JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Industri Energi og Risavika

Transportarbeiderforbundet kjemper ikke bare mot arbeidsgiverne i Risavika-saken. En av motstanderne er LO-kollegene i Industri Energi som verken bryr seg om LO-vedtak eller avtaler de selv har signert.


16.12.2013
12:00
21.08.2023 17:14

res@lomedia.no

Onsdag 27. november møter et nesten samlet LO og representanter for internasjonal fagbevegelse til fanemarkering utenfor portene til Risavika Terminal ved Stavanger. I nesten fire uker har Transportarbeiderforbundet (NTF) oppfordret til boikott av terminalen fordi arbeidsgiverne ikke vil gå med på en tariffavtale for terminalen som gir havnearbeiderne den fortrinnsretten de har til losse- og lastearbeid.

På samme sted halvannen time tidligere er det en annen demonstrasjon mot den boikotten som både Oslo Tingrett og Arbeidsretten har kommet fram til er lovlig. På denne demonstrasjonen deltar arbeidsgiverne. Og LO-forbundet Industri Energi.

Utgangspunktet for striden er ikke veldig komplisert. Arbeidsgiversiden ved terminalen er organisert i NHO Logistikk og Transport, og da det skulle avgjøres hvilken tariffavtale som skulle gjelde for de som skulle foreta losse- og lastearbeid ved terminalen, fant den faste tvistenemnda med medlemmer fra både NHO og LO ut at ingen av de eksisterende avtalene var dekkende for arbeidet der. Terminalen ble erklært som et tarifftomt rom.

Da LO skulle avgjøre hvilket forbund som skulle få organisasjons- og tariffrett for Risavika Terminal AS, stemte 14 av medlemmene i organisasjonskomiteen for at Transportarbeiderforbundet skulle få den retten. Den siste stemmen kom fra Industri Energi. De ville ha retten selv.

I etterkant av dette møttes NTF og Industri Energi. Sammen meislet de ut en avtale hvor Industri Energi gir NTF full støtte i at det er NTF som har tariffretten for terminalen, og at de to forbundene ikke skal utfordre hverandres tariffavtaler ved området. Avtalen ble signert av forbundslederne for begge forbund. Transportarbeiderforbundet tolket dette som at hele LO nå stod samlet bak kravet om at NTF skulle få opprettet tariffavtale med fortrinnsrett for Risavika Terminal AS.

Nå er ordlyden en helt annen fra Leif Sande og Industri Energi. Torsdag i forrige uke skrev Sande i avisa Klassekampen: «Når NTF sier at arbeidet ved Risavika Terminal ikke dekkes av tariffavtale, er dette en tilsnikelse.» Argumentet er at Risavika Terminal AS ikke har egne havnearbeidere, men at de leier dette inn fra selskapet NorSea. Arbeiderne der er organisert i Industri Energi og går på Landbaseavtalen.

Det burde være åpenbart hvem som prøver seg på den største tilsnikelsen, all den tid tariffnemnda har kommet fram til at ingen av de eksisterende tariffavtalene kan benyttes for terminalen og LO har vedtatt at det er NTF som skal ha organisasjonsretten.

NTF hevder at kampen for tariffavtale også er en kamp mot sosial dumping, da terminalen benytter seg av lavtlønte utenlandske sjøfolk når skipene kommer inn for å losse og laste.

Dette har Industri Energi sin forbundsleder Leif Sande gjentatte ganger påstått ikke er riktig. I det før nevnte leserinnlegget i Klassekampen forklarer han hvorfor:

«Alle ITF-godkjente tariffavtaler for sjøfolk har klausuler som slår fast at sjøfolkene skal slippe å utføre laste- og lossearbeid. Men om dette likevel skjer skal det være frivillig og etter avtale med den lokale havnearbeiderforening. Sjøfolkene har ofte svært dårlig betaling, rundt 30 kroner timen som minimum for en matros etter ITFs avtaler. Når de utfører losse- og lastearbeidet har de krav på nesten dobbel betaling. Svært lav lønn, men likevel nesten det doble av den vanlige timelønn.»

Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF, har støttet NTFs kamp for tariffavtale, ikke minst fordi det er sosial dumping dersom sjøfolkene gjør jobben fordi de er billigere enn havnearbeiderne. Sandes begrunnelse bekrefter at det nettopp er det som skjer, fordi arbeidsgiverne hele tiden har nektet å gå inn på en tariffavtale som gir havnearbeiderne fortrinnsrett til losse- og lastearbeid med det argumentet at det blir dobbelt så dyrt som den ordningen de har nå. Hvis man skal ta Leif Sandes argumentasjonsrekke på alvor, kan det få store konsekvenser for norsk arbeidsliv, da det er helt greit å bruke utenlandske arbeidere i stedet for norske, dersom de får bedre betalt enn normal lønn og får godkjenning av den lokale arbeidstakerforeningen.

Slik argumentasjon har man hørt ofte før, men da fra arbeidsgiversiden. Det Leif Sande og Industri Energi nå gjør, er å gå fra tidligere inngåtte avtaler og bokstavelig talt stille seg på samme side av porten som arbeidsgiverne i sistnevntes kamp for å hindre å få på plass en tariffavtale der havnearbeiderne gis fortrinnsrett til losse- og lastearbeid.

Det gjør de mot resten av LO, mot Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, mot Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen og mot den Nordiske Transportarbeiderføderasjonen som alle støtter Norsk Transportarbeiderforbund.

Hele kronargumentet for at man som arbeidstaker skal organisere seg er at sammen er man sterkere enn hver for seg. Det gjelder også om man snakker om enkeltforbund i forhold til om man har et samlet LO i ryggen. Den slagkraften har Leif Sande og Industri Energi gjort hva de kan for å svekke, og arbeidsgiverne sitter vel trolig bare og gnir seg i hendene over å få ryggdekning fra et LO-forbund for sin kamp mot tariffavtale.

I Transportarbeiderforbundet lurer man nok mer på hva man egentlig skal med fiender når man har sånne venner.

Les forbundsleder Leif Sande i Industri Energi sitt svar på kommentaren her.

16.12.2013
12:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker