JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Det er barna våre det dreier seg om

Tenk på alle talenter vi går glipp av i samfunnet.
Hvor ble det av den ivrige 10-åringen med litt for mye krutt, spør innsenderen.

Hvor ble det av den ivrige 10-åringen med litt for mye krutt, spør innsenderen.

Colourbox.com

Ungdommer som får karakteren satt og fremtiden langt på vei avgjort den dagen de er ferdige med folkeskolen. Tenk på den kreative guttungen på 10 år. Han er lærenem med litt for mye krutt i baken. På grunn av skolens kjedsommelige teori går han trett, og ender opp som en av de som ikke får benyttet sine muligheter. Stolt kom han engang hjem med fuglekassa. Kjempefin var den, men han fikk trekk for prosjektbeskrivelsen. Som avgangselev løste han fotoppgaven hvor dagliglivet i skolegården gjennom en uke burde gi toppkarakter. Men igjen fikk han trekk for manglende dokumentasjon, bilder etc. fra fremdriften i prosjektet. Planlegging, gjennomføringsbeskrivelse og oppsummering var like viktig som resultatet.

Slik ble avmakt og svekket selvbilde en del av skolehverdagen. Selv ikke i de praktiske fag nådde han opp. Skoletrett gikk han glipp av utdanning og jobb. Endte etter hvert på sofaen og spilte Playstation. I dag beskrives han som lat. En som ikke gidder. En nav-er som snylter på felleskapet.

Når skal politikerne ta grep? Når skal de endre den akademiserte skolen. Skal vi vente på en utredning, som kanskje kommer om ett, to eller tre år?

I mens går tusener ut av skolen, mange ender kanskje i sofaen sammen med spillkontrolleren. Er det vi, er det politikeren, eller det snart voksne barnet som skal bære hovedansvaret?

Annonse
Annonse