JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

De gode hjelperne

Hellen Solhaug og Bjørg Borger har sørget for at millioner av kroner har kommet medlemmene i Norsk Sjømannsforbund til gode.
TAR SAKEN: saksbehandlere hos Norsk Sjømannsforbund, Hellen Solhaug (bak) og Bjørg Borger står parat til å hjelpe de medlemmene, som enten har har vært utsatt for ulykker på jobb, mistet helseattesten sin, eller ikke fått utbetalt sykepenger de har hatt krav på.

TAR SAKEN: saksbehandlere hos Norsk Sjømannsforbund, Hellen Solhaug (bak) og Bjørg Borger står parat til å hjelpe de medlemmene, som enten har har vært utsatt for ulykker på jobb, mistet helseattesten sin, eller ikke fått utbetalt sykepenger de har hatt krav på.

Christine Skårberg Dahl

christine.skarberg@lomedia.no

I sin åpningstale under Norsk Sjømannsforbunds landsmøte, oppsummerte Jacqueline Smith flere av de tingene som forbundet har jobbet med i landsmøteperioden. Blant de sakene som ble nevnt, og som høstet applaus, var saksbehandlerne Hellen Solhaugs og Bjørg Borgers innsats for å hjelpe medlemmer som enten har pådratt seg yrkesskader, opplevd tap av sykepenger eller av helseattest. Til sammen har disse to sørget for at over 48 millioner kroner er blitt utbetalt av forsikringsselskapene.

– Det er klart at når vi lykkes så inspirerer det til å stå på videre, og selv om vi ikke var så overrasket over det samlede beløpet, så er det veldig morsomt at vi har bidratt med så mye til medlemmene våre som har hatt behov for støtte og hjelp, sier de to saksbehandlerne.

Tar tid

Det krever innsikt, tålmodighet og masse kunnskap for å utføre den jobben som Solhaug og Borger gjør. De jobber individuelt, og alltid med flere saker samtidig. De fungerer som medlemmets talsperson ovenfor forsikringsselskap, Nav og rederi.

– Vi får en fullmakt av medlemmene til å være deres representant, får ut alle papirer og dokumenter og kjører saken i sin helhet, forklarer saksbehandlerne.

Det viktigste for medlemmer som blir utsatt for uhell, er å kontakte lege så fort som mulig og få en utredelse raskt, sier de to. Ved siden av dette er det vel så viktig at arbeidsgiver skriver skaderapport, og at hendelsen blir nedskrevet i dekksdagboken så raskt som mulig. Deretter er det viktig å kontakte forbundet, gjerne så tidlig som mulig, for å få informasjon om hvordan saken skal, eller kan, håndteres videre.

– Det viktigste for oss er at medlemmet skjønner at dette tar tid. Ofte fryktelig lang tid. En yrkesskadesak for eksempel, kan vare alt fra to til åtte år før den avsluttes. Det er dette som tærer mest på for dem det gjelder, men også medlemmene må være tålmodige, selv om livssituasjonen er blitt som den har blitt, forklarer Solhaug og Borger.

Lykkes

Tallene viser klart at Solhaug og Borger lykkes i de fleste saker. Men de har oppfordringer til dem som er havnet i en skadesituasjon.

– Vi vet at mange blir kontaktet av forsikringsselskapet mens saken pågår. Vi råder medlemmet til ikke å snakke med dem, men hendvise dem rett til oss, med beskjed at det er vi som håndterer dette. Det har nemlig vært flere tilfeller der medlemmet har godtatt det tilbudet som er gitt fra forsikringsselskapet. Mange sier ja, fordi det har gått lang tid, men de får da langt mindre igjen enn hva de egentlig har krav på, opplyser Solhaug.

Gleder å hjelpe

Det gleder å hjelpe, mener de to. Og selv om både Solhaug og Borger er dyktige i sine jobber, er de likevel klare på at det er god hjelp i å ha advokater på huset som virkelig er kjent med problemstillinger som sjøfolk kan oppleve.

– Det er godt å ha noen å diskutere med, når man selv sitter med nesa langt ned i materien. Advokatene og kollegene våre er flinke til å hjelpe og gi råd på veien, smiler Borger.

Hvis Sjømannsforbundets medlemmer skulle være utsatt for noe urettferdig på jobb, eller en ulykke, skal de altså vite at på hovedkontoret er det hjelp å få.

– Sammen som organisasjon står vi sterkere, og sammen er vi et godt team som sørger for hjelp til dem som måtte trenger det, sier Solhaug og Borger.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse