BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.
Privat
Om «danskefergen» frakter passasjerer fra Danmark må matrosen Thomas i 10-dagers karantene
Color Line får lov til å frakte passasjerer til, men ikke fra Danmark. Konkurrentene DFDS og Fjordline kan frakte passasjerer begge veier uten problemer. – Det er helt bak mål, mener Thomas Arnesen.
tri@lomedia.no
Karantenereglene i Norge gjør at «danskefergen» Color Line havner i kjempetrøbbel dersom de tar med seg passasjerer fra Hirtshals tilbake til Norge. Hele mannskapet må da i 10-dagers karantene selv om de selv ikke har vært i land i Danmark.
– Med 14 dagers vakt og 14 dager avspasering er det helt umulig å jobbe som sjømann hvis man må bruke ti av fjorten avspaseringsdager i karantene, sier Arnesen.
Matrosen har kone og to små barn hjemme i Kristiansand som forventer at han skal delta i hverdagslivet når han ikke er på jobb om bord på båten. Karantenen vil også gå utover hans samvær med to barn fra et tidligere forhold.
Kutter tilbudet
Color Line har tatt hensyn til de ansatte og bestemt seg for å ikke frakte passasjerer fra Danmark. Det taper de på økonomisk da konkurrentene Fjordline, som går mellom Langesund og Hirtshals, og DFDS som går mellom Oslo og Frederikshavn, uten problemer kan frakte passasjerer begge veier.
Grunnen er at de seiler med dansk flagg og har mannskapsskifte i Danmark. De unngår dermed norske karanteneregler selv om de seiler «samme strekning».
– De norske karantenereglene skaper en urettferdig konkurransevridning som absolutt ikke er bra for norske arbeidsplasser, mener Arnesen som har vært matros i Color Line i 17 år.
Kritisk tid for selskapet
Saken har vært til stor bekymring hos ledelsen i Color Line over lengre tid. Siden mars har rederiet forsøkt å få en avklaring fra Helse- og omsorgsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet.
– Vi har nylig sendt et nytt brev til departementet. Det er en veldig uheldig situasjon. Det er konkurransevridende i en svært kritisk tid for selskapet. Og forskjellsbehandlingen kan ikke smittevernfaglig begrunnes, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.
«Saken er av avgjørende betydning for tusenvis av arbeidsplasser både hos Color Line og i norsk reiseliv», står det i brevet Color Line har sendt departementet.
Situasjonen er spesielt alvorlig for selskapet nå som samfunn igjen åpnes opp, og flere legger ut på og planlegger reiser, mener Mathisen.
Reglene gjør at Color Line mister mange passasjerer fordi reisende da booker hele rundturen hos konkurrenten Fjordline eller DFDS.
– Dette er alvorlig for oss, og ikke minst for passasjerene våre. Snart vil folk med vaksinasjonspass enkelt kunne reise uten karantene til Norge. Når de da står klare på kaia i Hirtshals, da sliter vi voldsomt med å forklare dette, sier Mathisen.
Color Line mener derfor at karantenereglene for mannskap på passasjerskip i fast rute mellom Norge og utlandet bør endres snarest i tråd med gjenåpningstempoet, fordi dette vil sikre dem like konkurransevilkår som fly og utenlandske rederier. Alternativt ønsker de et unntak for sitt mannskap i likhet med det som gjelder for flypersonell og personell på godstog.
– En slik løsning vil oppheve den konkurranseulempen Color Line har med rederier under andre flagg med utenlandsk mannskap på sine skip og samtidig være av stor betydning for revitaliseringen av norsk reiseliv, sier Mathisen.
Aktuelt: Hurtigruten trapper opp til full drift i juli: Henter tilbake alle permitterte sjøansatte
(Saken fortsetter under bildet)
KONSERNDIREKTØR: Helge Otto Mathisen mener dagens regler har betydning for tusenvis av arbeidsplasser.
Color Line
Trangere i et fly
I dag slipper flypersonell som frakter passasjerer til og fra EU/EØS karantene. De er litt i samme situasjon som mannskapet i Color Line, men etter vurdering av FHI og Helsedirektoratet gis det ikke samme type unntak for sjømannskap som for flypersonell. Det er blant annet begrunnet i at flypersonell har begrenset kontakt med passasjerer, og at passasjerene holder seg i ro.
– Det er et veldig merkelig argument og diskriminerende ovenfor norske sjøfolk. Sist jeg sjekket er det betydelig mer plass på en båt og mulighet for større sosial distanse om bord i en båt enn i et fly, sier Mathisen.
Han påpeker at Color Line har svært gode smittevernrutiner som er verifisert av DNV. I tillegg er det strenge smitteverntiltak for både mannskap og passasjerer om bord for å sikre at mannskap ikke har nærkontakt med passasjerene, og passasjerene sitter på faste anviste plasser.
Mye delt: Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber
Unntak må på plass
Hovedtillitsvalgt i Color Line, Erina Bryn Kjær, forteller at tilbakemeldinger er at sjøfolk opplever karantenereglene som svært urettferdige i forhold til andre yrkesgrupper som har unntak fra karantene.
Hun bekrefter at smittevernrutiner er svært strenge om bord. Med påbud om munnbind, oppdeling i kohorter, gitte plasser i messe og opphold på lugar i fritid. Treningsrom har vært stengte og til tider har det ikke vært mulig å gå i land ved havn. Både PCR-tester og hurtigtester tas ved hver påmønstring, og under oppholdet om bord. Det tas også regelmessig temperaturmålinger og man må holde 1-2 meters avstand til både kolleger og passasjerer.
– Likevel må ansatte i karantene etter arbeidsperiode dersom vi har fraktet passasjerer mellom landene. Det er viktig å få på plass unntak i karantenebestemmelser for sjøfolk, på lik linje som i andre viktige yrkesgrupper, sier Kjær.
Denne skaper debatt: Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter
Lytter til næringen
Helsedepartementet melder til Maritim Logg at regjeringens gjenåpningsplan legger opp til lettelser på mange områder i tiden fremover, og at de vil komme tilbake til dette senere. Takten i gjenåpningen bygger på data, ikke dato.
– Det gjøres løpende vurderinger hvor blant annet innspillene fra næringen tas i betraktning, sier statssekretær Erlend Svardal Bøe.
Gjeldende regler er at alle som kommer til Norge fra røde land, det vil si land med høyt smittenivå, er i utgangspunktet omfattet av karanteneplikt. Da danske sjøfolk har mannskapsbytte i Danmark, rammes de ikke av norske karanteneregler, noe som er konkurransevridende mener Color Line.
Fra fredag 11. juni er det gitt unntak fra innreisekarantene for personer som er fullvaksinert eller har hatt covid-19 i løpet av de siste 6 månedene og kan dokumentere dette med norsk koronasertifikat.
– Regjeringen gjør løpende vurderinger av smitteverntiltakene, og justerte det særskilte unntaket for mannskap på passasjerskip i midten av mai slik at det ble adgang til å ta om bord flere passasjerer uten at mannskapet må i karantene, sier Bøe.
– Begrunnelsen for at vi fortsatt har regler om innreisekarantene, er at vi ønsker å begrense importsmitte av nye virusvarianter. De nye virusvariantene sprer seg lett og fører til alvorlig sykdom for noen. Åpner vi for fort opp, kan smitten skyte fart, slik at vi må stenge ned igjen. Derfor går vi varsomt fram.
I morgen, tirsdag, har regjeringen signalisert at de skal komme med presiseringer knyttet til karantenebestemmelsene. Dette kan ha stor betydning for sjøfolks arbeidshverdag.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard