Åpent brev til Arbeiderpartiets leder, Jonas Gahr Støre, om industripolitikk

«Våre medlemmer og tillitsvalgte har i frustrasjon meldt seg ut av partiet, og mange føler ikke lenger at Arbeiderpartiet er relevant for industriarbeidere», skriver tillitsvalgt Steffen Høiland.

Håvard Sæbø

Fellesforbundet avdeling 57 – Nord Rogaland representerer cirka 3850 medlemmer. De aller fleste av disse er direkte eller indirekte knyttet til petroleums- og leverandørindustrien. Vi har også mange medlemmer som er avhengige av vedlikeholdsoppdrag og lignende ved de mange smelteverkene i nærområdet.

p

Den siste tiden har vi opplevd usikkerhet knyttet til Arbeiderpartiets vilje til å være et parti for norsk industri, arbeidsplasser og kontroll/utnyttelse av våre naturressurser. Våre medlemmer og tillitsvalgte har i frustrasjon meldt seg ut av partiet, og mange føler ikke lenger at Arbeiderpartiet er relevant for industriarbeidere. Dette skyldes ikke utelukkende landsmøtevedtaket om LoVeSe, men har bygget seg opp over tid. Ved partiets håndtering av Acer-saken opplever mange medlemmer at selve grunnlaget for vår kraftforedlende industri er i spill. Dersom Arbeiderpartiet nå setter oljeindustrien i fare, har vi ikke mye igjen å leve av på Vestlandet.

Oljearbeiderne opplever i dag, på samme måte som smelteverksarbeiderne på 90-tallet, at arbeidsplassene deres omtales som noe bakstreversk og gammeldags – modent for nedlegging. Sannheten er det motsatte. Norge har verdens mest moderne og kompetansebaserte produksjon, både på sokkelen og på land.

Debattinnlegget fortsetter under bildet.

Steffen Høiland er leder i Fellesforbundets avdeling 57 i Nord-Rogaland.

Sissel M. Rasmussen

Vi ønsker derfor å be deg som partileder å svare oss på fire konkrete spørsmål, slik at vi forhåpentligvis fortsatt kan være trygge på at Arbeiderpartiet er industriens- og verdiskapningens parti.

1. Dere sier at vi skal utvikle, ikke avvikle, oljeindustrien. Det høres fint ut, men faktum er at etter 2021/2022 finnes ingen større prosjekt på sokkelen. Våre offshoreverft står da uten arbeid. Det er livsviktig for leverandørindustrien at nye leteareal er tilgjengelig slik at nye felt kan bygges ut. Vil Arbeiderpartiet være garantisten for en slik politikk?

2. Billig kraft er en viktig innsatsfaktor i norsk industriproduksjon. I en fremtid med økende energibehov kan vi ikke lenger si at tiden for vannkraftutbygginger er forbi. Modernisering og utbygging av våre vannkraftverk vil være viktig for å sikre tilstrekkelig og rimelig kraft i fremtiden. Vil Arbeiderpartiet være pådriver for en slik politikk?

3. Når Arbeiderpartiet gikk inn for å godta EUs tredje energipakke og Acer, stilte dere åtte ufravikelige krav til regjeringen. Det ble lovet at ingen nye utenlandskabler skulle bygges før man hadde høstet erfaringer fra de to som allerede er under bygging. I Rogaland ble vi forsikret av stortingsrepresentantene Hansen og Liadal at dette betydde at NorthConnect blir satt på vent. I den senere tid har imidlertid Liadal og Barth-Eide sådd tvil rundt dette, med sine utspill om kabler. Kan du bekrefte at Arbeiderpartiet vil holde løftet sitt, og kjempe for å stanse NorthConnect kabelen, frem til man kan vurdere erfaringene fra de to andre kablene?

4. LO har nylig utgitt et samfunnsnotat om økte strømpriser. Kunnskapssenter for fagorganiserte DeFacto har nylig utgitt rapporten «EUs energiunion, strømprisene og industrien». Dette dokumenterer alvoret og konsekvensene økt strømpris har både for hver enkelt lønnsmottaker og for industrien. EUs fjerde energipakke legger opp til ytterligere harmonisering av europeiske strømpriser og betydelig mer overnasjonalitet i energipolitikken enn vi har sett hittil. Det er grunn til å frykte industridød som følge av denne «pakken». Vil Arbeiderpartiet ta ansvar for norsk industri og norske lønnsmottakere ved å reservere Norge fra EUs fjerde energipakke?

p

Vi håper Arbeiderpartiet har gode svar på våre bekymringer og fortsatt ønsker å være relevant for industriarbeidere. Vi ser frem til å høre fra deg.