JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«Klossete av regjeringens Helan og Halvan om taxifrislipp»

Vi har to statsråder som ikke lytter. Jon Georg Dale (Frp) og Torbjørn Røe Isaksen (H) konkluderer uten å se fakta.
I dette innlegget tas det til orde for at Stortinget bør vrake forslaget til frislipp av drosjeløyver.

I dette innlegget tas det til orde for at Stortinget bør vrake forslaget til frislipp av drosjeløyver.

Colourbox.com

Samferdselsminister Dale og næringsminister Isaksen tenker nytt om taxi i et innlegg trykt i ulike medier 13. mai. De to påstår hardnakket at det å fjerne regulering av næringa vil gi bedre og billigere drosjetjenester.

Les også: Thomas vil ikke lenger stemme på høyresida. Han misliker regjeringens nye taxifrislipp

Uansett hvor høyt man er i næringskjeden, kan man ikke slippe unna med slike påstander. De to har åpenbart lært det de kan om bransjen gjennom vinduet på en regjeringsbil. Vi som organiserer dyktige fagfolk og kjenner taxibransjen reagerer på åpenbare feil.

All erfaring fra andre lands dereguleringer tilsier nemlig det stikk motsatte av statsrådenes konklusjon. De har heller ikke tatt hensyn til at 90 prosent av alle som har levert høringssvar på regjeringens forslag til ny taxilov advarer mot følgene. Arbeidsgiversiden, arbeidstakersiden, de fleste fylkeskommuner, og organisasjoner som representerer pasienter og handikappede, er også rimelig samstemte i at regjeringens forslag medfører en stor risiko for dårligere tjenester.

Alle piler peker mot at forslaget dermed vil føre til høyere priser for kundene, dårligere tilbud, og en risiko for større utrygghet for passasjerene. Dette kommer i tillegg til dårligere inntjening for næringen og lønnsnedgang for ansatte.

Svaret på det som ikke fungerer godt nok i dagens taximarked, må være god lokal styring av behov og kvalitet, slik at det er mulig å ivareta samfunnets behov for gode, trygge, og stabile taxitjenester i framtiden. Både i byene og i distriktene.

ph

Transportøkonomisk institutt har jo også i en fersk rapport vist til at regjeringens forslag til ny lovgivning er et dårlig alternativ for å løse utfordringene i taximarkedet. Regjeringens forslag er vurdert som det nest verste for samfunnet av fem alternative scenarioer.

Det samfunnet behøver er heller sterkere styring og kontroll med tilbud og kvalitet i en bransje som fyller et svært viktig behov i samfunnet.

Lokale myndigheter må kunne vurdere behovet for reguleringer basert på lokale behov. Muligheten til å regulere trafikk i voksende byer, muligheten til å ansvarligjøre en drosjesentral, og muligheten til å gjennomføre miljøtiltak lokalt, bør være en del av framtidas lokaldemokrati.

Vi har statsråder som ikke lytter. De spiller nyliberalt teater og konkluderer uten å se på fakta. Vi er 160.000 medlemmer i Fellesforbundet som reagerer. Det er ingen skam å snu. Stortinget bør vrake forslaget til ny taxilovgivning.

Annonse
Annonse