JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norske sjøfolk puster lettet ut. Den nye kystruta skal seile under norsk flagg

Norske sjøfolk har vært usikre, men nå er det bekreftet: En ny kystrute fra Bergen til Kirkenes skal seile under norsk flagg.
Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.

Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.

Roy Ervin Solstad

helge@lomedia.no

I april ble det kjent av Havila Holding fikk fire av de elleve rutene som skal trafikkere kysten fra 2021. På folkemunne er det snakk om det som i dag bare betegnes som Hurtigruta fra Bergen til Kirkenes.

Hurtigruten beholder sju skip, mens Havila altså får fire.

Den nye ledelsen i Havila Kystruten er nå på plass, og de bekreftet via Sysla Maritime at de fire nye skipene skal føre NOR-flagg.

Det betyr norske lønns- og arbeidsvilkår, noe som innebærer gode muligheter for arbeid til norske sjøfolk.

Norsk Sjømannsforbund mener dette er en viktig og god avklaring fra Havilas side.

– Det var ikke en selvfølge. Det var ikke noe krav om norsk flagg i kontrakten. Derfor var det en viktig avklaring som vi fikk, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund til FriFagbevegelse.no.

– Det eneste kravet staten stilte var at det skal være norske lønns- og arbeidsforhold for den delen av besetningen som skal til for å utføre oppdraget, legger han til.

Overstyrmann Kay-Trygve vant jobben tilbake. Nå anker Hurtigruten til Høyesterett

Kontrakt på ti år

Havila har inngått en ti-årskontrakt med staten der en har forpliktet seg til daglige avganger fra 34 havner gjennom hele året.

Kontrakten innebærer at det skal bygges fire nye kystruter og en ny organisasjon med 20-30 ansatte i administrasjonen og 500-600 sjøfolk.

Da daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) kunngjorde kontrakten sa han det var gledelig at et norsk rederlag lyktes å nå opp i konkurransen med Hurtigruten AS.

– Vi har tillit til at Havila-konsernet, som har lang erfaring med bygging og drift av store skip og med sjøtransport lang kysten, vil gi de reisende en god opplevelse, sa Solvik-Olsen om tildelingen.

Har landsmøte

Norsk Sjømannsforbund møtes denne uka i Bergen for å ha landsmøte og stake ut kursen for framtiden. Det skjer i en tid hvor regjeringen legger opp til en mulig utflagging for Color Line og hvor 700 arbeidsplasser står på spill.

– Norsk Sjømannsforbund ønsker å være en konstruktiv samarbeidspartner i den videre prosessen, sier Johnny Hansen.

Color Line-ansatte Per Magne: – Jeg blir lei meg og forbanna når næringsministeren mener at jeg ikke er en ekte sjømann

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse