MS «Tege» erstattes av trailere
Containerskipet MS «Tege» hadde sin siste reise i dag. Tollpost Globe har valgt å flytte frakten fra sjø til vei. Det er noe selv ikke lastebilsjåførenes fagforening synes noe særlig om.
csd@lomedia.no
I dag tas containerskipet MS «Tege» ut av drift. Etter 29 år i rute mellom Bodø og Alta legges nå transporten fra sjø til vei. Avgjørelsen om å ta MS «Tege» ut av drift ble kjent i sommer, og 14 ansatte må finne seg noe annet å gjøre. Hvert år har MS «Tege» fraktet rundt 20.000 containere. Nå som disse skal over fra kjøl til hjul kan det gi 8.000 vogntog ekstra på veiene. Dette er stikk i strid med regjeringens strategikonsept «Mer gods på sjø» som ble lagt frem 2. september. Avgjørelsen til Tollpost har selvfølgelig ført til stor skuffelse blant de ansatte på MS «Tege» og i rederiet DL Chriship AS.
– Dette er en trist dag. Nå er vi på vei inn mot Bodø for siste gang, sier operasjonssjef i rederiet DL Chriship AS, Trond Arthur Christiansen. Om bord har han det faste mannskapet. Mange av dem har seilt på MS «Tege» i 29 år.
– Det er klart at dette er spesielt for dem og det er mye følelser her nå, sier operasjonssjefen. Alle de 14 som har vært på MS «Tege» fikk oppsigelse i sommer.
– Det er ikke hyggelig å måtte si opp ansatte, men heldigvis er dette erfarne og dyktige sjøfolk og flere har fått seg nye jobber allerede, sier Christiansen.
Kontrakten opphører
Kontrakten med MS «Tege» og Tollpost Globe går ut i dag. Dette er et av utgangspunktene til at fartøyet nå tas ut av drift.
– MS «Tege» har gjort en betydelig innsats for vårt selskap i mange år, og spilt en sentral rolle i å forsyne Nord-Norge. Båten er nå kommet i såpass moden alder at videre driftsløsninger ikke er mulig uten betydelige økonomiske investeringer, opplyser kommunikasjonsrådgiver i Tollpost Globe, Bjørn Thorvaldsen. Med dette utgangspunktet, og at det ikke foreligger noe konkret alternativ for en ny og mer moderne båt, har Tollpost Globe valgt å flytte godstransporten fra sjø til vei.
– Markedsmessig har vi også hatt en kraftig vekst som tilsier andre distribusjonsløsninger som ikke kan ivaretas av MS «Tege», sier Thorvaldsen.
Han er imidlertid klar på at Tollpost er åpen for endringer godstransporten i Nord-Norge i fremtiden.
– Vi i Tollpost har brukt lang tid på denne avgjørelsen. Vi er ikke fremmed for en dialog i fremtiden om en ny og moderne felles miljøvennlig båt som kan frakte et betydelig volum, men per i dag anser vi det dit at andre driftsmodeller for fremføring i Nord-Norge som bedre, sier Thorvaldsen.
Helt uenig
At Tollpost hevder MS «Tege» er blitt for umoderne er operasjonssjef Christiansen helt uenig i.
– Skuta er tilpasset for denne type frakt, og den er supereffektiv til sitt formål. Og den er veldig driftssikker. Derfor skjønner jeg ikke Tollposts argumentasjon her, slår han fast. Han kan fortelle om et voldsomt engasjement langs ruta MS «Tege» har seilt.
– Folk har virkelig vist at de bryr seg. De har støttet oss og forstår heller ikke at frakten skal over på vei, sier Christiansen. Nå skal MS «Tege» legge til kai i Bodø, og ligge i ro en stund før den endelige avgjørelsen for båtens fremtid skal avgjøres.
– Slik det ser ut til nå bli den mest sannsynlig solgt til utlandet, sier Christiansen.
Press på bransjen
Valgene som Tollpost Globe har tatt i denne saken får også reaksjoner fra Norsk Transportarbeiderforbund. Forbundssekretær Geir Kvam er ikke begeistret over Tollposts avgjørelse om å flytte godstransporten fra sjø til vei.
– Dette er dårlig miljøpolitikk. Det er stikk i strid med alle ambisjoner om å få mer gods over på sjø og bane, og vil medføre til en enorm trafikkvekst og en økt belastning på vegnettet som allerede er overbelastet, sier Kvam. Han mener dette også vil få uheldige konsekvenser for transportbransjen.
– Det vil skape et enda sterkere press på en transportbransje som sliter fra før, og vi frykter at dette fører til ytterligere bruk av utenlandske kjøretøy på norske veier, fastslår Kvam.
Mest lest
Hanna Skotheim
Uføre vil få mange tusen mer i pensjon. Se tallene
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
– Det er deilig å jobbe samtidig som jeg går på skole, sier Tuva Opstad. Erik Pettersen er enig. Begge har tatt truckfører-bevis på jobben.
Brian Cliff Olguin
Da lønna kom inn på konto, oppdaget Erik og Tuva at noe ikke stemte
Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.
Jan-Erik Østlie
Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Brian Cliff Olguin
Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne
Ringnes-sjåførene håper på politisk drahjelp for å redde opp mot ansatte fra å miste jobben.
Erlend Angelo
– Det er snakk om 300 ekte mennesker som vil miste jobben
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Leif Martin Kirknes
Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.
Sissel M. Rasmussen
Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Heiko Junge / NTB