Aksjonister blokkerer lasting og lossing fra hurtigruteskipet Vesterålen på kaia i Tromsø natta mellom 20. og 21. mai 2014.
Privat
Sympatistreiken på Tromsø Havn
Den siste utviklingen i forbindelse med Havnearbeidernes kamp om tariffavtale i Risavika, der Tromsø Laste og Losseforening er tatt ut i sympatistreik, er en rettslig forføyning som Nor-Lines har fått presset igjennom, skriver leder og nestleder i LO Tromsø i dette innlegget.
22. mai kom meldingen fra Nord-Troms Tingrett om at Nor-Lines har fått gjennomslag for sin begjæring om en rettslig forføyning mot Norsk Transportarbeiderforbund og flere andre navngitte personer. Forføyningen går i korthet ut på at det legges ned et rettslig forbund mot å drive blokkering av laste og losse arbeidet på Tromsø Havn.
Det som imidlertid er noe merkelig med denne forføyningen, er at den kommer utelukkende basert på Nor – Lines sin argumentasjon, og motparten er ikke hørt i denne saken. I rettsstaten Norge, der vi liker å tro at vi er best i klassen, minner dette mistenkelig om et rettslig overgrep. Der en av partene er idømt saksomkostninger, og det uten å ha vært innkalt, eller underrettet om stevning, slik at de har fått sjansen til å føre sin sak og argumentasjon.
Vi i LO i Tromsø mener hele dommen fra Tingretten, er fattet på feile premisser. Dommen bærer tydelig preg av misvisende informasjon fra Nor-Lines, der de blant annet hevder at laste og lossearbeidet foregår med deres egne ansatte, når det er en kjensgjerning at flesteparten av disse er hentet inn for å utføre arbeidet til de streikeuttatte Havnearbeiderne. Det er dette vi kaller streikebryteri.
Slik vi oppfatter det, bidrar, og tillater, Nord-Troms Tingrett med sin forføyning til at dette er akseptabelt. I denne dommen går de langt ut over det som er å oppfatte som alminnelig rettspraksis, samt hva som er vanlig praksis og anerkjennelse av arbeidslivets uskrevne regler.
En annen side av denne saken, er at konflikten i sitt utgangspunkt er kjent lovlig i flere andre rettsinstanser, samt i tvisteutvalget, som består av partene i arbeidslivet. Også Tromsø Kommune har hatt saken oppe to ganger i kommunestyret, og anerkjenner at denne konflikten er lovlig.
Om vi videre ser litt på hva Nor-Lines har anført i saken, samt hvilken argumentasjon de har brukt, ser i av rettsboken, at de mener det er igangsatt en boikott av selskapet. Så vidt vi kan se, er det vel ingen som har oppfordret til boikott av Nor-Lines som speditør. Det har aldri vært tale om annet enn å hindre Nor-Lines sine ansatte å begå streikebryteri. Om vi hadde oppfordret til, og gått inn for en boikott, ville vi vel da ha sørget for at færrest mulig brukte Nor-Lines sine tjenester? Å boikotte noe, er vel i minnelig oppfatning å ikke benytte seg av deres tjenester, unnlate å delta på noe, herunder også å oppfordre andre til å gjøre det samme?
Nor-Lines har argumentert med at blokade må kjennes ulovlig, fordi vi ifølge definisjonen til Boikottloven har oppfordret, avtalt, eller på annen måte skal tvinge, skade eller straffe Nor-Lines i å utøve sitt økonomiske samkvem med andre. Om ikke Nor-Lines har hatt alle muligheter til å befordre godset, som skulle gått via Tromsø Havn, på annen måte enn med Hurtigruta, lurer jeg på om alle veiene mellom Skjervøy – Tromsø – Finnsnes, har vært stengt siden 7. desember i fjor? Ut ifra mine undersøkelser, er ikke dette tilfelle. I tillegg har Nor-Lines bemerket at de har lidd et voldsomt økonomisk tap, på hele 300.000,- kroner som følge av dette. En forferdelig sum, som nok svir fælt i pengeboka til aksjonærene, spesielt siden de «bare» hadde overskudd på ca. 17,5 millioner så sent som i 2012.
Et annet moment i denne saken, er at Nord Troms Tingrett glemmer, at alt Havnearbeiderne faktisk gjør, er å kjempe for lønns og arbeidsvilkår. Noe som fagbevegelsen faktisk har gjort i de siste 150 årene.
Det er på bakgrunn av disse kampene vi har bestemmelser om ferie, feriepenger, sykelønn, permisjoner osv. I tillegg har kampen i Tromsø faktisk gått så langt, at det står om retten til fremtidig arbeid. Det verste med denne forføyningen, er at den tilsidesetter Internasjonal rett. Dette i henhold til ILOs (Den internasjonale arbeidsorganisasjonen) bestemmelser angående fortrinnsretten til organiserte Havnearbeidere å utføre alt losse og laste arbeid i havnene. Dette aldeles uavhengig av om havnene er offentlige eller private.
I tillegg kan det nevnes i forbifarten, at Tromsø Havn er en offentlig havn. Norge anerkjente, og tilsluttet seg denne bestemmelsen allerede i 1974. At vi er tilsluttet denne, betyr i praksis at den er implementert i norsk lov, og at vi anerkjenner den som en internasjonal rett som de registrerte havnearbeiderne har. I tillegg slår også den gjeldende Tariffavtalen til Havnearbeiderne dette fast.
Nor-Lines viser med sin opptreden, og tydeligvis med støtte fra Tromsø kommune som havneeier, samt med Tingrettens samtykke, at de blåser i arbeidsrettslige prinsipper og internasjonal rett, ja liketil gir de tydeligvis blaffen i avtaler de selv har signert.
Slik dommen er skrevet, finner vi likevel et punkt å glede oss over, vi får jo god «cred» for at vi har gjennomført effektive blokader, slik at streikebryterne ikke har fått gjort jobben til andre.
Vi oppfordrer alle arbeidstakere til å støtte opp om kampen til Havnearbeiderne, neste gang kan det være dine lønns og arbeidsvilkår som står på spill. Vi sender også et lite spørsmål til ettertanke:
Hvorfor tror arbeidstakerne de har de rettighetene vi har i Norge i dag? Fordi arbeidsgiverne har vært snille, eller fordi arbeidstakere har stått sammen, i fagforeninger, og kjempet de frem?
Med hilsen LO i Tromsø
Ved leder Ronny Johansen og nestleder Kristine Larsen
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin