Tori Aarseth
Hurtigruten:
Hurtigruten får ikke krisehjelp. Ansatte er bekymret for hjem, familie og framtida
Regjeringen sier nei til en underskuddsgaranti for Hurtigruten. Det setter selskapets framtid i fare.
tri@lomedia.no
Nylig gikk Hurtigruten, LO og Norsk Sjømannsforbund ut og ba om økonomisk hjelp for å få skipene i drift igjen. I et svar kommer Samferdselsdepartementet med et blankt avslag.
– Jeg får daglige henvendelser fra ansatte som lurer på om selskapet vil overleve, om det er noe jobb å komme tilbake til. Folk er oppriktig bekymret for hus, hjem og framtida, forteller Jørn Henning Lorentzen.
Han er hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundets medlemmer som i disse dager går en usikker framtid i møte.
14 av 16 Hurtigrutens skip er ute av drift på grunn av koronakrisen.
– Det er uforståelig at ikke departementet ser behovet for å sikre en nulldrift. Det er ikke slik at vi ber om penger for spare penger. Vi ber bare om en statlig garanti for å unngå ytterligere økonomiske tap, sier Lorentzen.
Stor risiko for Hurtigruten
Han påpeker at uten den etterspurte garantien vil det være en stor risiko for selskapet å starte opp igjen. Konsekvensen kan være konkurs, nedbemanning og tapte arbeidsplasser, ikke bare for Hurtigruten men også langs hele kysten da selskapet skaper ringvirkninger for hele samfunnet.
Til nå har selskapet permittert over 3000 ansatte, deriblant 1300 norske sjøfolk. Selskapet har selv beregnet tapet til mer enn to milliarder kroner. Det er grunnen til at de har bedt om en ytterligere garantiordning som ville gitt 12,5 millioner per skip i drift per måned fra 15. juni til 15. september.
– Hurtigruten er dessuten viktig i forhold til landets beredskap og godstransport, ikke bare for persontransport. Å Gamble med selskapets skjebne er et spill regjeringen ikke burde ta, sier Lorentzen.
Opprettholder avtalen
I statsbudsjettet for 2020 er det vedtatt å bevilge 856.100.000 kroner til Hurtigruten gjennom Kystruteavtalen. Med andre ord betalingen de får for å seile mellom Bergen og Kirkenes.
– Hurtigruten ber ikke om penger. Vi ber om garantier og kriselån som blant annet tog- og flyselskapene allerede har fått. Dette skal vi betale tilbake, krone for krone – med renter, sier Anne Marit Bjørnflaten, direktør for myndighetskontakt i Hurtigruten.
Regjeringen mener på sin side at de allerede har hjulpet Hurtigruten nok ved at de opprettholder betalingen i Kystruteavtalen, selv om selskapet ikke seiler som avtalt under krisen.
«Det er regjeringens vurdering at det i denne ekstraordinære situasjonen allerede er vist stor fleksibilitet overfor Hurtigruten Cruise AS ved å godkjenne en reserverute med kun to skip på strekningen Bodø-Kirkenes, og samtidig stå ved vederlaget på 856,1 mill. kr for 2020», skriver departementet i sitt svar til selskapet.
– Videre har selskapet tilgang til de generelle støtteordningene som følge av Koronakrisen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Skuffet nestleder
1. nestleder i LO Peggy Hessen Følsvik reagerer på departementets avslag til Hurtigruten.
– Jeg er skikkelig skuffet over at regjeringen har kommet med blankt avslag på tiltak som kan hjelpe Hurtigruten. Her ber Samferdselsdepartementet alle de som jobber på Hurtigruten og de berørte kystsamfunnene bokstavelig talt om å seile sin egen sjø. Dette kan vi ikke akseptere, Hessen Følsvik som ber regjeringen se på saken på nytt.
Hun minner om at Kystruten er selve livsnerven langs kysten, og den betyr mye for mange arbeidsplasser langt ut over selve rederiet. Hessen Følsvik er også meget kritisk til treffsikkerheten i støtteordningene som til nå har kommet på plass for å takle korona-krisen.
– På oversikten over rederier som har fått mest støtte finner vi foreløpig rederier som utelukkende seiler med utenlandsk flagg og mannskap. Vi må ha støtteordninger som sikrer verdiskapning og sysselsetting her i landet, og trygger sysselsettingen av norske sjøfolk, sier Hessen Følsvik.
PS: Hurtigruten har planer om å ha fire av 16 skip i drift fra 16. juni. Da vil rundt 400 av 1300 sjøfolk få komme tilbake i arbeid
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard