JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidsledige og permitterte

Regina og kollegaene kan miste jobbene etter at regjeringen ga arbeidsgiver uvanlig fritak fra reglene

Jobbene til Merete Øystrøm, Regina Aasli Paulsen og Lars Edvardsen står i fare fordi deres arbeidsgiver, Havila Kystruten, fikk et spesielt og historisk fritak av samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).
JOBBEN STÅR I FARE: Merethe Øystrøm, Regina Aasli Paulsen og Lars Edvardsen blir oppsagt dersom permitteringsordningen går ut før Havilas skip er på plass.

JOBBEN STÅR I FARE: Merethe Øystrøm, Regina Aasli Paulsen og Lars Edvardsen blir oppsagt dersom permitteringsordningen går ut før Havilas skip er på plass.

Tri Nguyen Dinh

tri@lomedia.no

De er alle ansatt i Havila Kystruten etter at rederiet overtok deler av kystruten Bergen-Kirkenes fra Hurtigruten AS. Totalt ble 380 ansatte med over til Havila i virksomhetsoverdragelsen.

Havila skal drifte fire av elleve skip på strekningen som er kjent som «verdens vakreste sjøreise».

Hurtigruten: – Når alt klaffer er jo dette verdens beste arbeidsplass

Rett i permisjon

– Vi gikk rett fra Hurtigruten ut i permisjon hos Havila. Jeg vil jobbe og har søkt på mange andre jobber, men det er ikke lett for oss som nærmer oss 60, sier Øystrøm.

Under permisjon har inntekten vært redusert. Datteren har måttet bidra med matinnkjøp for å få hjulene til å gå rundt. Mister hun jobben, vil det bli veldig dramatisk innrømmer Øystrøm.

Etter at alle faste utgifter er betalt har jeg 3000 igjen i måneden. Da har jeg enda ikke betalt telefon. Mister jeg jobben blir det nok sosialen. Og det er flere som vil ha det sånn.

Ved sin side har hun kollega og matros Lars Edvardsen. Han har en datter på to år. Den nyetablerte familien har kjøpt hus og er i etableringsfasen.

– Det er fint for datteren min å ha meg mye hjemme. Men jeg trenger å jobbe, vi trenger to inntekter til alle de faste utgiftende, sier Edvardsen.

Dagpenger for permitterte og arbeidsløse: Disse korona-ordningene blir borte fra 1. oktober

De ansatte betaler prisen

Havila skulle egentlig begynt driften 1. januar 2021, men på grunn av store forsinkelser fra verftet har rederiet ingen skip og dermed ingen jobber å tilby sjøfolkene de har overtatt.

Siden dette er et offentlig anbud, der leverandørene mottar hundretalls millioner i tilskudd fra staten, så er det vanligvis krav om å sette inn erstatningsskip dersom man ikke klarer å levere i henhold til kontrakten. I denne saken har Knut Arild Hareide (Krf) og samferdselsdepartementet sett mellom fingrene, vist skjønn og gitt fritak for kravet om erstatningsskip da den pågående pandemien har skapt problemer med både arbeidskraft og utstyrslevering hos verftet som skulle bygge de nye skipene.

Dersom Havila ikke har jobb å tilby oss når den midlertidige permitteringsordningen utløper, så vil vi bli oppsagt. Det er skuffende og uforståelig at Samferdselsdepartementet ga fritak om erstatningsskip. De har sviktet oss. Vi har forståelse for at situasjonen er krevende for Havila, men det er ikke rettferdig at det er vi ansatte som skal betale prisen, sier Regina Paulsen.

Hun er hovedtillitsvalgt for Norsk Sjømannsforbund i det nyopprettede selskapet og mener det ikke er for sent å kreve det nå.

Havila: Hurtigruten-konkurrent må utsette oppstart nok en gang

I fritaket heter det nemlig at Havila skulle få fritak gitt at de skulle begynne å seile med to skip i tredje kvartal 2021. De to siste skipene skal være i drift før 1. mai 2022. Disse vilkårene er nå brutt da Havila i en pressemelding har annonsert at første skip skal i drift i desember. Det andre skal i drift i januar 2022.

Den pågående debatten om permitteringsordningen, som går ut 1. oktober, skal forlenges eller ikke vil uansett ikke gjelde oss. Det er en utopi å tro at den ordningen skal strekke seg langt inn i 2022. Det er først da alle de ansatte har fått jobben sin tilbake, sier Paulsen.

Historisk fritak

– Jeg kjenner ikke til noen annen virksomhetsoverdragelse på kysten der Samferdselsdepartementet har gitt unntak fra kontrakten som gjør at de ansatte mister jobbene sine på grunn av mangel på skip. Det er en særbehandling her som ikke hører hjemme noe sted. Dette er historisk, sier leder av Norsk Sjømannsforbund Johnny Hansen.

HISTORISK OG SPESIELT: Sjømannsforbundets leder er forundret over det historiske fritaket staten har gitt.

HISTORISK OG SPESIELT: Sjømannsforbundets leder er forundret over det historiske fritaket staten har gitt.

Ole Palmstrøm

Fritaket består

Samferdselsdepartementet skriver i en epost til Maritim Logg at de i hele år har hatt en tett dialog med Havila om idriftsettelsen av sine skip.

I beslutningen om å frita Havila fra å stille med erstatningsskip har det vært spesielt viktig at rederiet har synliggjort forutsetningene for når skipene forventes levert, og de største risikoområdene knyttet til å sette skipene i drift til forventet tidsplan, skriver statssekretær Anders Tyvand.

I juni i år tilsa all tilgjengelig informasjon at skipene ville bli klare til å seile Kystruten 3. og/eller 4. kvartal. Senere har det dukket opp ytterligere utfordringer som Havila redegjorde for i en børsmelding 31. august, fortsetter Tyvand.

Departementet har ingen planer om å endre beslutningen om å frita Havila for å stille med erstatningsskip nå som Havila beregner oppstart i desember i år og januar neste år, skriver de.

Om det skal kreves erstatningsskip for de to siste skipene vil ikke bli vurdert før på nyåret 2022.

Tilrettelagt vedtak

Johnny Hansen synes utsettelsen av skip tre og fire til 1.mai 2022, der departementet skal ta et vedtak først i januar 2022, er uforståelig da det fremstår som umulig å fremskaffe et erstatningsskip etter at dette vedtaket er gjort og frem mot mai.

– Det virker som en veldig tilrettelagt politikk, sier Hansen.

På spørsmål om hva statsråd Knut Aril Hareide (Krf) og departementet tenker om at deres vedtak om fritak for Havila har medført til lange permisjoner for de ansatte som vil miste jobbene sine når permitteringsordningen opphører, velger de ikke å svare.

– Dessverre ser det ut til at verken rederiet eller departementet bryr seg om at disse sjøfolkene har hus, bil og andre økonomiske forpliktelser, og at de nå kommer til å stå uten inntekt, sier Hansen.

Han mener at departementet burde tatt ansvar da det var de som ga dette fritaket.

– Når det viser seg at de ansatte faller ut av permitteringsordningen skipene er under bygging, burde myndighetene pålegge Havila å sette inn erstatningsskip og sette folk i arbeid. Indirekte er det statsråd Hareide som gjør at sjøfolkene blir arbeidsledige, sier Hansen.

Lars Edvardsen er sint på statens fritak.

– Hadde jeg ikke vært på jobb ombord på M/S Trollfjord når virksomhetsoverdragelsen skjedde hadde jeg hatt fast og trygg jobb i Hurtigruten i dag. Nå risikerer jeg oppsigelse fordi jobben min ble virksomhetsoverdratt. Det skal jo ikke være slik, sier Edvardsen.

Til Stortinget

Saken blir nå politisk mat på Stortinget. Arbeiderpartiets Sverre Myrli, som sitter i transportkomiteen, har sendt inn skriftlig spørsmål til Hareide der han tar opp problemstillingen.

– Vilkårene for fritaket er ikke er oppfylt, da er det som å forstå at Havila må stille med erstatningsskip. Det er dette jeg vil ha svar på nå, sier Myrli.

Han mener departementet bør stille krav. Det er feil at de ansatte skal ta støyten og miste jobbene sine, mener Myrli som får svar på torsdag.

Tri Nguyen Dinh

Tilbyr permisjon uten lønn

Administrerende direktør i Havila Kystruten, Bent Martini, vedgår at han er bekymret i forhold til de ansattes situasjon når permitteringsordningen opphører.

– Vi kan ikke ha ansatte på full lønn uten å ha arbeid til dem. Da må de enten permitteres uten lønn, i verste fall så må vi si dem opp. Heldigvis er vi straks i gang med oppstarten på driften, sier Martini.

Selv om det første skipet ikke skal gå før 1. desember, håper Martini å kunne tilbakekalle mange ansatte i god tid før dette.

Når vi kommer i full drift, vil vi trenge rundt 500 sjøfolk. Selv om vi ikke har noe skip og jobb å tilby nå, så vil jeg sende signaler om at de er veldig ønsket den dagen vi er i gang. Vi begynner å trekke inn folk nå de neste ukene i forhold til oppstarten av både Havila Castella og Havila Castor, sier Martini.

Han ønsker ikke å gå inn i en diskusjon om hvorvidt Havila skal sette inn erstatningsskip så lenge Samferdselsdepartementet har gitt rederiet fritak.

– Vi forholder oss til gjeldene regler og vedtak, sier Martini.

Kystruten

* Det er Samferdselsdepartementet som har løyveansvaret og kjøper sjøtransporttjenester på strekningen i det private leverandørmarkedet.

* Den totale kontrakten mottar 788 millioner kroner i året (2018-kroner).

* Pengene går over statsbudsjettet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Kystruten

* Det er Samferdselsdepartementet som har løyveansvaret og kjøper sjøtransporttjenester på strekningen i det private leverandørmarkedet.

* Den totale kontrakten mottar 788 millioner kroner i året (2018-kroner).

* Pengene går over statsbudsjettet.