MARITIM HISTORIE: Heidi Thon Sletten tok næringsminister Torbjørn Røe Isaksen på en historisk reise gjennom norsk skipsfarts historie med hovedfokus på dagens høyteknologiske hverdag om bord.
Omar Jørgensen
Maritim kompetanse i en digital fremtid
Norsk Sjøoffiserforbund og Norges Rederiforbund lanserer prosjektet «Maritim kompetanse i en digital fremtid».
Skipsfarten står midt i en rivende digital utvikling. Det betyr at maritim næring og de maritime aktørene står overfor store endringer.
Norsk Sjøoffiserforbund, Norges Rederiforbund og en rekke maritime organisasjoner, akademia og maritime selskap lanserer derfor prosjektet «Maritim kompetanse i en digital fremtid». Prosjektet tar sikte på å identifisere hvilke behov næringen har, og også hvilke eventuelle endringer som vil oppstå i kompetansebehovet hos de sjøansatte.
Prosjektet ble lansert på Maritimt Museum på Bygdøy i Oslo onsdag ettermiddag. Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen deltok på lanseringen.
Administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund og Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund orienterte om prosjektet som skal munne ut i en sluttrapport i februar 2019.
Både sjøfolk og maritime studenter deltok på arrangementet, som ble avsluttet med en omvisning.
Rivende utvikling
Maritime næringer spiller en sentral rolle for verdiskaping og sysselsetting i det moderne Norge. Gjennom flere tiår har innovasjon og teknologi vært drivere i næringen. Nå ser man at elektriske skip, økt datainnsamling, hybride løsninger, automatisering og autonomisering får store konsekvenser for hvordan skip skal driftes, vedlikeholdes og hvordan den maritime klyngen vil se ut. Som en konsekvens vil også næringens behov for kompetanse endres.
Erfaringsbasert kompetanse
- Alle sjøfolk, fra kapteiner til maskinister og matroser har i flere tiår brakt med seg sin erfaring og kunnskap inn i bedrifter i den maritime klyngen og er helt avgjørende for mye av den innovasjonskraften som finnes i denne næringen. Hvis den norske maritime klyngen skal fortsette å være verdensledende, er det viktig at vi har gode utdannings- og forskningsinstitusjoner og den riktige kompetansen for fremtiden. Derfor går nå arbeidstaker- og arbeidsgiversiden sammen for å kartlegge fremtidens behov, sier administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.
Rederiforbundets Konjunkturundersøkelse 2018 viser at sjøfolk med operasjonell erfaring fra sjøen og folk med it-kompetanse er det rederiene vil ha størst behov for i årene som kommer.
DEN DIGITALE SJØMANN: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen sammen med adm. dir. Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund og adm. dir. Harald Solberg i Norges Rederiforbund da prosjektet «Maritim kompetanse i en digital fremtid» ble lansert på Maritimt Museum torsdag ettermiddag.
Omar Jørgensen
Nye muligheter
- Det teknologiske skiftet vi står overfor kan bli en fantastisk mulighet for det maritime Norge, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund. Dette gir oss muligheten til å bygge nye maritime verdikjeder som vil gi arbeidsplasser og verdiskaping over hele landet. Samtidig er det nå vi legger grunnlaget for at næringen har den kompetansen den trenger også i en digital fremtid. Derfor er dette prosjektet så viktig, sier Solberg og legger til:
- Med stor omstillingsvilje og -evne fra både eiere, ansatte, regulerende myndigheter og teknologileverandører har vi tro på at den norske maritime klyngen kan være en ledende kraft også innenfor nye digitale løsninger.
Ønsker norske sjøfolk
- Vi må ikke bare digitalisere rederen, men også sjømannen. Det er slik vi beholder norske sjøfolk og norsk kompetanse, sa næringsminister Torbjørn Røe Isaksen under pressekonferansen. Og han fortsatte:
- For å trekke en parallell så er det vanskelig å ha en industri uten industriarbeidere. Slik er det i maritim næring også. Vi ønsker norske sjøfolk! Videre ser vi industrien nå bedriver innflagging av bedrifter, nettopp fordi de har vært flinke til å ta i bruk nye løsninger.
ENGASJERTE: Unge sjøfolk og maritime studenter deltok på arrangementet. Her er det overstyrmann Syver Grepstad som har ordet.
Omar Jørgensen
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin