JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skattelette for rederne forutsetter norske sjøfolk

Skipsredernes gunstige skatteordninger ble innført for å opprettholde en sterk norsk sjømannsstand. De gunstige skatteordningene er der fortsatt, mens den norske sjømann er truet.
Else May Botten, Stortingsrepresentant for Ap og Hans Christian Gabrielsen, LOs  2. nestleder, på tilhørerbenken under debatten om maritim politikk på Sjømannsforbundets landsmøte.

Else May Botten, Stortingsrepresentant for Ap og Hans Christian Gabrielsen, LOs 2. nestleder, på tilhørerbenken under debatten om maritim politikk på Sjømannsforbundets landsmøte.

Christine Skårberg Dahl

stig@lomedia.no

LOs nestleder Hans-Christian Gabrielsen trakk fram dette da han innledet på Norsk Sjømannsforbunds landsmøte. Han minnet om at den rødgrønne regjeringen rett før sin avgang slo fast at de ønsket nettolønnsordningen videreført og lovfestet. Nestlederen mente regjeringen nå skaper ny usikkerhet med sin nye maritime strategi.

Støttet Sjømannsforbundet

Gabrielsen støttet forbundets krav om juridisk avklaring om norske lønns- og arbeidsforhold på norsk sokkel, og en ny maritim stortingsmelding.

– En slik melding må ha som mål å styrke den maritime næringa og norske arbeidsplasser til sjøs, sa han.

Kjemper videre

En kjent skikkelse for alle i Sjømannsforbundet er stortingsrepresentant fra Arbeiderpartiet, Else May Botten. Hun takket for den solide valgkampen forbundet gjorde i fjor, og mente bestemt at Sjømannsforbundet var det beste forbundet i LO under hele valgkampen når det gjaldt å tale de rødgrønnes sak.

Sjømannsforbundet har vært fornøyd med den rødgrønne regjeringens maritime politikk, som har sørget for gode vilkår for sjøfolk. I fjor ble det regjeringsskifte. Else May Botten lovte landsmøtet at Arbeiderpartiet har et skarpt fokus på den maritime politikken, ønsker å styrke den, blant annet innen utdanning og rekruttering, og sørge for at norske lønns- og arbeidsvilkår skal gjelde på norske fartøy på norsk sokkel. Hun medga at det var mye Arbeiderpartiet ikke fikk utrettet da de satt i regjering.

– Jeg var, som dere, utålmodig med å få både nettolønnen lovfestet og å få hevet taket på refusjonsordningen, og jeg vil kjempe videre for å få til dette, sa Botten.

Gått tregt

Det er mange spennende og viktige arbeidsområder innen maritim næring. Botten mener at forskning og utvikling er viktig. Både for miljøet og for å nå sentrale klimamål, og ikke minst skjer det mye spennende i nordområdene i årene som kommer.

– Vi hadde også en post i Soria Moria-erklæringen om å få mer gods over på kjøl. Dette er et arbeid som har gått tregt, og som det bør satses på, sa Botten.

Skuffende statsbudsjett

I debatten etter Bottens innlegg var det flere som tok utgangspunkt i den solide valgkampen Sjømannsforbundet gjennomførte i fjor. Skuffelsen var derfor stor, da de rødgrønne la frem sitt siste statsbudsjett.

– I hele valgkampen hadde vi hørt at de rødgrønne skulle lovfeste nettolønnen og heve taket. Da statsbudsjettet kom sto det ingen ting om heving av taket. Hvorfor skjedde ikke dette? Spurte Rino Sannes, fra region Sør-Øst, et spørsmål flere fra salen ønsket svar på.

Botten kunne dessverre ikke svare på spørsmålene knyttet til statsbudsjettet og hvorfor ikke de rødgrønne fikk lovfestet nettolønnen, slik de hadde lovet.

– Jeg var ikke statsråd, og det eneste jeg kunne, var å prøve å argumentere for dette. Men dere skal vite at det ligger fremdeles i programmet vårt, var Bottens svar.

Anbud

Anbudspolitikken i fergetrafikken var også blant spørsmålene Botten fikk. Hun kommer sevl fra et fergefylke og er kjent med at dagens anbudspolitikk fører til at sikkerhet og kvalitet forvitrer.

– Dette er faktisk noe jeg skal utfordre Stortinget på, sa Botten, og oppfordret til et samarbeid med forbundet for å se på hva slags anbudspolitikk vi skal jobbe for å få i fremtiden.

Delegat Jørn Halsen hadde ett ønske:

– Løft allmenngjøring langs kysten og på sokkelen høyere opp på dagsorden.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse