JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil lovfeste nettolønnsordningen, men vet ikke når

Regjeringen ønsker at Norge fortsatt skal ha en av de største maritime næringene i verden. Det bedyret næringsminister Monica Mæland på Haugesundkonferansen. Men hun kan ikke garantere nettolønn til alle.
TEASER

TEASER

Christine Skårberg Dahl

christine.skarberg@lomedia.no

En fellesnevner for samtlige innledere under årets Haugesundkonferanse har vært viktigheten av å styrke norsk maritim næring og å ta vare på den norske sjømann. Det mener også næringsminister Monica Mæland. Hun presenterte de tiltakene regjeringen vil gjennomføre for å få til dette. Noen av dem er å styrke NOR-registrerte skip og satse på maritim utdanning. Dette er jo vel og bra, men i tillegg skal regjeringen utrede fartsområdet til NIS (Norsk Internasjonalt skipsregister).

– I løpet av de neste dagene skal vi sette ned et utvalg. Sammen skal vi skal diskutere og utrede dette. Jeg tror at i løpet av et år skal mye være på plass, meddelte Mæland på Haugesundkonferansen.

Det er personer fra den maritime næringen og organisasjoner som skal sitte i dette utvalget. Også Norsk Sjømannsforbund vil være representert, og de er skeptiske til å åpne for NIS-registrerte skip på kysten.

– Jeg lover å lytte til hva de ulike personene og organisasjonene har å si om dette, og håper vi sammen kan komme frem til den beste løsningen, sier Mæland.

Ikke forskuttere

I sitt foredrag gjorde Mæland det klart at regjeringen ønsker å lovfeste nettolønnsordningen. Dette har vært en av hjertesakene til Sjømannsforbundet, ved siden av å heve taket for refusjonsordningen.

En annen viktig sak for forbundet har vært at cateringansatte i Color Line også skal omfattes av nettolønnsordningen. Dette har regjeringspartiet Høyre vært uenig i. De har argumentert med at cateringansatte ikke bør få nettolønn siden de ikke har maritim kompetanse. Også på Haugesundkonferansen i fjor ble dette et tema. Den gangen var det Erna Solberg som gjorde det klinkende klart at cateringpersonale på Color Line ikke ville bli en del av denne ordningen selv om den skulle bli lovfestet.

Nå sitter Høyre med makten, og på spørsmål fra Maritim Logg om statsråden har endret mening om dette, har ikke Mæland så mye å si.

– Jeg vet at Sjømannsforbundet er opptatt av dette, men her og nå ønsker jeg ikke å forskuttere noe, sier Mæland.

Nettolønnsordningen

Ble innført i 2002. Innebærer at rederiene får refundert inntektsskatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift.

Ordningen gjelder alle konkurranseutsatte fartøy som er registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR), samt sikkerhetsbemanningen på Hurtigruta.

I 2008 ble det satt et øvre tak for hvor mye rederiene kan få refundert. Taket ble satt til 198.000 kroner per sjømann. Dette taket har siden ikke vært regulert.

I statsbudsjettet for 2014 er det beregnet at rederiene vil få refundert i alt ca 1,7 milliarder kroner.

I Sundvolden-erklæringen sier H/Frp-regjeringen at den ønsker å lovfeste nettolønnsordningen. Erklæringen sier ikke noe om beløpsgrenser eller hvilke grupper av ansatte so mskal omfattes av ordningen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Nettolønnsordningen

Ble innført i 2002. Innebærer at rederiene får refundert inntektsskatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift.

Ordningen gjelder alle konkurranseutsatte fartøy som er registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR), samt sikkerhetsbemanningen på Hurtigruta.

I 2008 ble det satt et øvre tak for hvor mye rederiene kan få refundert. Taket ble satt til 198.000 kroner per sjømann. Dette taket har siden ikke vært regulert.

I statsbudsjettet for 2014 er det beregnet at rederiene vil få refundert i alt ca 1,7 milliarder kroner.

I Sundvolden-erklæringen sier H/Frp-regjeringen at den ønsker å lovfeste nettolønnsordningen. Erklæringen sier ikke noe om beløpsgrenser eller hvilke grupper av ansatte so mskal omfattes av ordningen.