JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Overstyrmann Kay-Trygve vant jobben tilbake. Nå anker Hurtigruten til Høyesterett

Da hurtigruta gikk på grunn, ble overstyrmann Kay-Trygve Johansen degradert. I lagmannsretten vant han jobben tilbake, men Hurtigruten vil at Høyesterett skal avgjøre saken.
TOTALT UTSLITT: Overstyrmann Kay-Trygve Johansen forteller at han totalt utslitt da saken var ferdig i lagmannsretten. Nå kan det bli en ny runde i rettssystemet.

TOTALT UTSLITT: Overstyrmann Kay-Trygve Johansen forteller at han totalt utslitt da saken var ferdig i lagmannsretten. Nå kan det bli en ny runde i rettssystemet.

Wikimedia Commons / LO Media (bildet innfelt)

Rettssaken har sitt utspring i at Hurtigruteskipet «Finnmarken» gikk på grunn i Finnsnesrenna 5. august 2016, noe som førte til at skipet ble tatt ut av ordinær drift.

Etter hendelsen ble Kay-Trygve Johansen degradert fra overstyrmann til førstestyrmann. Han oppfattet dette som en oppsigelse og valgte å gå til sak mot rederiet. Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF) tok saken, gjennom advokat Sigmund Z. Berg.

Vant på alle punkter

I tingretten tapte Johansen saken, men i ankesaken i Hålogaland lagmannsrett fikk Norsk Sjøoffisersforbund og Johansen medhold på alle punkter. Lagmannsretten tilkjente overstyrmannen saksomkostninger for begge rettsakene, samt oppreising og erstatning for tapt arbeidsfortjeneste. Totalbeløpet var på 778.590 kroner.

Nå har arbeidsgiveren Hurtigruten valgt å anke saken til Høyesterett.

– Beklagelig og hensynsløst av Hurtigruten å ikke gi seg etter dommen i lagmannsretten. At de velger å anke handler om et overdrevet ønske om å ha rett, sier NSFOs advokat Sigmund Z. Berg, som førte saken på vegne av Johansen.

Maritim kompetanse i en digital fremtid

– Måtte anke

Rune Thomas Ege, kommunikasjonssjef i Hurtigruten, mener dommen i lagmannsretten ikke ga dem noen annet valg enn å anke.

– Det er aldri en ønskelig situasjon å møte en av våre ansatte i rettssak. Og vi skulle selvfølgelig helst sett at vi slapp nok en runde i retten. Men der tingretten ga oss fullt medhold på alle punkter, ser lagmannsrettens dom bort fra helt sentrale elementer i saken. Det gir oss i realiteten ikke noe annet valg enn å anke til Høyesterett, sier Ege.

Uenige om saken egner seg for Høyesterett

Ege påpeker at ankesaken ikke først og fremst handler om en enkeltansatt, men at lagmannsrettens dom reiser en rekke prinsipielle spørsmål som ikke bare vil påvirke andre rederier, men en hel næring.

– Det handler om hva slags handlingsrom arbeidsgiver skal ha for å ivareta sikkerheten for både ansatte og gjester, sier Ege.

Berg avviser at saken kan ha noen prinsipiell betydning som skulle tilsi behandling i Høyesterett.

– Denne saken egner seg ikke for Høyesterett. Lagmannsretten har konkludert på sakens faktum og har i sine premisser kommet fram til en annen forklaringsmodell enn hva Hurtigruten og tingretten la til grunn. Uten å få snudd denne bevisvurderingen er det vanskelig å se for seg et annet resultat.

Advokaten skal gi sitt tilsvar til anken i løpet av kort tid. Deretter skal Høyesterett vurdere om saken skal fremmes. Dersom de lander på at saken skal inn for Høyesterett, vil den trolig komme opp en gang på nyåret.

– Steintøft

I et intervju med Maritim Logg etter seieren i lagmannsretten, fortalte overstyrmann Kay-Trygve Johansen om en tøff tid under de to rundene i rettsapparatet.

– Det var steintøft. Tingretten opplevde jeg nærmest som et sjokk. Jeg var litt mer forberedt under lagmannsrettens behandling fordi jeg visste bedre hva jeg gikk til. Men jeg måtte virkelig stålsette meg før jeg gikk inn i rettssalen. Da saken endelig var ferdig var jeg totalt utslitt. Du kan tenke deg selv hvordan det er å sitte å høre hva en arbeidsgiver kommer med i slike saker.

FriFagbevegelse har vært i kontakt med Johansen etter at det ble klart at Hurtigruten anker til Høyesterett. Han ønsker ikke å gi noen kommentarer til saken.

Hurtigruten brøt loven under Svalbard-seilas uten norske lønns- og arbeidsvilkår. Men det får ingen konsekvenser

Streiken som varte i 1134 dager

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse