JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Terje Aasland (Ap): – Frp sitter på nøkkelen. De kan velge å støtte eller svikte norske sjøfolk

Hvis Frp støtter norske sjøfolk, så bør de gå i allianse med Ap, Sv og Sp, ikke Høyre, KrF og Venstre, mener Terje Aasland.
GÅR HØYT UT: Aps Terje Aasland lover å sikre norske vilkår hvis de rødgrønne kommer til makta.

GÅR HØYT UT: Aps Terje Aasland lover å sikre norske vilkår hvis de rødgrønne kommer til makta.

Jan-Erik Østlie

tri@lomedia.no

Terje Aasland har fortsatt et lite håp om at Frp skal stemme for det såkalte «dok8-forslaget» som de rødgrønne partiene har lagt fram i Stortinget. Til uka, 21. april, skal det stemmes for eller imot representantforslaget som vil at arbeidslivspartene sammen skal foreslå konkrete lovendringer og ordninger slik at man kan sikre krav til norske lønns- og arbeidsforhold i norske farvann og på sokkelen.

I forkant har Frp varslet at de vil stemme imot og heller fremme sitt eget forslag om et nytt utvalg som skal utrede forholdene for nær sagt hele den maritime næringen med et fokus på konkurransekraften til rederiene. I innstillingen til det nye utvalget er ikke en innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår nevnt.

– Frp sitter på nøkkene her og vi håper ikke at de rygger ut 21. april. Dette er en unik mulighet for partene å sette seg ned og finne gode løsninger sammen og sørge for at et godt grunnlag kan bli presentert for Stortinget i tilknytning til den maritime meldingen som kommer til høsten, sier Aasland.

Tydelig forslag

Han mener representantforslaget, som han selv stilte sammen med Geir Pollestad (Sp) og Torgeir Knag Fylkesnes (Sv), har klare forutsetninger og en klar bestilling slik at en innføring av krav om norske vilkår kan realiseres.

– Vi vet at dagens regjering ikke ønsker å innføre dette. Hvis det blir et partssammensatt utvalg, slik som Frp vil ha, men uten fokus på innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår, så vil vi mest sannsynlig ende opp med en uklar anbefaling og konklusjon fra partene der de er uenig om prinsippene og grunnlaget. I så fall vil ikke dette komme tydelig fram i den maritime meldingen, frykter Aasland.

Utydelig forslag

– Problemet med nytt forslag om nytt utvalg er at det er for utydelig for hva de vil gjøre for å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår innen rimelighetens tid. Frp bør legge godviljen til og støtte vårt forslag. Hvis Frp virkelig har interesse for norske sjøfolk så bør stemme sammen med rødgrønn nå, sier Aasland.

Men selv om de rødgrønnes forslag ikke får stortingsflertall i denne omgang, så forsikrer Aasland at dette temaet langt er forbi. Det vil være der til problemstillingen er løst.

Hvis det ikke nå blir løst eller at partene tar ansvar for det slik at dette blir prioritert i den maritime stortingsmeldingen, så vil en eventuelt ny rødgrønn regjering i 2021 sette i gang dette arbeidet etter stortingsvalget, lover Aasland.

– Motivet vårt fra dok8-forlaget vil fortsatt gjelde og om det blir regjeringsskifte vil vi sette i gang arbeidet så vi får gjennomfør de tiltakene som skal til for å sikre norske vilkår i Norge. Vi forlater ikke dette selv om vi ikke får gehør i dagens regjering.

Haster

Men aller helst vil han ha dette på plass i den kommende maritime meldingen. Fordi det haster.

– Vi står på terskelen til en ny æra for nye aktivitet knyttet til havet. Framover blir det svært viktig med havvind, olje- og gassutvinning, matproduksjon, mineraler, CO₂-fangst og lagring og mye mer. Vi må sørge for at vi utvikler havnæringene våre på en måte som er innenfor den norske modellen der norske lønns og arbeidsvilkår og helse, miljø og sikkerhet holder norsk standard.

Aasland drar fram et eksempel på hva som kan skje dersom man ikke innfører klare regler om norske vilkår i Norge: I nærskipsfarten har andelen NOR-flaggede skip, med norske vilkår om bord, rast fra rundt 60 prosent til dagens 20 prosent di siste 20 årene fordi rederne har hatt mulighet og tillatelse til å tilby utenlandske vilkår.

Forpliktende lovnader

Sjømannsforbundets leder, Johnny Hansen, er glad for at de rødgrønne er så tydelig i denne saken og mener det forplikter.

– Det er beklagelig at Frp er så utydelig på hva de mener om norske vilkår i norske farvann. Men det er veldig betryggende at dette vil komme på plass når det blir ny regjering i 2021, sier Hansen.

– Frp sier ikke nei

Bengt Rune Strifeldt, Frps mann i næringskomiteen, har understreket at Frp ikke har tatt stilling til om de vil innføre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på sokkelen selv om de ikke skulle støtte de rødgrønnes representantforslag.

– Fremskrittspartiet sier ikke nødvendigvis nei til å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på sokkelen, men vi sier nei til å gjøre dette uten at vi har oversikt over eventuelle konsekvenser. Vi vil konkludere når det partssammensatte utvalget har gjort sin vurdering, har Strifeldt sagt til Maritim Logg.

Nasjonale vilkår er hovedregelen, ikke unntaket

*Mens Norge fortsatt ikke forbyr internasjonale vilkår når skip går innenfor landets grenser (kabotasje), praktiserer 91 nasjoner, som utgjør 80 prosent av verdens kystnære FN-nasjoner, kabotasjeregler som beskytter sine egne sjøfolk.

*Flere land vurderer å innføre kabotasje-lover som skal beskytte sine egne sjøfolk. Denne rapporten viser at det er mulig for myndigheter som ønsker det, melder Det internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF).

Befolkningen støtter sjøfolkenes krav

I en spørreundersøkelse gjort av Opinion er befolkningen i Norge klare. 80 prosent er for at det skal være norske lønns- og arbeidsvilkår i Norge, også for sjøfolk. 85 prosent av befolkningen er for eksempel negative til at det ansettes utenlandske arbeidere på dårligere vilkår av oljeselskapene på norsk sokkel for å kutte kostnader.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Nasjonale vilkår er hovedregelen, ikke unntaket

*Mens Norge fortsatt ikke forbyr internasjonale vilkår når skip går innenfor landets grenser (kabotasje), praktiserer 91 nasjoner, som utgjør 80 prosent av verdens kystnære FN-nasjoner, kabotasjeregler som beskytter sine egne sjøfolk.

*Flere land vurderer å innføre kabotasje-lover som skal beskytte sine egne sjøfolk. Denne rapporten viser at det er mulig for myndigheter som ønsker det, melder Det internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF).