JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO krever svar fra direktoratet i Svalbard-saken

Etter alle skriveriene rundt det som skjer på fartøyene «Langøysund» og «Billefjord», har LO-ledelsen sendt brev til Sjøfartsdirektoratet. Saksbehandler og LO-sekretær, Terje Olav Olsson, forventer svar allerede i morgen, onsdag.
LO-sekretær Terje O. Olsson krever svar med en gang på hva sjøfartsdirektoratet gjør med situasjonen på Svalbard. (Arkivbilde)

LO-sekretær Terje O. Olsson krever svar med en gang på hva sjøfartsdirektoratet gjør med situasjonen på Svalbard. (Arkivbilde)

Knut Viggen

csd@lomedia.no

Saken om forholdene om bord fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» som daglig frakter turister i arktiske farvann rundt Svalbard, har nå fått LO-toppen til å reagere. Det var under en inspeksjonsrunde forrige uke at Norsk Sjømannsforbunds inspektører avdekket at mannskapet om bord, som er ansatt gjennom et bemanningsselskap på Filippinene, ikke får utbetalt hyre etter de lover og regler som skal følge et NOR-registrert skip.

– I skipsregisteret står det svart på hvitt at både «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip. Det betyr at de som jobber om bord skal ha norsk lønn, og hyreutbetalingene skal skje etter norske lønns- og arbeidsvilkår, slår LO-sekretær Terje Olav Olsson fast.

Spørsmål til direktoratet

Etter at Sjømannsforbundet avdekket at det filippinske mannskapet fremdeles blir lønnet etter filippinske kontrakter, har LO involvert seg i saken. I dag sendte ledelsen brev til Sjøfartsdirektoratet med tre klare spørsmål, beskrevet slik i brevet:

1. Beskrive hvordan dere (Sjøfartsdirektoratet – red.anm) generelt ser på situasjonen og utviklingen når det gjelder sosial dumping og arbeidslivskriminalitet innenfor sjøfarten. Vi minner om at sosial dumping antar en lang rekke former, og også omfatter mange andre forhold enn lønnsvilkår, som HMS osv.

2. Klargjøre hvilke metoder dere (Sjøfartsdirektoratet – red.anm) bruker og utvikler for å møte utfordringene på dette området, herunder samarbeid med andre etater og aktører, samt mer presist hvilket ansvar og hvilken rolle direktoratet har i dette arbeidet.

3. Redegjøre for hvordan direktoratet forholder seg til den aktuelle saken med «Langøysund» og «Billefjord». Hva kan og vil direktoratet gjøre for å sikre at de aktuelle fartøyene driver forsvarlig og korrekt nå og framover, herunder når det gjelder de sikkerhetsmessige forhold?

Krever umiddelbart svar

Det siste av disse tre spørsmålet knyttet opp til Svalbard-saken, krever LO svar på allerede i morgen.

– Etter mitt skjønn burde disse båtene ha blitt fortøyd til kaia umiddelbart etter at kontraktbruddet ble avdekket, og stått fortøyd inntil vi fikk alt av dokumentasjon på det tørre, og mannskapet om bord fikk utbetalt det de har krav på. Båtene går fremdeles daglig har jeg skjønt, og da må vi stille Sjøfartsdirektoratet klare spørsmål om hva de tenker å gjøre i denne saken, og vi forventer de kommer med et svar umiddelbart, sier Olsson.

Står sammen

LO kommer nå til å følge utviklingen i denne saken tett. Olsson opplyser at LO også kommer til å jobbe tett sammen med Sjømannsforbundet.

– Sjømannsforbundet har sagt at de ønsker oss med på laget, og vi lover å stå side om side med dem til denne saken er løst, slår Olsson fast.

I sine mange år som både tillitsvalgt i Hafslund, hovedkasserer i EL & IT Forbundet og nå som LO-sekretær i LOs ledelse er det ikke første gang Olsson sitter med saker som omfatter sosial dumping på skrivebordet.

– Nei dessverre, og uheldigvis blir det flere og flere. Det som trigger oss i LO er at vi nå begynner å få myndighetene mer på gli i forhold til disse sakene, og det er vi avhengig av. Slik er det i denne saken også, men da må direktoratet komme med klare svar til oss. Vi skal gjøre alt vi kan sammen med Sjømannsforbundet for å rydde opp. Ingen skal få drive virksomhet og tjene penger på andres nød, slår Olsson fast.

Les også:

Var for dyre, fikk fyken (01.07.2014)

LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)

Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)

Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)

Dette er saken:

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding

• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap

• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår

• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter

• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår

• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter

• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff

• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger

• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott

• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Les også:

Var for dyre, fikk fyken (01.07.2014)

LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)

Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)

Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)

Dette er saken:

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding

• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap

• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår

• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter

• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår

• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter

• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff

• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger

• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott

• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet