JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Viktig avklaring om selvbetjente kiosker på ferger

Dom i lagmannsretten gir viktig avklaring om driften av selvbetjente kiosker på ferger.
FØRTE SAKEN: LO-advokat Imran Haider førte saken for Norsk Sjøoffisersforbund.

FØRTE SAKEN: LO-advokat Imran Haider førte saken for Norsk Sjøoffisersforbund.

Eirik Dahl Viggen

I en fersk dom fastslår Gulating lagmannsrett som tingretten at styringsretten gir hjemmel til å pålegge sjøoffiserer (kapteiner og styrmenn) oppgaver knyttet til selvbetjente kiosker på ferger.

Klart skille

Lagmannsretten oppstiller imidlertid et klart skille mellom operative oppgaver (fylle på varer, håndtere kunder, rengjøre mm) på den ene siden og administrative oppgaver på andre siden, hvor varebestilling er den mest tidkrevende. Rettens vurdering er at sjøoffiserene kun skal utføre administrative oppgaver knyttet til kioskdriften.

- At operative oppgaver med kioskdrift ikke skal utføres av kapteiner og styrmenn er en viktig prinsipiell seier for oss, sier viseadministrerende direktør og advokat i Norsk Sjøoffisersforbund, Hilde Flåten

- At operative oppgaver med kioskdrift ikke skal utføres av kapteiner og styrmenn er en viktig prinsipiell seier for oss, sier viseadministrerende direktør og advokat i Norsk Sjøoffisersforbund, Hilde Flåten

Omar Jørgensen

- At retten viser til at kaptein og styrmann innehar lederstillingene ombord, og etter dette fastslår at de operative oppgavene med kioskdriften ikke skal utføres av dem, men av det øvrige mannskapet, er en viktig prinsipiell seier for oss, sier viseadministrerende direktør og advokat i Norsk Sjøoffisersforbund, Hilde Flåten.

Gikk til sak

Saken kjent som «kiosksaken» eller «svelesaken», gjelder Fjord 1 sin overgang til selvbetjente kiosker på ferger. I denne sammenheng ble nye kioskoppgaver lagt på styrmenn og kapteiner i medhold av styringsretten. Tidligere ble arbeidet utført av cateringansatte som var organisert i Sjømannsforbundet, og som rapporterte til rederiansatte på land. Saksøkerne, henholdsvis kaptein og styrmann som begge er medlemmer av Norsk Sjøoffisersforbund, gikk dermed til sak mot arbeidsgiver Fjord1 med påstand om at pålegget om å utføre oppgaver knyttet til kioskdriften er rettsstridig.

En hovedanførsel fra saksøkerne var at oppgavene ikke kunne pålegges sjøoffiserene fordi stillingsbetegnelsen og praksis utgjorde en begrensning på styringsretten. Det ble også anført at arbeidet var såpass tidkrevende at det lå utenfor arbeidsgivers styringsrett å pålegge denne type oppgaver.

Prinsippiell

– Norsk Sjøoffisersforbund mente at saken var så prinsipiell viktig at vi ønsket en rettslig avklaring. I så måte har vi nå fått en nyttig og gledelig klargjøring når lagmannsretten fastslår at de operative oppgavene med kioskdriften ikke skal utføres av kaptein og styrmann, men av det øvrige mannskapet, sier Hilde Flåten.

Rettens vurdering

«Kiosksaken» har nå vært gjennom to rettsinstanser. Med henvisning til Høyesteretts praksis begrenset lagmannsretten prøvingen til spørsmålet om det forelå misbruk av styringsretten.

Saksøkerne hevdet at så lenge sjøoffiserene hadde ansvaret for kioskdriften, falt også det operative arbeidet på dem fordi matrosene ofte ikke var tilgjengelige. Tidsestimatene innhentet fra saksøkerne inkluderte den tid styrmennene brukte på kioskarbeid, herunder de operative oppgavene. På de mest trafikkerte sambandene utgjorde dette, ifølge saksøkerne, 12-16 timer pr uke.

Lagmannsretten la derimot til grunn at styrmennene ikke behøvde å utføre de operative oppgavene, jf. at de ankende parter (saksøkerne):

«… har gjort gjeldende at arbeidsbelastningen for styrmennene vil bli større dersom mannskapet ikke ufører sine arbeidsoppgaver. Dette er flertallet ikke enig i. Styrmennene har i henhold til rutinen det overordnede ansvaret for at oppgavene blir gjennomført. I dette ligger at styrmannen skal påse at mannskapet utfører sine arbeidsoppgaver, og om nødvendig gi instruks.»

Selskapets tidsestimat på noen få timers arbeid per uke ble dermed i stedet lagt til grunn. Det ble videre lagt til grunn av retten at de administrative oppgavene ikke skilte seg fra andre administrative oppgaver. Arbeidet kunne dessuten, ifølge retten, utføres på rolige tidspunkter uten å komme i strid med lovpålagte oppgaver bl.a. knyttet til sjøsikkerhet. Retten viser også til samfunnsutviklingen med økt automatisering.

Konsekvenser av dommen

Rettens vurdering er altså at sjøoffiserene kun skal utføre administrative oppgaver. Når det gjelder de operative oppgavene, kan disse, ut fra hva lagmannsretten sier, i utgangspunktet droppes. Dette gjelder selv om det skulle medføre at kundene må vente, og det eventuelt blir et dårlig arbeidsmiljø for matrosene som eventuelt får tildelt oppgavene, og må utføre disse i tillegg til annet arbeid.

– Det er LO advokat Imran Haider som har ført saken for våre medlemmer, og vi er svært tilfredse med det arbeidet som er lagt ned i saken. Dommen vil ikke bli anket til Høyesterett, da vi er fornøyde med resultatet, sier Hilde Flåten.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse