Nattarbeider i en guttedrøm
Han er morgenfugl av natur, men nattugle på jobben. Jørgen Sundt kjører godstog, hovedsakelig om natta, og er godt vant med det. Sove kan han gjøre når som helst.
nina.sandaas@lomedia.no
Klokka er 20.20. Lokfører Jørgen Sundt har nettopp startet på vakta si, sjekket ordrehylla og eventuelle endringer i kjøreskjemaet. Han finner loket sitt inne i den svære hallen ved Nyland stasjon i Grorud-dalen. I natt skal han kjøre et splitter nytt spanskprodusert lokomotiv av type CD-312. Han tar et grep på batteribryteren og de 4 000 hestekreftene i lokomotivets dieselmaskin våkner til live med en stille dur. Lokfører Sundt entrer og klargjør loket. Han tester nødbremsesystemet ATC, ringer togleder om at han er i kjømda til Alfaset – et par kilometer unna – der vognene skal kobles til. Hele prosedyren før alle bremsene er kontrollert og han får startsignal varer en god stund. Mange andre godstog venter på Alnabruterminalen. Det gjelder å ha store doser tålmodighet i denne jobben. En velfylt kaffetermos hjelper på.
Klokka 21.55 får han grønt lys. Tog nr. 5711 har nå et slep på 16 doble vogner, tilsvarende 32 vogntog, lastet med nesten 900 tonn ymse varer som skal til Fauske. Loket lever med masse lyd i maskinrommet når han skal få opp farta. De 4 000 hestekreftene gjør så godt de kan for å trekke 434 meter tog. Loket setter fart etter hvert oppover dalen og ned bakkene ved Strømmen.
– Jeg må bare bryte sammen og tilstå: Det er en guttedrøm å kjøre disse svære lokene, sier Sundt.
Han har kjørt Flytoget og NSBs passasjertog, og vært lokomotivleder i noen år. De siste ni årene har han sittet i førersetet på godstog for CargoNet. Oppdragene fører ham ofte til Göteborg, Skövde eller Örebro i Sverige. Denne natta er Dombås sluttstasjonen, der en annen lokfører tar over 5711. To døgn senere skal Sundt til Ål i Hallingdal.
– Etter 15 år er jeg ikke blitt lei. Ingen tur er den andre lik. Den udiskutable bonusen med denne jobben er mange fine naturopplevelser. Årstid og vær varierer. Det er snøføyk eller fullmåne som nå. Det er solnedgang eller soloppgang i uveisomme strøk.
Hvis det skjer noe plunder langt unna folk, så må han prøve å hamle opp med det selv. Den lengste ufrivillige stoppen var på 18 timer da kraftig snøfall sperret linjen mellom Lillehammer og Hamar. Da var det bare å vente til sporet var ryddet for trær som hadde bøyd seg for snømengdene.
Likevel er Jørgen Sundt nærmest lyrisk i sin beskrivelse av jobben, for han liker dette. Og han tenker ikke på alle timene alene i førerhuset, men tenker på distanse og mentale etapper.
Flere steder vi passerer har det skjedd ulykker gjennom årene. Det er brannen på Lillestrøm i 2000 og kollisjonen på Tretten i 1975 da 27 mennesker omkom. Og så kollisjonen i 2000 på Åsta som kostet 19 mennesker livet.
– Heldigvis har jeg ikke vært utsatt for ulykker. Noen dyr har jeg kjørt over, elg og rådyr, men aldri et menneske. Det er skrekken, at noe sånt skjer. Men hvis det er selvmordskandidater som står på linja, er det ikke noe å gjøre med. Bremsestrekningen for slike godstog som dette er 500- 600 meter ved nødbrems, forteller han.
Det finnes et godt apparat blant kollegene i forening og forbund, men også i bedriften for å takle de psykiske påkjenningene lokførere opplever hvis menneskeliv er gått tapt.
Ruteboka han følger i natt går over tre sider. Den beskriver hvilke spor han skal følge over alle stasjonene og krysningspunktene langs linja, og hvilket klokkeslett det skal skje på. Det er ikke mye slingringsmonn for banenettet er sprengt. Foran nr. 5711 er andre godstog på vei nordover og i sporene etter kommer et par etternølere. På mange krysningspunkt møter Sundt en kollega og det hilses, med lyset på, ikke med fløyta. Natta er godstogenes tid.
Klokka er 00.30. I utkanten av stasjonsområdet på Lillehammer blinker det iltert rødt foran oss. Togledersentralen på Hamar ringer med beskjed om at et møtende godstog må skifte lok på Hove en mil unna. Det blir å vente, og vente. Ti minutter går og 20. De føles lengre enn toget.
Lokfører Sundt innrømmer at han godt kunne ha tenkt seg en høneblund akkurat nå. En gang har det faktisk skjedd at han sovnet, mens han ventet på et passerende tog. Togledersentralen ringte ham opp til virkeligheten.
Har han noen triks for å holde seg våken når dieselduren blir søvndyssende og de to strekene i snøen foran loket flyter sammen til en?
– Kaffe og å lytte på radio. Å reise seg og åpne sidevinduet for frisk luft en stund hjelper også.
Hvis farta passerer 100 km i timen griper ATC-systemet inn, akkurat som det gjør hvis han ikke tråkker på pedalen under høyre fot en gang i minuttet. Hvis en lokomotivfører får et illebefinnende, griper nødbremsesystemet inn automatisk.
Klokka er 02.05. Otta forsvinner bak oss i et nydelig måneskinn og nå gjesper selv lokføreren. Å legge seg på morgenkvisten – og sovne – er ikke vanskelig for ham. Å stå opp tidlig er heller ingen kunst. Familien har i alle tider tatt hensyn til at han får nødvendig søvn, selv om det ikke er så festlig at han av og til ikke holder lenger enn til Nytt på nytt når gudskjelovkvelden kommer.
– Det er en vanesak å kunne snu døgnet. Men det trengs nok et godt sovehjerte. Og at man ellers prøver å leve et regelmessig og sunt liv. Måltider til noenlunde faste tider og så noe trim så fort anledningen byr seg, forklarer han.
Gulrot, tre epler og en pakke med cherrytomater er matpakka hans på et dagsverk som dette. En dag uten tomater er ikke noe liv, ifølge Sundt.
At søvnforstyrrelser øker med alderen, er noe alle i denne bransjen har hørt. Folk som har passert 50 får ofte vansker med å sove om dagen etter et nattskift. Hyppig oppvåkning og fragmentarisk søvn kan være andre vanlige plager. Frafall forekommer, folk har ikke greid nattarbeidet og sluttet i jobben.
Klokka er 03.14. Det er oppfriskende kaldt på Dombås, der Jørgen Sundt stopper toget sitt på spor 2. Han veksler noen ord med kollegaen som tar over. Inne i stasjonshuset skal papirer undertegnes.
Så er det å gjøre unna siste distanse, gå ned bakken til hotellet der han og andre lokførere har fast tilhold ved skiftbytte. Nå skal han ha sin tilmålte hviletid som er ni timer, ifølge overenskomsten. Så er det å hoppe på et nytt godstog ved tretiden om ettermiddagen og kjøre det til Oslo. Rundt halv ti regner han med å kunne gå ut av porten på Nyland. Denne uka ble det tre netter på jobb.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer