JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Makt eller avmakt

Over halvparten av alle norske arbeidstakere er fagorganiserte. De har felles interesser som gode lønns- og arbeidsvilkår og et regulert arbeidsliv hvor avtaler og lovverk følges.

Hallvard Skauge

sym@lomedia.no

Sosial dumping er en trussel mot dette, enten du arbeider i industri, service eller offentlig sektor. Det samme er svart økonomi som både undergraver seriøse arbeidsplasser og finansieringen av velferdssamfunnet.

Fagorganiserte er også forbrukere. Hadde de samlet brukt sin forbrukermakt for å bekjempe svart økonomi og sosial dumping ville kampen langt på vei vært vunnet. I siste utgave av Magasinet for fagorganiserte dokumenterer fagbladet at en times bilvask skal koste rundt 290 kroner hvis lønna er riktig og skatter og avgifter betales. Mange steder er prisen under hundrelappen. Kine Asper i Fellesforbundet etterlyser en ryggmargsrefleks hos oss som forbrukere.

I LO-Aktuelt nummer 16 utfordrer tre forskere fagbevegelsen til å benytte forbrukermakten konstruktivt. Ikke med boikott, men ved å buycotte. De fagorganiserte må oppfordres til å bruke pengene sine på tjenester og produkter fra anstendige virksomheter. Det kan koste mer, men prisen for at du betaler billig og undergraver et seriøst arbeidsliv kan til slutt bli at både din egen jobb og velferdssamfunnet forvitrer.

Koster bilvasken 90 kroner vet du at noen blir lurt og utnyttet. Men det er ikke alltid at prisen forteller deg at noe er galt. Internasjonalt finnes det en rekke eksempler på ordninger som forteller oss som forbrukere om det vi kjøper er verdt pengene. Det kan være en merkelapp som bekrefter at klærne er laget av fagorganiserte arbeidere. Eller et synlig oppslag ved inngangsdøra til restauranten som informerer om når siste inspeksjon fra mattilsynet ble foretatt og resultatet.

En samlet fagbevegelse bør, sammen med arbeidsgivere, tilsyn og myndigheter, gå sammen om å gi folk best mulig informasjon for å sikre et etisk forbruk. LO, YS, Unio og de andre arbeidstakerorganisasjonene må også ta et holdningsskapende ansvar overfor sine medlemmer. «Vi kan ikke gå rundt og ha dårlig samvittighet hele tiden. Men det er lov å bruke huet», sier Kine Asper til Magasinet.

Så enkelt er det; og vi har ikke råd til å la være.

(Lederen sto på trykk i LO-Aktuelt nr 18)

Annonse
Annonse