JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ALLE VIL: Egil Ulvan Rederi kartlegger muligheten for laksetransport mellom Hitra og Hirtshals.

ALLE VIL: Egil Ulvan Rederi kartlegger muligheten for laksetransport mellom Hitra og Hirtshals.

Tri Nguyen Dinh

Her fraktes norsk laks på sjø istedenfor vei – slik «alle» har drømt om

Egil Ulvan Rederi gjør det «alle» har ønsket og pratet om i flere år: Frakter laks fra Norge til Danmark sjøveien.
2018112214184920181123101240

tri.nguyen@lomedia.no

To gedigne konteinere på 45 fot blir lastet fra det 82 meter lange og oransje skipet som bærer navnet «With Frohavet». I Hirtshals havn i Danmark omlastes laksekonteinerne direkte på en trailer som skal frakte fisken videre til butikker.

Det er søndag ettermiddag, mandag skal laksen fra Salmar på Frøya være i butikkhyllene til forbrukerne.

Color Line-ansatte Therese og Per Magne jubler. 700 ansatte får beholde jobben i selskapet

Prøveprosjekt

I tillegg til laksen på 70 tonn, har skipet tatt med blant annet 350 paller a tusen kilo med reker og 38 tusenlitere med lakseolje.

– Turen fra Hitra har gått smertefritt og helt etter planen. Det har vært fint vær og vi har brukt rundt 35 timer med et stopp i Ålesund, sier overstyrmann Johnny Hansen som seiler med seks andre ombord.

Båten har på langt nær fraktet sin maksimum kapasitet. Turen deres til Hirtshals er kun den tredje av sitt slag og gir ingen profitt for rederiet. Foreløpig er disse turene for å kartlegge, lære og erfare.

Bedre med sjøtransport

Om turene til rederiets «With Froland» skal bli noe vedvarende vet ingen foreløpig. Laksetransporten til Egil Ulvan Rederi er et prosjekt i begynnerfasen i samarbeid med blant andre Salmar, Blue Water i Danmark og Tenketank Midt Norge, Sjø. Målet er å få til noe «alle» har ønsket i flere år: Å få mer transport over fra vei til sjø. Dette vil blant annet øke transportsikkerheten og redusere både slitasjen på veinettet og miljøpåvirkningen fra transportsektoren.

– Hvis man får til dette på en hensiktsmessig måte vil man se en enorm gevinst for miljøet og trafikksikkerheten. Med normal framføringshastighet er båt en bedre løsning enn vei for godstransport, sier Jan Kjetil Paulsen, seniorrådgiver i Bellona.

Han påpeker at det vil være avhengig av riktige logistikkløsninger og båttyper. Skip må lages for formålet og det må være et visst volum for at det skal lønne seg både økonomisk og for miljøregnskapet

– Det er lett å beregne hvor stor reduksjon i energiforbruk sjøtransporten kan gi i forhold til biltransport. Potensialet for reduksjon i klimagassutslippene kan være opptil 80 prosent ved sjøtransport, sier Paulsen.

STOLTE: Mannskap på norske lønns- og arbeidsvilkår på NOR-båt. Matros Kenneth Edvardsen, matroslærling Magnus Buhaug, overstyrmann Johnny Hansen og den svenske maskinisten Sami Mikolas.

STOLTE: Mannskap på norske lønns- og arbeidsvilkår på NOR-båt. Matros Kenneth Edvardsen, matroslærling Magnus Buhaug, overstyrmann Johnny Hansen og den svenske maskinisten Sami Mikolas.

Tri Nguyen Dinh

NOR-flagg

Foreløpig har prosjektet gått som planlagt. Rederiet har levert når det gjelder tid og punktlighet.

– Jeg tror de vi samarbeider med har vært fornøyd med vår del av jobben foreløpig. Vi har ikke hørt noe annet, så da pleier det å være greit, smiler Hansen.

Ekstra stolt og fornøyd er han fordi skipet går på NOR-flagg og med norske lønns- og arbeidsvilkår. Bortsett fra en svensk maskinist er besetningen norsk.

– Rederiet viser at det går an å satse norsk og at det kan være lønnsomt med nordmenn. Det i seg selv er jo dessverre litt uvanlig i disse tider. Denne båten ble faktisk flagget om til NOR da Ulvan overtok den. Båter som flagger hjem flagges ofte til NIS med utenlandsk mannskap, skryter Hansen.

Mest effektivt med norske sjøfolk

Selv har rederiet gått klart ut og sagt at for dem er det mest lønnsomt og effektivt med norske sjøfolk med norsk kompetanse og kultur.

I en bransje som krever høy presisjon og effektivitet for å konkurrere, må hver arbeider passe bedriften spesielt.

Passer arbeiderne og bedriften sammen, reduseres for eksempel sykefravær og oppsigelser, mens stolthet og trivsel økes.

Alt dette har en direkte sammenheng med produktiviteten da det er ressurskrevende å lære opp en ny ansatt eller vikar.

Ulvan som også ble «årets opplæringsbedrift» i år, rekrutterer helst fra egen bedrift og henter fagfolk som har hatt læretid i bedriften.

Mange brikker må på plass

På hovedkontoret til Egil Ulvan Rederi sitter daglig leder Arild Hoff. Han bekrefter at de tre turene mellom Hitra og Hirtshals har vært vellykket. Men den sindige trønderen tar ikke av av den grunn. Han vet at dette er et komplekst prosjekt. Det er også derfor prøving, feiling og læring skal strekke seg over en periode på seks måneder med anløp hver fjortende dag.

– I det lange løp må alt klaffe både praktisk og økonomisk. Men vi er mange som vil at dette skal lykkes. Det er ikke bare vi som gir litt ekstra her. Også Blue Water, Salmar og Hirtshals havn skal ha sin del av æren. Alle gir ok betingelser som i sum skaper lav risiko i prosjektet, sier Hoff.

Eksempelvis forteller han at Hirtshals havn har åpna for å gi OK anløpsbetingelser. De ser at hvis Egil Ulvan får testa ut dette, kan det bli flere anløp og butikk for dem også etter hvert.

– Hvis vi lykkes, er det mulighet for at samarbeidet blir videreført og at omfanget blir utvidet. Vi kjører noen laster nå for å teste ut tidsaspektet, kostnadsaspektet og praktiske forhold. Det handler jo også om å finne gode løsninger mellom slakteriene og havna. Akkurat dette legger vi oss ikke så mye borti – vi går til den kaia vi blir spurt om. Og i dette tilfellet ble vi spurt om å frakte laks fra Jøsnøya og sørover, og da gjør vi det.

RETURFRAKT: Når de først er i Hirtshals tar de med lakseforedlingsutstyr tilbake til Rørvik. Dessuten bunkrer de i Danmark og sparer rundt to millioner kroner for å redusere risikoen ytterligere.

RETURFRAKT: Når de først er i Hirtshals tar de med lakseforedlingsutstyr tilbake til Rørvik. Dessuten bunkrer de i Danmark og sparer rundt to millioner kroner for å redusere risikoen ytterligere.

Tri Nguyen Dinh

Lavrisiko prosjekt

Det har blitt jobbet med dette i ni år. I 2015 ble det et konkret prosjekt, opplyser Arild Hoff.

– Vi har skalert ned omfanget for at det ikke skal bli for stor risiko, og for å få den erfaringen vi trenger.

For at alle skal være med på prosjektet har risikoen blitt presset i bånn. Egil Ulvan har for eksempel allerede et etablert system langs kysten og «With Frohavet» har allerede rute fra Fredrikstad til Tromsø. De legger inn flere stopp både nordover og sørover før de drar innom Hitra for å hente laksen som skal videre til Hirtshals før de snur og vender tilbake til Fredrikstad. Hirtshals blir dermed bare en liten avstikker for hele turen til skipet.

– Vi starter altså smått, vi fyller ikke en hel båt med store verdier. Nå vil vi ha dette fra tegnebrettet og ut til handling. Det er filosofien vår, sier Hoff.

– Dette er last som er veldig avhengig av presisjon for tidspunkt for levering. Dette er ferskvare og blir forringet om det ikke kommer fram i tide. Derfor vil vi være forsiktige og heller prøve å erfare før vi gaper over for stort, sier overstyrmann Hansen.

Kokk- og servitørelever på Frøya tar med seg handlelista ned til fjæra

{"416422":{"type":"m","url":"/image-3.416422.2414241f31","cap":"RETURFRAKT: Når de først er i Hirtshals tar de med lakseforedlingsutstyr tilbake til Rørvik. Dessuten bunkrer de i Danmark og sparer rundt to millioner kroner for å redusere risikoen ytterligere.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"416427":{"type":"s","url":"/image-3.416427.65bcdc3ef3","cap":"STOLTE: Mannskap på norske lønns- og arbeidsvilkår på NOR-båt. Matros Kenneth Edvardsen, matroslærling Magnus Buhaug, overstyrmann Johnny Hansen og den svenske maskinisten Sami Mikolas. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"75","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f4","title":"Sjøtransport","closed":true,"place":"Prøveprosjekt"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Rederiet viser at det går an å satse norsk og at det kan være lønnsomt med nordmenn.","place":"Mange brikker må på plass"},{"title":"Vi kjører noen laster nå for å teste ut tidsaspektet, kostnadsaspektet og praktiske forhold.","place":"Lavrisiko prosjekt"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}

Sjøtransport

• Målet om å overføre godstransport over lange avstander fra vei til sjø og jernbane, er ikke fulgt opp med aktiv styring og effektive tiltak fra myndighetene, slår Riksrevisjonen fast i en nylig publisert rapport.

• I Statsbudsjettet for 2018 settes det av 35,9 milliarder til vei og 23,1 milliarder til jernbane.

• I budsjettet for 2018 foreslår regjeringen bare 75,2 millioner kroner til tilskuddsordningen for godsoverføring fra vei til sjø.

Rederiet viser at det går an å satse norsk og at det kan være lønnsomt med nordmenn.

Johnny Hansen, overstyrmann

Vi kjører noen laster nå for å teste ut tidsaspektet, kostnadsaspektet og praktiske forhold.

Arild Hoff, daglig leder Egil Ulvan Rederi

{"416422":{"type":"m","url":"/image-3.416422.2414241f31","cap":"RETURFRAKT: Når de først er i Hirtshals tar de med lakseforedlingsutstyr tilbake til Rørvik. Dessuten bunkrer de i Danmark og sparer rundt to millioner kroner for å redusere risikoen ytterligere.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"416427":{"type":"s","url":"/image-3.416427.65bcdc3ef3","cap":"STOLTE: Mannskap på norske lønns- og arbeidsvilkår på NOR-båt. Matros Kenneth Edvardsen, matroslærling Magnus Buhaug, overstyrmann Johnny Hansen og den svenske maskinisten Sami Mikolas. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"75","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f4","title":"Sjøtransport","closed":true,"place":"Prøveprosjekt"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Rederiet viser at det går an å satse norsk og at det kan være lønnsomt med nordmenn.","place":"Mange brikker må på plass"},{"title":"Vi kjører noen laster nå for å teste ut tidsaspektet, kostnadsaspektet og praktiske forhold.","place":"Lavrisiko prosjekt"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}