JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NOR-meklingen i havn langt på overtid

De tre sjømannsorganisasjonene ble etter intense forhandlinger utover natten og morgentimene enige med Norges Rederiforbund under meklingen i mellomoppgjøret NOR.
MEKLING: Forbundsleder Johnny Hansen (Norsk Sjømannsforbund), administrerende direktør Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund) og Vidar Paulsen (Hovedtillitsvalgt for NSOF i Simon Møkster Rederi) forhandlet til langt på natt før meklingen var i havn. Foto Tri Nguyen Dinh.

MEKLING: Forbundsleder Johnny Hansen (Norsk Sjømannsforbund), administrerende direktør Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund) og Vidar Paulsen (Hovedtillitsvalgt for NSOF i Simon Møkster Rederi) forhandlet til langt på natt før meklingen var i havn. Foto Tri Nguyen Dinh.

Omar Jørgensen

Riksmeklerens skisse som ble fremlagt under meklingen innebærer en lønnsøkning for offshore på 3,0% fra 1. november 2021 for alle NOR-overenskomstene og 2,0 % for ferger i Nord- og Østersjøfart.

Partene var enige om at mellomoppgjøret skulle føres på grunnlag av den økonomiske situasjon på forhandlingstidspunktet, utsiktene for 2. avtaleår og pris- og lønnsutviklingen i 1. avtaleår. 

Et generelt tillegg på 3,0% for offshore innebærer at man har begynt å ta igjen etterslepet i forhold til øvrige tariffområder.

Frontfaget for 2021 ga et sentralt tillegg på 1,35% før de lokale forhandlingene. 2012 var siste gang man var over 3,0% på et NOR-oppgjør i NR-området. Lønnsoppgjøret er 0,3% høyrere enn oppgjøret på flyteriggområdet. Videre vil de som oppnår økt tjenestetillegg 1, 3, 5, 8, 10 og 15 år få ytterligere fra 1,8% til 2,2% lønnsøkning på toppen av det generelle tillegget.

Dette gjelder også;

• NOR-registrerte Bøyelastskip 

• NOR-registrerte skip i virksomhet som Kabelleggingsskip 

• NOR-registrerte skip (4. avtalen)

Sjømannsorganisasjonenes forhandlingsutvalg valgte derfor å godta riksmeklerens skisse for 2021-oppgjøret ut fra en helhetsbetraktning. (Det norske maskinistforbund, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund meklet parallelt).

Oppgjøret omfatter sjømannsorganisasjonenes medlemmer på skip flagget i Norsk Ordinært Skipsregister i rederier som har tariffavtaler mellom forbundene og Norges Rederiforbund (NR). Avtalen omfatter offshore-servicefartøy med NOR-flagg, NOR-flaggede passasjerskip i NOR- og Østersjøfart og småskip samt NOR-flaggede bøyelasteskip og kabelleggingsskip.

Mellomoppgjøret Nordisk NIS finner sted 25. januar. Dette er skip som seiler i tradisjonell langfart ("deepsea").

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse