VERDISPØRSMÅL: – Nå er det opp til Regjeringen og stortingspolitikerne å føre ballen i mål ved å lage regler og lover som sikrer arbeidsforhold langs kysten og på sokkelen, sier leder i LO Peggy Hessen Følsvik. Fra venstre forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund, jusproffesorene Hanna Furuseth og Finn Arnesen, Peggy Hessen Følsvik og Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.
Tri Nguyen Dinh
Sosial dumping
Nærmere norsk lønn i norske farvann
Fredag fikk regjeringen en anbefaling som går langt i å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
omar.jorgensen@sjooff.no
– Her har vi fått svært viktige gjennomslag etter mange års kamp, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.
Det Stortingsoppnevnte Holmefjordutvalget, også kjent som det maritime utvalget, leverte i dag sin anbefaling til Regjeringen.
– Utvalgets leder og utvalgets medlemmer har lagt ned en stor innsats, og jeg ser frem til å sette meg inn i utvalgets anbefalinger, sier næringsminister Iselin Nybø.
– Partene i utvalget har hatt ulike syn på sentrale spørsmål, men jeg synes vi har hatt konstruktive diskusjoner. Jeg vil berømme utvalgets medlemmer for deres vilje til å finne kompromiss, og er tilfreds med at vi kan legge fram en omforent anbefaling, sier utvalgsleder Liv Holmefjord.
Hessen Følsvik har sammen med Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund deltatt aktivt i utvalget, som skulle fremme forslag om å styrke norsk maritim kompetanse, sysselsetting og konkurransekraft.
Mye lest: Ny lovfesta minstelønn kjem ikkje før tidlegast i mai
– Svært viktig at arbeidsgiverne er med
At arbeidsgiverorganisasjonene og rederiene også er med, styrker anbefalingen:
– Det er svært viktig at arbeidsgiverne er med. Vi har kommet fram til veldig viktige kompromiss etter en lang kamp. Vi har i mange år presset regjeringa for å hindre sosial dumping i norske farvann. Nå er vi mye nærmere målet om at man skal kunne bo og leve i Norge av lønna man tjener langs kysten og på sokkelen vår, sier LO-lederen.
I dag utføres for eksempel bare en fjerdedel av transportarbeidet i innenriks godstransport av skip med norske lønns og arbeidsbetingelser. For eksempel går det sandfraktebåter i indre Oslofjord, som knapt har forlatt norske fjæresteiner, registrert i Saint Kitts og Nevis. Disse båtene følger karibisk lov, uten krav til norske lønns- og arbeidsvilkår.
Fått med deg denne? Nei til arbeidsmiljølov for sjøfolk som dykker
Forventer rask politisk handling
LO-familien har i et drøyt tiår jobbet aktivt og målrettet for et arbeidsmarked til sjøs der de som bor her i landet ikke skyves ut av jobb på grunn av sosial dumping.
– Konklusjonene og anbefalingene danner et godt grunnlag for både å sikre en stabil og konkurransedyktig refusjonsordning, og ikke minst legge til rette for at det innføres krav om norske lønns og arbeidsvilkår i norske farvann, sier Johnny Hansen leder i Norsk Sjømannsforbund.
– Utvalgsarbeidet har vært krevende, men konstruktivt. Rapporten sender et tydelig signal til politikerne om at skipsfart i Norge skal skje på norske lønns- og arbeidsvilkår, sier administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.
Han understreker at det er viktig at man i tillegg til å sikre arbeidsplasser for dagens norske sjøfolk også ser framover.
– Vi skal bygge en maritim næring for framtiden. Politikerne må derfor sørge for framtidsrettede og robuste rammevilkår som sikrer norske sjøfolks framtid. For at Norge også i framtiden skal bevare sitt hegemoni som en førende sjøfartsnasjon er det av avgjørende betydning at det legges til rette for at norske sjøfolks operative kompetanse opprettholdes og videreutvikles.
Sande sier at dette aspektet er meget viktig når man nå skal bygge framtidens havnæringer.
Når den maritime næringen i fellesskap anbefaler dette, forventer LO en rask oppfølging fra politisk hold.
– Nå er det opp til Regjeringen og stortingspolitikerne å føre ballen i mål ved å lage regler og lover som sikrer arbeidsforhold langs kysten og på sokkelen, avslutter leder i LO Peggy Hessen Følsvik.
Denne skaper debatt: 15.000 koronaledige vil aldri komme tilbake i jobb igjen, frykter forsker
Maskinistforbundet: Viktig steg på veien
Utvalgets konklusjoner og anbefalinger er et viktig steg på veien, men et stort arbeid gjenstår, sier administrerende direktør i Det norske maskinistforbund, Hege-Merethe Bengtsson.
– Nå må Stortinget ta med seg resultatet av arbeidet og sikre at handlingsrommet fylles, sier Bengtsson.
Hun peker på viktigheten av at Stortinget nå følger opp utvalgets anbefalinger, samtidig som det jobbes videre for å finne løsninger for de områdene der utvalget ikke har konkludert. Et avklart handlingsrom danner et godt grunnlag for Stortingets videre arbeid.
– Det er gledelig at rapporten viser at det eksisterer et handlingsrom for å stille et slikt krav, og at utvalget stiller seg bak at det i større grad bør kreves norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann. Nå står det på den politiske viljen til å fylle dette handlingsrommet, sier Hege-Merethe Bengtsson.
Mye lest og delt: Ett år siden Norge stengte ned: Se den eksplosive utviklingen i ledigheten
Kampsak i over ti år
Det partssammensatte utvalget møttes første gangen 10. september 2020 på Gardermoen.
Kampen for norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann har vært kampsak nummer én for sjømannsorganisasjonene de siste ti årene.
En rekke utredninger og analyser har fastslått at Norge har handlingsrom til å iverksette tiltak som sikrer sjøfolk likeverdige konkurransevilkår:
• Fafo-rapporten «Hvem kan seile sin egne sjø?»
• Professor Henrik Ringboms utredning om mulighetene innenfor folkeretten
• Professorene Finn Arnesens og Tarjei Bekkedals utredning i forhold til EØS-retten
• Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonens kartlegging som viser at nesten 70 prosent av verdens kyststater har iverksatt tiltak og trenden er at stadig flere planlegger reguleringer
• Advokatfirmaets Wikborg Reins rapport på oppdrag fra regjeringen
• Den parallelle utredningen fra Nordisk Institutt for Sjørett ved Universitetet i Oslo på oppdrag fra LO, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund.
Sistnevnte institutt har også utarbeidet et lovforslag om saken. I lovforslaget er det foreslått en egen lov om norske lønns- og arbeidsvilkår, endring i anskaffelsesloven med forskrift, samt endring i skipsarbeidsloven.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin