JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sympatistreiken på Tromsø Havn

Den siste utviklingen i forbindelse med Havnearbeidernes kamp om tariffavtale i Risavika, der Tromsø Laste og Losseforening er tatt ut i sympatistreik, er en rettslig forføyning som Nor-Lines har fått presset igjennom, skriver leder og nestleder i LO Tromsø i dette innlegget.
Aksjonister blokkerer lasting og lossing fra hurtigruteskipet Vesterålen på kaia i Tromsø natta mellom 20. og 21. mai 2014.

Aksjonister blokkerer lasting og lossing fra hurtigruteskipet Vesterålen på kaia i Tromsø natta mellom 20. og 21. mai 2014.

Privat

22. mai kom meldingen fra Nord-Troms Tingrett om at Nor-Lines har fått gjennomslag for sin begjæring om en rettslig forføyning mot Norsk Transportarbeiderforbund og flere andre navngitte personer. Forføyningen går i korthet ut på at det legges ned et rettslig forbund mot å drive blokkering av laste og losse arbeidet på Tromsø Havn.

Det som imidlertid er noe merkelig med denne forføyningen, er at den kommer utelukkende basert på Nor – Lines sin argumentasjon, og motparten er ikke hørt i denne saken. I rettsstaten Norge, der vi liker å tro at vi er best i klassen, minner dette mistenkelig om et rettslig overgrep. Der en av partene er idømt saksomkostninger, og det uten å ha vært innkalt, eller underrettet om stevning, slik at de har fått sjansen til å føre sin sak og argumentasjon.

Vi i LO i Tromsø mener hele dommen fra Tingretten, er fattet på feile premisser. Dommen bærer tydelig preg av misvisende informasjon fra Nor-Lines, der de blant annet hevder at laste og lossearbeidet foregår med deres egne ansatte, når det er en kjensgjerning at flesteparten av disse er hentet inn for å utføre arbeidet til de streikeuttatte Havnearbeiderne. Det er dette vi kaller streikebryteri.

Slik vi oppfatter det, bidrar, og tillater, Nord-Troms Tingrett med sin forføyning til at dette er akseptabelt. I denne dommen går de langt ut over det som er å oppfatte som alminnelig rettspraksis, samt hva som er vanlig praksis og anerkjennelse av arbeidslivets uskrevne regler.

En annen side av denne saken, er at konflikten i sitt utgangspunkt er kjent lovlig i flere andre rettsinstanser, samt i tvisteutvalget, som består av partene i arbeidslivet. Også Tromsø Kommune har hatt saken oppe to ganger i kommunestyret, og anerkjenner at denne konflikten er lovlig.

Om vi videre ser litt på hva Nor-Lines har anført i saken, samt hvilken argumentasjon de har brukt, ser i av rettsboken, at de mener det er igangsatt en boikott av selskapet. Så vidt vi kan se, er det vel ingen som har oppfordret til boikott av Nor-Lines som speditør. Det har aldri vært tale om annet enn å hindre Nor-Lines sine ansatte å begå streikebryteri. Om vi hadde oppfordret til, og gått inn for en boikott, ville vi vel da ha sørget for at færrest mulig brukte Nor-Lines sine tjenester? Å boikotte noe, er vel i minnelig oppfatning å ikke benytte seg av deres tjenester, unnlate å delta på noe, herunder også å oppfordre andre til å gjøre det samme?

Nor-Lines har argumentert med at blokade må kjennes ulovlig, fordi vi ifølge definisjonen til Boikottloven har oppfordret, avtalt, eller på annen måte skal tvinge, skade eller straffe Nor-Lines i å utøve sitt økonomiske samkvem med andre. Om ikke Nor-Lines har hatt alle muligheter til å befordre godset, som skulle gått via Tromsø Havn, på annen måte enn med Hurtigruta, lurer jeg på om alle veiene mellom Skjervøy – Tromsø – Finnsnes, har vært stengt siden 7. desember i fjor? Ut ifra mine undersøkelser, er ikke dette tilfelle. I tillegg har Nor-Lines bemerket at de har lidd et voldsomt økonomisk tap, på hele 300.000,- kroner som følge av dette. En forferdelig sum, som nok svir fælt i pengeboka til aksjonærene, spesielt siden de «bare» hadde overskudd på ca. 17,5 millioner så sent som i 2012.

Et annet moment i denne saken, er at Nord Troms Tingrett glemmer, at alt Havnearbeiderne faktisk gjør, er å kjempe for lønns og arbeidsvilkår. Noe som fagbevegelsen faktisk har gjort i de siste 150 årene.

Det er på bakgrunn av disse kampene vi har bestemmelser om ferie, feriepenger, sykelønn, permisjoner osv. I tillegg har kampen i Tromsø faktisk gått så langt, at det står om retten til fremtidig arbeid. Det verste med denne forføyningen, er at den tilsidesetter Internasjonal rett. Dette i henhold til ILOs (Den internasjonale arbeidsorganisasjonen) bestemmelser angående fortrinnsretten til organiserte Havnearbeidere å utføre alt losse og laste arbeid i havnene. Dette aldeles uavhengig av om havnene er offentlige eller private.

I tillegg kan det nevnes i forbifarten, at Tromsø Havn er en offentlig havn. Norge anerkjente, og tilsluttet seg denne bestemmelsen allerede i 1974. At vi er tilsluttet denne, betyr i praksis at den er implementert i norsk lov, og at vi anerkjenner den som en internasjonal rett som de registrerte havnearbeiderne har. I tillegg slår også den gjeldende Tariffavtalen til Havnearbeiderne dette fast.

Nor-Lines viser med sin opptreden, og tydeligvis med støtte fra Tromsø kommune som havneeier, samt med Tingrettens samtykke, at de blåser i arbeidsrettslige prinsipper og internasjonal rett, ja liketil gir de tydeligvis blaffen i avtaler de selv har signert.

Slik dommen er skrevet, finner vi likevel et punkt å glede oss over, vi får jo god «cred» for at vi har gjennomført effektive blokader, slik at streikebryterne ikke har fått gjort jobben til andre.

Vi oppfordrer alle arbeidstakere til å støtte opp om kampen til Havnearbeiderne, neste gang kan det være dine lønns og arbeidsvilkår som står på spill. Vi sender også et lite spørsmål til ettertanke:

Hvorfor tror arbeidstakerne de har de rettighetene vi har i Norge i dag? Fordi arbeidsgiverne har vært snille, eller fordi arbeidstakere har stått sammen, i fagforeninger, og kjempet de frem?

Med hilsen LO i Tromsø

Ved leder Ronny Johansen og nestleder Kristine Larsen

Annonse
Annonse