JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Klager på Sjøfartsdirektoratet

Det siste ord i saken på Svalbard er ikke sagt. I går sendte Stig Henningsens advokater en klage til Sjøfartsdirektoratet om det rederiet kaller ulovlig forskjellsbehandling.
 Inspektørene fra sjøfarstdirektoratet om bord i prat med kaptein Sofronio P. Caguicla på «Billefjord». Her har Sjømannsforbundet bedt om å få utdelt kontrakter tidligere.

Inspektørene fra sjøfarstdirektoratet om bord i prat med kaptein Sofronio P. Caguicla på «Billefjord». Her har Sjømannsforbundet bedt om å få utdelt kontrakter tidligere.

Christine Skårberg Dahl

csd@lomedia.no

I en pressemelding går Henningsen Transport & Guidings reder, Stig Henningsen, kraftig ut mot Sjøfartsdirektoratet. Han opplyser at rederiet føler seg dolket i ryggen av norske myndigheter. Sammen med sine advokater i advokatfirmaet Haavind, har de skrevet en klage rettet direkte til Sjøfartsdirektoratet. De anklager direktoratet for ulovlig forskjellsbehandling.

I forrige uke avslørte Norsk Sjømannsforbunds inspektører at det filippinske mannskapet om bord på «Langøysund» og «Billefjord» ikke fikk hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår, slik som det skal på et NOR-registrert fartøy. I skipsregisteret står begge fartøyene til Henningsen oppført som NOR-registrerte skip. Det er dette rederen nå setter fingeren på.

NIS-skip

I klagen hevder Henningsen at rederiet først fikk klarsignal fra Sjøfartsdirektoratet at de kunne seile på Svalbard under NIS-flagg, noe som skulle gjøre det mulig å ha utenlandsk mannskap om bord på deres hjemlands hyre. Henningsen påstår videre at så fort rederiet hadde alt på plass, gjorde direktoratet helomvending og, ifølge pressemeldingen, «gjorde Svalbard til norsk seilingsterritorium».

Nå beklager Henningsen den situasjonen selskapet hans har kommet opp i.

– Vi har aldri hatt annen intensjon enn å følge spillereglene, men når reglene endres midt i spillet er det vi som sitter igjen med svarteper. Jeg har forståelse for kraftige reaksjoner og kamp mot sosial dumping fra LO og Sjømannsforbundet, men dette er ikke realiteten og vi endte helt ufrivillig i en umulig situasjon på grunn av myndighetenes totale uforutsigbarhet, sier Stig Henningsen.

Klarsignal i februar

Rederiet klager nå på det de kaller Sjøfartsdirektoratets «nye vedtak som nekter frakt av passasjerer på Svalbard» med rederiets to båter. Videre i pressemeldingen kommer det frem at i vurderingsprosessen ved å flagge fartøyene fra NOR til NIS, hadde rederiet til Henningsen en omfattende dialog med flere ansatte i Sjøfartsdirektoratet. I februar i år fikk de klarsignal for NIS-registrering av skipene. Det er i denne prosessen rederiet nå hevder at Sjøfartsdirektoratet den gangen informerte dem om at Svalbard «er for europeisk fart å regne». Rederiet mener at det er dette som gjorde det greit å seile under NIS-flagg.

Undertegnet norske kontrakter

I april begynte saken å rulle. Først kom Sjøfartsdirektoratet om bord fartøyene da de lå fortøyd i Tromsø. Sjømannsforbundet var også på besøk og fikk sikret at mannskapet om bord undertegnet lovlige norske hyrekontrakter. Nå beskylder rederiet Henningsen Transport & Guiding Sjøfartsdirektoratet for å snu i saken og gjøre rederiets driftssituasjon vanskelig.

– Dette er en svært vanskelig sak for oss og den påfører Svalbard som destinasjon, våre ansatte, våre samarbeidspartnere og alle andre involverte store påkjenninger og økonomiske konsekvenser, sier Henningsen.

Rederiets advokater ber nå Sjøfartsdirektoratet om rask avklaring.

Svalbard er norsk havn

Nestleder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, har også fått med seg klagen fra rederiet Henningsen Transport & Guiding til Sjøfartsdirektoratet. Hansen opplyser at forbundet har vært i kontakt med Nærings- og fiskeridepartementet der de fikk skriftlig tilbakemelding om at Svalbard er å regne som norsk havn i henhold til NIS-loven.

– At Henningsen hevder at Sjøfartsdirektoratet har samarbeidet og akseptert NIS og internasjonale vilkår i passasjertrafikk på Svalbard, får bli en sak mellom Henningsen og direktoratet. Jeg ønsker å vise til et intervju med FriFagbevegelse, der Henningsen bekrefter at lavere lønnskostnader var en av årsakene til at de norske ansatte med flere års fartstid i rederiet og på Svalbard ble byttet ut. Samtidig hevder han ovenfor TV2 at de har de samme lønnskostnader som tidligere. Her er det ingen sammenheng, slår Hansen fast.

Nestlederen har registret at rederiet Henningsen Transport & Guiding er opptatt av kostnadene for aktørene på Svalbard.

– Regner da med at han ikke tenker på dem som fortsatt driver med norsk mannskap og på norske vilkår, og som tidligere var ansatte hos Henningsen der de fikk fyken tidligere i år på en usaklig måte, spør Hansen.

I strid med regelverket

Hansen lover Henningsen fortsatt kamp i denne saken.

– Vi mener fortsatt at denne aktiviteten er i strid med regelverket og må karakteriseres som sosial dumping. Vi forutsetter også at Henningsen forholder seg til vedtakene fattet av norske myndigheter, og avlønner mannskapet i henhold til norsk tariff som er krevd av Norsk Sjømannsforbund, avslutter Hansen.

Tidligere artikler

Flere tilsyn på Svalbard (02.07.2014)

LO krever svar fra direktoratet i Svalbard-saken (01.07.2014)

Var for dyre, fikk fyken (01.07.2014)

LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)

Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)

Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)

Dette er saken:

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding

• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap

• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår

• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter

• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår

• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter

• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff

• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger

• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott

• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Tidligere artikler

Flere tilsyn på Svalbard (02.07.2014)

LO krever svar fra direktoratet i Svalbard-saken (01.07.2014)

Var for dyre, fikk fyken (01.07.2014)

LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)

Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)

Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)

Dette er saken:

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding

• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap

• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår

• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter

• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår

• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter

• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff

• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger

• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott

• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet