JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk Sjøoffisersforbund:

Sjøoffisersforbundet vant viktig prinsippsak mot Norges Rederiforbund

Full seier for Norsk Sjøoffisersforbund i Arbeidsretten.
FULL SEIER: Viseadministrerende direktør og advokat Hilde Flåten i Norsk Sjøoffisersforbund er meget fornøyd med Arbeidsrettens dom.

FULL SEIER: Viseadministrerende direktør og advokat Hilde Flåten i Norsk Sjøoffisersforbund er meget fornøyd med Arbeidsrettens dom.

Omar Jørgensen

NSOF og LO saksøkte Norges Rederiforbund (NR) i sak for Arbeidsretten om forståelsen av § 6-6 i NOR-overenskomsten for offshoreskip som regulerer retten til 0-dag, dersom arbeidstaker ikke kommer hjem på avløsningsdagen. Tvisten har oppstått i Havila, men også andre offshore rederier er berørt.

Enstemmig dom

– Vi fikk fullt gjennomslag for vår forståelse og argumentasjon og dommen var enstemmig, sier administrerende direktør Hans Sande. Bestemmelsen fastslår at «Hjemreise regnes som ferie/fritid i land, men dersom reisetiden innebærer at man ikke kommer hjem på avløsningsdagen registreres denne som en 0-dag».

– Meget gledelig

– Det er gledelig at Arbeidsretten slår fast at ansatte som kommer hjem etter midnatt kl. 24:00 avløsningsdagen, har rett til å få registrert avløsningsdagen som en fridag med lønn, en såkalt «0-dag». NR har altså ikke fått medhold i at det kan innfortolkes et vilkår for rett til 0-dag at arbeidstakeren har fått avbrutt hjemreisen med en overnatting et annet sted enn egen bolig, eller kommer hjem flere timer etter døgnskillet, sier viseadministrerende direktør Hilde Flåten.

Sjøfolk skal raskt hjem

– Avløsningsdagen er første dag i friperioden. Formålet med bestemmelsen er å sørge for at sjøfolk kommer raskt hjem på avløsningsdagen, ved at det får en konsekvens for arbeidsgiver dersom en ikke kommer hjem før etter midnatt. Vår påstand var at overenskomsten § 6.6. første ledd er slik å forstå at avløsningsdagen opphører ved midnatt klokken 24:00. Det er gledelig at Arbeidsretten legger til grunn det vi hele tiden har hevdet – at et døgn har 24 timer, slik at enhver overskridelse av dette vil utløse rett til 0-dag, utdyper Flåten.

Hun mener sakens problemstilling var så klar som den kan bli.

– Rederiforbundet sa seg enig i at avløsningsdagen begynner midnatt klokka 00:00. Spørsmålet i saken var da om avløsningsdagen opphører ved midnatt klokka 24:00, eller om avløsningsdagen kan strekke seg utover 24 timer. Vår anførsel var at det kreves klare og sterke holdepunkter for å legge en avvikende forståelse til grunn enn at avløsningsdagen opphører kl. 24:00. Slike holdepunkter finnes ikke etter vårt syn. Hverken formålet med bestemmelsen eller overenskomstens ordlyd tilsier at det gjelder noe krav om overnatting på hjemreisen slik NR hevdet. På sjøfartens område for øvrig, som skipssikkerhetsloven og forskrift og arbeids- og hviletid på norske passasjer og lasteskip, er det også et klart definert døgnskille ved midnatt forklarer Flåten.

LO-advokat førte saken

Saken ble ført av LOs advokat Lornts Nagelhus. HTV i Havila, Mats Mork, og NSOFs Rune Røine (tidligere avdelingsleder) og Bernhard Lie-Nielsen (nåværende avdelingsleder) avga vitneforklaringer, mens Hilde Flåten forklarte seg som NSOFs partsrepresentant.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse