kan disse pengene kanaliseres til denne linjen og legge et utilbørlig press på Color Line. Da er jeg redd det kan gå utover våre medlemmers arbeidsplasser, sier Øksnes.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse