S" />

Pandemien rammer sjøfolk

Thor har vært permittert fra Color Line i over et år: – Det er tragisk hele greia

Thor Erik Hangeland (43) mener usikkerheten er det verste med koronapandemien. Han har vært permittert fra jobben som kokk i Color Line siden mars 2020.
LANGTIDSPERMITTERT: Thor Erik Hangeland har vært permittert i over et år. Han savner sjøen og kollegaer.

LANGTIDSPERMITTERT: Thor Erik Hangeland har vært permittert i over et år. Han savner sjøen og kollegaer.

Signe Marie Rølland

tri@lomedia.no

– Dette er tragisk for alle sammen, og det er tragisk hele greia. Jeg har kontakt med noen av kollegaene mine, og mange mener at usikkerheten er det verste. Det at vi ikke vet hva som skjer eller hvor lenge det varer. Jeg håper at vi snart kan få normale tilstander og kan komme ut på jobb igjen, sier Thor Erik Hangeland (43).

12. mars i fjor stengte Norge ned på grunn av en verdensomspennende pandemi. Omtrent like lenge har Hangeland vært permittert fra jobben sin som kokk på Superspeed 1, Color Line-fergen mellom Kristiansand og Hirtshals.

– Plutselig stoppet alt opp. Jeg tror ikke jeg så rekkevidden av dette i begynnelsen, sier Hangeland.

Maritim Logg treffer ham hjemme i Vennesla, hvor han bor sammen med kona Lene (49) og datteren Anne Fredrikke (11).

Hør Thor fortelle om savnet etter sjøen og kollegaene:

ColorLinekokken

Over 10.000 permittert

– Veldig mange av våre medlemmer er permittert på grunn av koronakrisen, bekrefter NSF-leder Johnny Hansen.

Det er en fattig trøst at Hangeland ikke er alene om å være permittert. Sjøfolk generelt, og sjøfolk i fergefarten spesielt, er blant de hardest rammede yrkesgruppene under pandemien.

En stor andel av Norsk Sjømannsforbunds 10.500 medlemmer har blitt permittert, og Color Line og Hurtigruten har tatt det meste av støyten. I Color line er nå 1500 ansatte permitterte, hvor av 1350 sjøfolk. I Hurtigruten er 300 ansatte permittert. på det meste var over 1000 ansatte permitterte fra Hurtigruten.

Fergeselskap inngikk forlik: Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

Påvirker økonomien i forbundet

– Medlemmer som permitteres får vår laveste kontingentsats på 180 kroner per måned. Dette inkluderer innboforsikring, Grunnforsikring og HELP advokatforsikring, opplyser avdelingsleder i medlemsservice i NSF, Gunn Huseby.

Som andre forbund med permitterte medlemmer, vil dette påvirke økonomien i Norsk Sjømannsforbund.

– Det er klart det merkes at medlemmer blir permittert. Men forbundet har ikke hatt fokus på hva dette betyr for oss og hva det vil koste forbundet. Det viktigste er at vi gjør en god jobb for våre medlemmer og bistår dem på en best mulig måte, uttalte Johnny Hansen da permitteringene kom inn.

Denne skaper debatt: Det blir 34.000 kroner dyrere for Color Line å ha matrosen Thomas som ansatt

Savner normalen

Hangeland håper at samfunnet snart åpner opp og at det vil være normalt til sommeren, men ting endrer seg stadig.

– Det mest frustrerende har vært at det stadig kommer nye tiltak som man må forholde seg til. De åpner opp og stenger så ned igjen.

– Jeg jobber på en solid arbeidsplass, og det var ingenting som tilsa at så mange skulle bli permittert samtidig. Vi har fått god oppfølging på jobb, og jeg er imponert over hvordan ledelsen og rederiet har taklet denne krisen. De ønsker alle tilbake i jobb igjen, og hver fredag får vi oppdateringer på hva som skjer. Jeg håper og tror at et så stort rederi som Color Line vil kunne klare seg gjennom denne krisen når alt dette er over, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

MER ENSOMT: Før pandemien slo ut var Hangeland glad i middagsgjester og besøk. Smittevern har gjort det vanskeligere å treffe folk og det er tungt.

MER ENSOMT: Før pandemien slo ut var Hangeland glad i middagsgjester og besøk. Smittevern har gjort det vanskeligere å treffe folk og det er tungt.

Signe Marie Rølland

Nysgjerrig på offshore

– Jeg er en ivrig laksefisker, og i sommer fikk jeg med meg hele sesongen siden jeg ikke var ute på jobb. De to første ukene var det deilig å ha fri, men det ble fort kjedelig. Jeg savner kollegaene mine, og jeg savner gjestene ombord på Superspeed. Jeg tror de også savner å reise, det er mange som reiser fast til Danmark, sier Hangeland.

Superspeed er fortsatt i trafikk, for godstrafikk og med minimal bemanning og begrenset tilbud ombord. All passasjertrafikk er stengt ned.

Hangeland har ikke det enkleste yrket nå i koronapandemien siden både reiselivs- og restaurantbransjen sliter. På sikt tenker Hangeland at han eventuelt bør se seg om etter nye muligheter, og han kan tenke seg å jobbe offshore.

– Jeg har fått en midlertidig jobb som kokk ved Evjeklinikken, hvor de behandler mennesker med problemer knyttet til overvekt, og jeg er glad for å få jobbe der, men jeg savner å jobbe på sjøen, sier han.

– Jeg tok kokkeskolen i Holmestrand og begynte å jobbe i Scandi Line mellom Sandefjord og Strømstad, som senere ble Color Line, i fire år. Interessen for matlaging har jeg hatt fra jeg var liten, sier han.

Mye lest: Uten Marianne stopper Norge – men de lavest lønte i staten får stadig dårligere råd

Uvant å være hjemme

Kona hans har vært i jobb hele tiden og har hatt hjemmekontor, og det er uvant at de begge er så mye hjemme.

– Heller ikke hun er vant til at jeg er så mye hjemme. Jeg er vant til å jobbe
toukersskift, og hun er vant til å være uten meg de ukene. Det er uvant at vi går så mye oppå hverandre. Når jeg først er ute på jobb, blir det ofte 11,5 timers dager, og i høysesongene går det i ett hele tiden. Det er ikke alltid jeg orker så mye den første dagen jeg kommer hjem, men jeg trives med å jobbe to uker og være to uker hjemme, sier han.

Mye delt: Nav-ansatte i samme jobb kan ha 80.000 i lønnsforskjell. Her er endringen Silje (33) vil ha

Føler seg hjemme på båten

Kollegaene og samholdet på jobb er noe av det han savner mest. De er på sett og vis hans andre familie, og han ser dem like mye som familien hjemme.

De er 90 ansatte ute på jobb samtidig, og i sommersesongen er de over 100. I byssa der Hangeland jobber er det folk på jobb nesten hele døgnet for å lage mat til mannskapet og gjestene.

– Vi er som en familie, og vi har et veldig bra arbeidsmiljø. Vi har også bra velferd, som steller i stand bingokvelder med flotte premier og skalldyrbord, for å nevne noe. Vi spiller innebandy på bildekket, og har treningsstudio og TV-stue, så jeg føler meg også hjemme på båten. Jeg håper jeg snart kan komme ut på jobb igjen, avslutter Thor Erik Hangeland.

Det verste er at vi ikke vet hva som skjer eller hvor lenge det varer.

Thor Erik Hangeland, kokk

Medlemmer som permitteres får vår laveste kontingentsats på 180 kroner per måned.

Gunn Huseby, leder i medlemsservice

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse