JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tapte på sosiale medier

Det er ikke lenger streikevaktene med gule vester som vinner kampen. Kampen vinnes på Facebook

Kristin Margrethe Johansen

torgny@lomedia.no

For to og et halvt år siden bestemte Preben Pettersen Uthus seg for å opprette en Facebook-gruppe. Uthus var lærer i Selbu og tillitsvalgt for Utdanningsforbundet i kommunen, og ikke minst var han frustrert over arbeidstidsforhandlingene mellom lærerne og KS. Han opprettet gruppa Arbeidstidsforhandlingene.

Da LO-Aktuelt snakket med forhandlingsleder i KS, Per Kristian Sundnes, etter at lærerstreiken var avsluttet mandag, var han opptatt av sosiale medier.

– Det er godt for de som brukte det, og dårlig for oss som ikke brukte dem, sa han.

– Etter at vi var enige om en skisse hos Riksmekleren, forsøkte vi å ligge lavt. Da vi kom på banen etter hvert, hadde sosiale medier sørget for at en virkelighetsoppfatning hadde fått festet seg. Å endre på den, var som å løpe 400 meter der de andre hadde 100 meter forsprang.

Da partene i lærerkonflikten var ferdig med meklingen 25. mai, bestemte arbeidsgiverne, KS, seg for at de ikke skulle gå ut i en offentlig polemikk om avtalen. KS skulle ikke blande seg inn i Utdanningsforbundets arbeid for å vinne flertall for sitt syn.

Allerede da var det klart at det kom til å bli streik. Tre av fire lærerorganisasjoner hadde ikke godtatt oppgjøret. Men KS satset på at siden Utdanningsforbundet, som er det overlegent største forbundet, hadde anbefalt forslaget, så var det ikke mulig for de andre organisasjonene å vinne fram.

Men Utdanningsforbundet hadde ikke støtte i egen organisasjon. Under uravstemningen ble det et overveldende flertall imot.

Motstanderne av avtalen brukte Facebook til å mobilisere. Gruppa som Uthus hadde dannet mer enn to år i forveien, var kanskje den viktigste arenaen for diskusjon av arbeidstidsforhandlingene. Da den første runden med arbeidstidsforhandlinger var over for to år siden, hadde gruppa 6.000 medlemmer. I dag, når streiken er avsluttet, har den vokst til 31.250 medlemmer.

– Gjennom Facebook klarte vi å skape vår egen medievirkelighet, sier Uthus, når han ser seg tilbake.

Under pressekonferansen da KS og lærerorganisasjonene la fram sitt nye forslag, kunne de som bladde seg igjennom de siste innleggene på Facebook-gruppa, se at Utdanningsforbundet hadde lært.

Innholdet i avtalen hadde vært kjent i under én time. Men nå var forbundets informasjonsfolk og tillitsvalgte raske til å svare på alle antydninger til sutring og negativitet om avtalen. Utdanningsforbundet har ikke råd til et nytt nei.

Kampen om hodene er ikke lenger i avisspaltene. De er i sosiale medier. Et hvert medlem av gruppa Arbeidstidsavtalen har mulighet til å nå alle, og en del av meldingene nådde også Aftenpostens førsteside.

Facebooksida er uredigert, og det har vært flust med skjellsord og karakteristikker. 20. august refererte Aftenposten på førstesida karakteristikker fra Arbeidstidsforhandlingene: «Ekle kryp», «makk», «grundig lobotomert», «kjøtthue» og «dust», hadde blitt brukt som betegnelse på KS-ledelsen.

Noen har karakterisert gruppa som et «ekkokammer», et sted for å få bekreftet sine egne meninger, og ikke et sted for å hente motforestillinger. Det er ikke alle lærermeninger som er like vakre og som egner seg i offentligheten.

Lærerstreiken har vært som en lærebok i vår nye medievirkelighet. Alternative informasjonskanaler gjør at forbundsledelsene ikke lenger har informasjonsmonopol, og det er umulig å sitte på gjerdet når Facebook-tsunamien kommer.

Annonse

Flere saker

Annonse