JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Helge Ingstad-ulykken:

Universitet brukte «Helge Ingstad-ulykken» for å promotere studietilbud

– Forkastelig, annonsen bør fjernes, mener leder for studentkontaktutvalg.
SPILTE PÅ ULYKKEN: USN så sitt snitt til å promotere sine studier da «Helge Ingstad-ulykken» inntraff.

SPILTE PÅ ULYKKEN: USN så sitt snitt til å promotere sine studier da «Helge Ingstad-ulykken» inntraff.

Skjermdump fra Facebook

tri@lomedia.no

– Det er fullstendig usmakelig og forkastelig å bruke en skipsulykke, som ikke en gang er ferdig etterforsket, til å promotere egne maritime studier.

Det sier Andreas Lien, leder for Studentkontaktutvalget i Norsk Sjøoffisersforbund, om Universitetet i Sørøst-Norges (USN) siste reklamestunt for sine maritime studier. Kun ti timer etter at fregatt-ulykken inntraff klokken 04:00 den 8. november, rykket USN ut med sin reklame klokken 13:36 den 9. november.

På sine Facebook-sider har de gått ut med teksten: «Kollisjonen mellom KNM 'Helge Ingstad' og Sola TS er en påminnelse om at maritime operasjoner både kan være utfordrende og risikable. Ved USN får du som nautikkstudent trene på å manøvrere store skip under krevende forhold, blant annet i avanserte skipssimulatorer.»

(Saken fortsetter under bildet.)

KRITISK: Andreas Lien er kritisk til USNs reklamestunt.

KRITISK: Andreas Lien er kritisk til USNs reklamestunt.

privat

Sjøfolk får skylda

– Jeg synes de bør trekke denne annonsen og beklage til de som er nevnt. Slik som dette står har de trukket konklusjonen om at det er Fregattens feil, at det er sjøfolkene om bord som ikke har nok kompetanse og at de kan tilby rett kompetanse.

Lien minner om at det er Havarikommisjonen som skal avgjøre hva som har skjedd og hvor feilen ligger, om hvorvidt det var menneskelig, teknisk eller systemsvikt som ledet til ulykken. Før den rapporten foreligge bør ingen si noe om hvem som har skyld i hva.

– Dette er en ulykke som kunne fått enda verre konsekvenser. Liv kunne gått tapt. Vi må huske at det er mange som er preget av denne ulykken, både involverte og deres familier. Man skal ikke bruke andres ulykker på denne måten, og særlig ikke en seriøs utdannelsesinstitusjon. Tenk om noen hadde laget reklame på «Sleipner-ulykken», det er bare ikke greit, sier Lien.

(Saken fortsetter under bildet.)

FLERE REAGERER: Faksimile fra USNs Facebookside.

FLERE REAGERER: Faksimile fra USNs Facebookside.

Faksimile Facebook

Trekker reklamen

Stab- og kommunikasjonssjef hos Universitetet i Sørøst-Norge, Per Eirik Lund, sier at USN med denne reklamen ikke har vurdert «Helge Ingstad-ulykken»

– Vi har derfor heller ingen formening om hendelsesforløpet til ulykken. Uavhengig av årsaken til denne og andre ulykker til sjøs vil imidlertid kompetanse hos mannskapet være en viktig faktor – både når det gjelder å unngå ulykker, samt takle dem på adekvat vis når de oppstår, sier Lund.

Han legger til at USN har en bred studieportefølje og de bestreber seg på at disse skal være relevante i forhold til det behovet arbeidslivet til enhver tid har. Derfor legger de opp til en profilering av studiene med aktuelle hendelser og forhold i samfunnet.

– Når vi nå ser at denne annonsen fremstår som støtende hos enkelte lesere vil vi imidlertid ta konsekvensen av det. Annonsen trekkes med virkning fra i dag, sier Lund.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse