JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SPENT, MEN KLAR: Ketil Solvik-Olsen har flydd med Avnior-sjefen en gang før og er ikke redd før jomfruturen med farkosten bak.

SPENT, MEN KLAR: Ketil Solvik-Olsen har flydd med Avnior-sjefen en gang før og er ikke redd før jomfruturen med farkosten bak.

Leif Martin Kirknes

– Et lite fly, men et stort skritt for luftfarten

Et elektrisk minifly med samferdselsministeren og Avinor-sjefen sies å være starten på noe stort for norsk luftfart.
2018061915010820180619153900

leif.kirknes@lomedia.no

Det var hakket før de siterte Neil Armstrongs famøse uttalelse fra 1969, de to herrer som i går skrev luftfartshistorie da de gjennomførte Norges første offisielle el-flytur. Den ene, for anledningen pilot - sjef i Avinor Dag Falk-Petersen. Den andre samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

– Dette er en viktig hendelse, et viktig trinn i å elektrifisere luftfarten, sa Falk-Petersen i sin tale før ombordstigning.

– En fantastisk spennende dag som tar oss et skritt nærmere det å på en enkel måte kunne reise rundt i vårt lille land på en miljøvennlig og god måte, sier Solvik-Olsen, som bemerker at han godt likte brummingen fra V8-motoren da de to sist fløy sammen i en Cessna, men at han også liker følelsen av å kjøre Tesla, og at det kanskje derfor ikke blir så galt?

– Dette er et lite fly, men et stort skritt for luftfarten, sier ministeren.

Skikkelig småfly

Flyet, et Alpha Electro G2 fra Pipistrel, er oppsiktsvekkende minimalistisk. Ikke høyere enn at uoppmerksomme journalister på 1.76 lett stanger panna i vingen, vingespennet er 10,5 meter og det er knapt med beinplass – håndbagasjen kan du legge igjen hjemme.

Vekta av last er 170-180 kilo maks, og det ryktes at både pilot og passasjer både har fastet og ligget i hardtrening for å bestå innveiing. Batteriet veier 110 kg og holder 21 KWh. Flyet i seg selv veier 560 kilo om det er fullastet. Det er én propell som får ansvar for å trekke dette halve tonnet til himmels.

– Mange har reagert på at dette flyet er lite. Det har for så vidt også jeg gjort. Dette er en start, slik Buddy var i sin tid for å få elektriske biler, sier Falk-Petersen.

Passasjer Solvik-Olsen supplerer i samme sammenheng:

– For litt over et år siden var det et fly utstilt på Youngstorget, under Zero-konferansen. Det var et ettsetersfly, som opplevdes som trangere. Nå har det gått et år og vi har allerede doblet kapasiteten. Hvis det fortsetter å utvikle seg som i dataverdenen, vil du få 4, 16...

PÅ VEI: Samferdselsministeren og Avinor-sjefen på vei ut av hangeran på Gardermoen. Snart klart for take-off.

PÅ VEI: Samferdselsministeren og Avinor-sjefen på vei ut av hangeran på Gardermoen. Snart klart for take-off.

Leif Martin Kirknes

Stille ferd

Så kobles laderen, en boks som kanskje minner noe om boksene som lader Tesla-er, fra og flyet rulles ut av hangaren som ligger relativt avsides til på Oslo Lufthavn. De to herrer stabler seg inn.

Den trykkende stillheten blant de rundt 60 oppmøtte, hvorav anslagsvis 1/3 kommer fra media og øvrige 2/3 er dresskledde menn med diamantkort stikkende ut av bagger og ditto business-kledde kvinner, er nesten litt komisk; alle er tilsynelatende intenst interessert i å høre hvor lite det støyer fra flyet – men det tar litt tid mens piloten gjennomgår preflight-checklist.

Så komme det litt lyd. Selv om bensinmotoren er borte, lager propellen lyd når bladene skjærer seg gjennom lufta, men ikke summing fra noen motor. Det stemmer som alle med kunnskap om det har antydet - det er et riktig beskjedent volumnivå sammenlignet med tradisjonelle propellfly og særlig sammenlignet med jetmotorene som av og til dundrer rundt om og forbi nabolaget til hangaren.

BESKJEDEN HØYDE: Det er plass til to slanke karer, men ikke så mye mer i dette elflyet.

BESKJEDEN HØYDE: Det er plass til to slanke karer, men ikke så mye mer i dette elflyet.

Leif Martin Kirknes

Langt fremme

Så drar flyet til værs og gjør et par runder – til tider ser og høres det nesten ut som et fjernstyrt lekefly langt der oppe – før det lander rundt ti minutter, kvarters tid, senere. Det er store glis om munnen til de to herrer.

– Det var en veldig hyggelig tur, og alt ble som planlagt. Det er et veldig enkelt fly å fly. Batteriet tok av på 97-98 prosent og er nå på 78, oppsummerer Falk-Petersen.

– Du hører vindsus fra propellen, men ikke noe vibrasjonsstøy fra motoren. Du sitter rolig og komfortabelt, sier Solvik-Olsen, som dog må erkjenne at man i et såpass lett fly kunne kjenne at det blåste greit på Gardermoen.

Internasjonalt snuser blant annet amerikanerne på elfly, og de store flyprodusentene er også i gang med undersøkelser. Men Norge er med denne flyturen langt fremme i løypa, skal vi tro piloten.

– Det er ingen tvil om at vi er langt fremme, med statsråd, regjering og storting som legger til rette. Men også med selskaper som Widerøe, som allerede har uttalte ambisjoner om at slike fly skal være en del av fremtiden deres, sier Falk-Petersen.

VINKER: De to testdukkene gjorde et par forbiflyvniner i lav høyde til fotografenes glede.

VINKER: De to testdukkene gjorde et par forbiflyvniner i lav høyde til fotografenes glede.

Leif Martin Kirknes

Fra 2025

Det er en særdeles positivt innstilt gjeng som stiller til intervju på Gardermoen denne dagen. De fleste mener det er helt innafor å kunne ha elfly i kommersiell drift i 2025. Widerøe-sjefen ser mange fordeler.

– Utslippsfri teknologi, lavere støy, teknologi som gjør at man kan lande på kortere rullebaner, pluss at alle indikatorer viser at det er billigere å drive elektriske fly enn en konvensjonell flyflåte som vi har i dag, sier Widerøes administrerende direktør Stein Nilsen.

– Det vi ser rundt oss er en drivende teknologisk utvikling. Vi ser ingen avgjørende teknisk barriere når det gjelder kommersielt passasjerfly med elektrisk drivlinje. Det er spennende, for den tanken var der ikke for to år siden. Nå håper vi flyprodusentene, som først og fremst skal gjøre utviklingsjobben, kommer så langt med det teknologiske konseptet at vi kan tenke oss kommersielle flyruter med elektriske drivlinjer innen ti år. Jeg er personlig helt overbevist om at det er mulig å få til.

HVA FØLER DU NÅ? Pressen omringet flyet etter landing. T.v. Ketil Solvik-Olsen, t.h. pilot for anledningen Dag Falk-Petersen.

HVA FØLER DU NÅ? Pressen omringet flyet etter landing. T.v. Ketil Solvik-Olsen, t.h. pilot for anledningen Dag Falk-Petersen.

Leif Martin Kirknes

Hybrid-fly

Han finner det naturlig at Widerøe, som driver de minste flyene på de regionale rutene i Norge, er først ute. Akkurat nå i den første fasen tror han det mest realistiske vil være en hybridelektrisk variant, slik at selskapet er sikret å få med nok passasjerer over lange nok strekninger.

Den vil fungere rimelig likt en hybridbil. Trengs mer kraft, vil en generator gi mer kraft. Det er mangelfull tiltro til at batteriutviklingen går fort nok som gjør at Widerøe i første omgang ser på hybrid-fly.

– Men vi ser en rivende utvikling på batterier, så vi kan også se for oss helelektrisk drift, i alle fall på de korteste linjene vi har, sier Widerøe-sjefen.

De første hybridelektriske flyene vil bli under 20 seter, tror han, og kommer altså muligens på plass innen 2025, på relativt små strekninger med lite trafikkgrunnlag.

WIDERØE-SJEFEN: Stein Nilsen tror det i første omgang må bli en hybrid-elektrisk flytype. Men det kan det bli innen 2025, tror han.

WIDERØE-SJEFEN: Stein Nilsen tror det i første omgang må bli en hybrid-elektrisk flytype. Men det kan det bli innen 2025, tror han.

Leif Martin Kirknes

Nok av strøm

Avinor ser seg som en viktig del av verdikjeden et sted mellom luftfartsbransjen og politikere, og deres visjoner om elfly er et svar på et oppdrag de har fått fra politisk hold. Nå varsler sjefen avgiftsfritak på alle Avinors lufthavner for elfly-operatører frem til 2025.

– Norge er et land som er designet for, men også avhengig av luftfart. På samme måte som Norge har vært foregangsland med elektriske biler og ferger, ser vi at det også er mulig å elektrifisere luftfarten. Vi har forhåpninger om at vi innen år 2040 skal kunne elektrifisere store deler av norsk luftfart. Det er høyst realistisk, sier Falk-Petersen.

Hvorfor er Norge så ivrige på dette, vil en finsk reporter vite.

– Norge har et godt utviklet trafikksystem for luftfart og er bedre tilrettelagt enn andre land. I tillegg reiser vi mye og er avhengige av våre småflyplasser, sier Falk-Petersen.

– Og har nok strøm?, skyter Nettverk ledende inn, hvorpå Falk-Petersen og Solvik-Olsen nikker i kor.

LANDET: Flyet etterr landing.

LANDET: Flyet etterr landing.

Leif Martin Kirknes

Pønsker ut infrastruktur-løsning

Solvik-Olsen mener elbil og elfly kan dra fordeler av hverandres utvikling.

– Når vi har knekt koden på bilbatteri har vi også knekt koden på flybatteri – og omvendt. Ved å øke energivolum, redusere vekt og redusere produksjonskostnadene på batteri, vil utviklingen akselerere innen veitrafikk, luftfart, jernbane og skipstrafikk, sier samferdselsministeren.

Til Nettverk forteller Falk-Petersen at Avinor fortsatt er på planleggingsstadiet med hvordan storskala elflylading skal foregå i praksis.

– Vi må undersøke hva som skal til med tanke på ladning. Hvor stor kapasitet det er snakk om, om vi skal lade batteri til batteri, eller nett til batteri eller begge, samt om hvorvidt vi skal skifte batteri.

Går foran

Også SAS, Zero og Norsk Luftsportforbund får klapp på skulderen for sin innsats rundt elfly-sonderingen som har pågått. Marius Holm i Zero mener gårsdagens flyving viser at det ikke lenger finnes noen grenser for hva som kan elektrifiseres.

– Norge har gått foran på elbiler, nå gjør vi det på elfly. Avinor har fått et spennende oppdrag med å utvikle et program for introduksjon av elektriske fly i Norge. Målet er at norsk innenriks luftfart skal være elektrifisert innen 2040, og vi er sikre på at innen ti år vil det være kommersielle flyginger i Norge med elektrisk luftfart, sier han.

INNSIDEN: Førersetet foreviget med vidvinkel-linse.

INNSIDEN: Førersetet foreviget med vidvinkel-linse.

Leif Martin Kirknes

TILBEHØR: Ladeplugg, infoskjerm, ladeboks og tilhenger.

TILBEHØR: Ladeplugg, infoskjerm, ladeboks og tilhenger.

Leif Martin Kirknes

MANGE NYSGJERRIGE: Kanksje 50-60 folk tok turen for å overvære flyturen.

MANGE NYSGJERRIGE: Kanksje 50-60 folk tok turen for å overvære flyturen.

Leif Martin Kirknes

I LUFTA: Elflyet i fri utfoldelse.

I LUFTA: Elflyet i fri utfoldelse.

Leif Martin Kirknes

TILSKUERE: Presse, flybransjefolk og en og annen politiker og lobbyist.

TILSKUERE: Presse, flybransjefolk og en og annen politiker og lobbyist.

Leif Martin Kirknes

PROPELLEN: Denne kan dra på et halvt tonn i en times tid i lufta. Propellen må til, for glideflyegenskapene er ikke på topp. Det tar halvannen time å lade batteriet.

PROPELLEN: Denne kan dra på et halvt tonn i en times tid i lufta. Propellen må til, for glideflyegenskapene er ikke på topp. Det tar halvannen time å lade batteriet.

Leif Martin Kirknes

{"410730":{"type":"m","url":"/image-3.410730.e9a8be6917","cap":"TILBEHØR: Ladeplugg, infoskjerm, ladeboks og tilhenger. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410732":{"type":"m","url":"/image-3.410732.2ce8d54811","cap":"INNSIDEN: Førersetet foreviget med vidvinkel-linse.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410736":{"type":"m","url":"/image-3.410736.e9c978f5b4","cap":"MANGE NYSGJERRIGE: Kanksje 50-60 folk tok turen for å overvære flyturen.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410737":{"type":"m","url":"/image-3.410737.01f5b71fc4","cap":"PROPELLEN: Denne kan dra på et halvt tonn i en times tid i lufta. Propellen må til, for glideflyegenskapene er ikke på topp. Det tar halvannen time å lade batteriet. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410738":{"type":"l","url":"/image-3.410738.1f6e7dc4d8","cap":"PÅ VEI: Samferdselsministeren og Avinor-sjefen på vei ut av hangeran på Gardermoen. Snart klart for take-off.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410739":{"type":"m","url":"/image-3.410739.eb339dd5ca","cap":"BESKJEDEN HØYDE: Det er plass til to slanke karer, men ikke så mye mer i dette elflyet. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410743":{"type":"m","url":"/image-3.410743.e1588d52c7","cap":"I LUFTA: Elflyet i fri utfoldelse.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410744":{"type":"m","url":"/image-3.410744.a1a2632ff2","cap":"TILSKUERE: Presse, flybransjefolk og en og annen politiker og lobbyist.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410745":{"type":"l","url":"/image-3.410745.b10c612fed","cap":"VINKER: De to testdukkene gjorde et par forbiflyvniner i lav høyde til fotografenes glede. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410747":{"type":"m","url":"/image-3.410747.46abf615e6","cap":"LANDET: Flyet etterr landing.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410749":{"type":"m","url":"/image-3.410749.677f75a090","cap":"HVA FØLER DU NÅ? Pressen omringet flyet etter landing. T.v. Ketil Solvik-Olsen, t.h. pilot for anledningen Dag Falk-Petersen.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410750":{"type":"s","url":"/image-3.410750.e11fbd0498","cap":"WIDERØE-SJEFEN: Stein Nilsen tror det i første omgang må bli en hybrid-elektrisk flytype. Men det kan det bli innen 2025, tror han.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"104","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}

{"410730":{"type":"m","url":"/image-3.410730.e9a8be6917","cap":"TILBEHØR: Ladeplugg, infoskjerm, ladeboks og tilhenger. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410732":{"type":"m","url":"/image-3.410732.2ce8d54811","cap":"INNSIDEN: Førersetet foreviget med vidvinkel-linse.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410736":{"type":"m","url":"/image-3.410736.e9c978f5b4","cap":"MANGE NYSGJERRIGE: Kanksje 50-60 folk tok turen for å overvære flyturen.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410737":{"type":"m","url":"/image-3.410737.01f5b71fc4","cap":"PROPELLEN: Denne kan dra på et halvt tonn i en times tid i lufta. Propellen må til, for glideflyegenskapene er ikke på topp. Det tar halvannen time å lade batteriet. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410738":{"type":"l","url":"/image-3.410738.1f6e7dc4d8","cap":"PÅ VEI: Samferdselsministeren og Avinor-sjefen på vei ut av hangeran på Gardermoen. Snart klart for take-off.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410739":{"type":"m","url":"/image-3.410739.eb339dd5ca","cap":"BESKJEDEN HØYDE: Det er plass til to slanke karer, men ikke så mye mer i dette elflyet. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410743":{"type":"m","url":"/image-3.410743.e1588d52c7","cap":"I LUFTA: Elflyet i fri utfoldelse.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410744":{"type":"m","url":"/image-3.410744.a1a2632ff2","cap":"TILSKUERE: Presse, flybransjefolk og en og annen politiker og lobbyist.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410745":{"type":"l","url":"/image-3.410745.b10c612fed","cap":"VINKER: De to testdukkene gjorde et par forbiflyvniner i lav høyde til fotografenes glede. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410747":{"type":"m","url":"/image-3.410747.46abf615e6","cap":"LANDET: Flyet etterr landing.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410749":{"type":"m","url":"/image-3.410749.677f75a090","cap":"HVA FØLER DU NÅ? Pressen omringet flyet etter landing. T.v. Ketil Solvik-Olsen, t.h. pilot for anledningen Dag Falk-Petersen.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"410750":{"type":"s","url":"/image-3.410750.e11fbd0498","cap":"WIDERØE-SJEFEN: Stein Nilsen tror det i første omgang må bli en hybrid-elektrisk flytype. Men det kan det bli innen 2025, tror han.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"104","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}