Inspektørene fra sjøfarstdirektoratet om bord i prat med kaptein Sofronio P. Caguicla på «Billefjord». Her har Sjømannsforbundet bedt om å få utdelt kontrakter tidligere.
Christine Skårberg Dahl
Klager på Sjøfartsdirektoratet
Det siste ord i saken på Svalbard er ikke sagt. I går sendte Stig Henningsens advokater en klage til Sjøfartsdirektoratet om det rederiet kaller ulovlig forskjellsbehandling.
csd@lomedia.no
I en pressemelding går Henningsen Transport & Guidings reder, Stig Henningsen, kraftig ut mot Sjøfartsdirektoratet. Han opplyser at rederiet føler seg dolket i ryggen av norske myndigheter. Sammen med sine advokater i advokatfirmaet Haavind, har de skrevet en klage rettet direkte til Sjøfartsdirektoratet. De anklager direktoratet for ulovlig forskjellsbehandling.
I forrige uke avslørte Norsk Sjømannsforbunds inspektører at det filippinske mannskapet om bord på «Langøysund» og «Billefjord» ikke fikk hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår, slik som det skal på et NOR-registrert fartøy. I skipsregisteret står begge fartøyene til Henningsen oppført som NOR-registrerte skip. Det er dette rederen nå setter fingeren på.
NIS-skip
I klagen hevder Henningsen at rederiet først fikk klarsignal fra Sjøfartsdirektoratet at de kunne seile på Svalbard under NIS-flagg, noe som skulle gjøre det mulig å ha utenlandsk mannskap om bord på deres hjemlands hyre. Henningsen påstår videre at så fort rederiet hadde alt på plass, gjorde direktoratet helomvending og, ifølge pressemeldingen, «gjorde Svalbard til norsk seilingsterritorium».
Nå beklager Henningsen den situasjonen selskapet hans har kommet opp i.
– Vi har aldri hatt annen intensjon enn å følge spillereglene, men når reglene endres midt i spillet er det vi som sitter igjen med svarteper. Jeg har forståelse for kraftige reaksjoner og kamp mot sosial dumping fra LO og Sjømannsforbundet, men dette er ikke realiteten og vi endte helt ufrivillig i en umulig situasjon på grunn av myndighetenes totale uforutsigbarhet, sier Stig Henningsen.
Klarsignal i februar
Rederiet klager nå på det de kaller Sjøfartsdirektoratets «nye vedtak som nekter frakt av passasjerer på Svalbard» med rederiets to båter. Videre i pressemeldingen kommer det frem at i vurderingsprosessen ved å flagge fartøyene fra NOR til NIS, hadde rederiet til Henningsen en omfattende dialog med flere ansatte i Sjøfartsdirektoratet. I februar i år fikk de klarsignal for NIS-registrering av skipene. Det er i denne prosessen rederiet nå hevder at Sjøfartsdirektoratet den gangen informerte dem om at Svalbard «er for europeisk fart å regne». Rederiet mener at det er dette som gjorde det greit å seile under NIS-flagg.
Undertegnet norske kontrakter
I april begynte saken å rulle. Først kom Sjøfartsdirektoratet om bord fartøyene da de lå fortøyd i Tromsø. Sjømannsforbundet var også på besøk og fikk sikret at mannskapet om bord undertegnet lovlige norske hyrekontrakter. Nå beskylder rederiet Henningsen Transport & Guiding Sjøfartsdirektoratet for å snu i saken og gjøre rederiets driftssituasjon vanskelig.
– Dette er en svært vanskelig sak for oss og den påfører Svalbard som destinasjon, våre ansatte, våre samarbeidspartnere og alle andre involverte store påkjenninger og økonomiske konsekvenser, sier Henningsen.
Rederiets advokater ber nå Sjøfartsdirektoratet om rask avklaring.
Svalbard er norsk havn
Nestleder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, har også fått med seg klagen fra rederiet Henningsen Transport & Guiding til Sjøfartsdirektoratet. Hansen opplyser at forbundet har vært i kontakt med Nærings- og fiskeridepartementet der de fikk skriftlig tilbakemelding om at Svalbard er å regne som norsk havn i henhold til NIS-loven.
– At Henningsen hevder at Sjøfartsdirektoratet har samarbeidet og akseptert NIS og internasjonale vilkår i passasjertrafikk på Svalbard, får bli en sak mellom Henningsen og direktoratet. Jeg ønsker å vise til et intervju med FriFagbevegelse, der Henningsen bekrefter at lavere lønnskostnader var en av årsakene til at de norske ansatte med flere års fartstid i rederiet og på Svalbard ble byttet ut. Samtidig hevder han ovenfor TV2 at de har de samme lønnskostnader som tidligere. Her er det ingen sammenheng, slår Hansen fast.
Nestlederen har registret at rederiet Henningsen Transport & Guiding er opptatt av kostnadene for aktørene på Svalbard.
– Regner da med at han ikke tenker på dem som fortsatt driver med norsk mannskap og på norske vilkår, og som tidligere var ansatte hos Henningsen der de fikk fyken tidligere i år på en usaklig måte, spør Hansen.
I strid med regelverket
Hansen lover Henningsen fortsatt kamp i denne saken.
– Vi mener fortsatt at denne aktiviteten er i strid med regelverket og må karakteriseres som sosial dumping. Vi forutsetter også at Henningsen forholder seg til vedtakene fattet av norske myndigheter, og avlønner mannskapet i henhold til norsk tariff som er krevd av Norsk Sjømannsforbund, avslutter Hansen.
Tidligere artikler
Flere tilsyn på Svalbard (02.07.2014)
LO krever svar fra direktoratet i Svalbard-saken (01.07.2014)
Var for dyre, fikk fyken (01.07.2014)
LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)
Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)
Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)
Dette er saken:
• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding
• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap
• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter
• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår
• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter
• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår
• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter
• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff
• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger
• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott
• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet
Tidligere artikler
Flere tilsyn på Svalbard (02.07.2014)
LO krever svar fra direktoratet i Svalbard-saken (01.07.2014)
Var for dyre, fikk fyken (01.07.2014)
LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)
Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)
Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)
Dette er saken:
• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding
• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap
• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter
• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår
• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter
• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår
• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter
• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff
• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger
• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott
• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin