JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statens vegvesen om Traftec-streiken:

– Vi har sympati for kravet om tariffavtale, men dette er en sak mellom arbeidstakerne og deres arbeidsgiver

De streikende i Traftec og støttespillerne EL og IT og flere andre LO-forbund mener Statens vegvesen godtar streikebryteri. Statens vegvesen synes lite om utspillet.
MARKERING: Tillitsvalgte fra hele landet deltok i markeringen og toget gjennom Stavanger sentrum mandag 26. november. Nå er det fem måneder siden streiken i Traftec startet,

MARKERING: Tillitsvalgte fra hele landet deltok i markeringen og toget gjennom Stavanger sentrum mandag 26. november. Nå er det fem måneder siden streiken i Traftec startet,

Geir Ove Bernhoff

knut.viggen@lomedia.no

Streikende i Traftec fortsetter sine markeringer over flere dager i desember og inviterer på sin Facebook-side flere til å stå vakt i arbeidstida utenfor Statens vegvesens lokaler i Bergelandsgata 30. Der skal det markeres i dagene 5. - 7. desember og i dagene 11. - 14. desember,

Syv elektromontører i streik: Tar den tunge kampen for å få tariffavtale

– Jeg synes lite om at EL og IT Forbundet beskylder oss for streikebryteri. Vi har opptrådt hyggelig og skikkelig med dem, hatt dem på besøk og anleggsbesøk. Vi har forklart hva vi formelt kan gjøre i forhold til dagens gjeldende lovverk og vårt offentlige anskaffelsesreglement hjemlet i det, nemlig å stille krav om at ansatte avlønnes i tråd med landsdekkende tariff, at det benyttes lovlige arbeidstidsordninger og at det er rett kompetanse med kompetansebevis på ulike oppgaver, skriver prosjektleder i Ryfastprosjektet, Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen i en epost til Nettverk/fri fagbevegelse.no.

– Vi har sympati for de streikendes krav om tariffavtale og synes heller ikke noe om streikebryteri hvis det skjer. Men dette er en sak mellom arbeidstakere og deres arbeidsgiver som vi etter lovverket ikke har noen mulighet til å gå inn i, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord. Han sier han trodde fagforeningen skjønte det, etter at de hadde vært et møte mellom vegvesenet og fagforeningen tidligere i år.

– Derfor blir det siste utspillet ekstra merkelig, sier han.

– Blokkerer tariffavtale

EL og IT Forbundet holder imidlertid på sitt og mener Statens vegvesen indirekte godtar streikebryteri ved å benytte seg av tjenestene til selskapet Roadworks Traftec, som til nå har nektet å inngå tariffavtale med de ansatte i Rogalands-avdelingen. I en uttalelse fra EL og IT Forbundet, Distrikt Møre og Romsdal - en av flere fagforeninger og distrikter i EL og IT som har ytret seg til streiken - grunngis reaksjonene mot Statens vegvesen slik:

"Når Statens vegvesen fremdeles bruker Roadworks Traftec på sine oppdrag, bidrar de aktivt til å blokkere for innføring av en tariffavtale i bedriften, samtidig som de benytter seg av streikebryteri", heter det i støtteerklæringen.

Det vises til at Statens vegvesen er en offentlig aktør, som i sine anbudsforespørsler er forpliktet til å følge bestemmelsene i Lov om offentlige anskaffelser.

– Når vi lesere denne lovens formålsparagraf heter det at «loven skal bidra til at det offentlige opptrer med integritet, slik at allmennheten har tillitt til at offentlige anskaffelser skjer på en samfunnstjenlig måte». Vi i EL og IT Forbundet mener en slik praksis ikke kvalifiserer for den tilliten som denne loven forutsetter, heter det i uttalelsen.

– Holder liv i konflikten

Under markeringen i Stavanger mandag i forrige uke (26.11.) ble forhandlingsleder i EL og IT Forbundet, Bjørn Fornes, sitert på denne utalelsen: "Statens vegvesen holder liv i denne konflikten ved å ikke gripe inn å stoppe streikebryteriet. På denne måten støtter de arbeidsgiveren som ikke vil innfri kravet om tariffavtale. Det er derfor Statens vegvesen som holder liv i denne konflikten».

(artikkelen fortsetter under bildet)

APPELL: Leder i forhandlingsavdelingen i EL og IT Forbundet, Bjørn Fornes, holder appell under markeringen i Stavanger mandag.

APPELL: Leder i forhandlingsavdelingen i EL og IT Forbundet, Bjørn Fornes, holder appell under markeringen i Stavanger mandag.

Geir Ove Bernhoff

I Rogaland er Statens vegvesen en storkunde av Traftec, som har ansvar for vedlikhold av tekniske installasjoner - i tillegg noen oppdrag knyttet til Ryfast. Streiken, som startet i juni, kom etter at ansatte i Rogaland så seg lei på at arbeidsgiveren gjentatte ganger endret på lønn og andre arbeidsvilkår uten å involvere de ansatte. Traftec-ledelsen har gjentatte ganger på epost svart at de ikke vil ha noen tariffavtale på grunn av økte kostnader.

Fem tidligere medlemmer i EL og IT Forbundet, som ble streikeutatte tidlig i juni - noen dager før streiken ble igangsatt - brukes i aktivt arbeid, hevder ELog IT. Det hevdes også at overtidsforbruket i Traftec har gått betydelig opp som følge av streiken, samtidig som bedriften ansetter nye montører på 3-måneders kontrakter.

Traftec: – Avviser streikebryteri

Daglig leder Øystein Stebekk i Traftec vil kun svare på spørsmål på e-post. Han avviser at bedriften driver med streikebryteri, men at den utfører sine kontraktsforpliktelser lokalt med tilgjengelig bemanning i Rogaland.

«Oppgavene i de lokale kontraktene der de som er i streik har utført sitt arbeid, utføres av ansatte på avdeling Rogaland. Det er selvfølgelig noe redusert kapasitet på avdelingens servicegrad og fremdrift, men ingen «andre» ansatte utfører jobbene på den lokale avdelingen,» skriver Stebekk i en epost til Stavanger Aftenblad.

Han viser til at Traftec ikke har noen innleide, men uavhengig av streiken har satt bort noen oppgaver i kontraktene til underentreprenører.

«Traftec har ikke økt bruken av innleide eller underentreprenører på grunn av streiken.», skriver Stebekk.

Han mener at organisasjonsfrihet også må innebære at en bedrift også har rett til ikke å være med i NHO og da heller ikke tilby ansatte tariffavtale.

«De fleste av våre ansatte har også valgt å ikke være organisert. Sammen har vi fått på plass en lønns- og overtidsavtale som både ledelse og ansatte er tilfredse med. Dette må respekteres, også av LO-forbundet EL og IT ", skriver han

Stebekk mener at den aktuelle tariffavtalen de seks ansatte i Rogaland vil ha, ikke er tilpasset markedet bedriften jobber i.

«Traftec har i stedet fått på plass et lokalt lønnssystem, der ledelsen i samråd med de øvrige ansatte bestemmer ordninger for lønn, overtid og godtgjørelse ved reise. Dette sikrer de ansatte lokal medbestemmelse og innflytelse på egen arbeidsplass. Denne konkrete konflikten kan bare avsluttes dersom streiken avsluttes og de streikende kommer tilbake på jobb.», skriver han.

– Har makt til å gjøre noe

Øyvind Wallentinsen, leder i Rogaland Elektromontørforening, mener Statens vegvesen, ved ikke å gjøre noe, og dermed la bedriften gjøre som det passer dem, tar stilling til konflikten.

– Arbeidstilsynet skylder på at kontraktene ikke regulerer streikebryteri. Men det er det heller ikke mange kontrakter som gjør. Derfor er dette en utenforliggende sak som må håndteres, sa Wallentinsen til Stavanger Aftenblad 26. november.

Han påpeker at hvis Statens vegvesen faktisk kommer på banen og sier at de ikke tillater streikebryteri, ville det økt presset på Traftec.

– Statens vegvesen kunne sagt at de ikke betaler for arbeid utført med bruk av streikebryteri. Så de har faktisk makt til å gjøre noe hvis de vil, sa Wallentinsen til Stavanger Aftenblad.

Fanemarkering for streikende montører i Traftec: – Denne kampen skal vi vinne!

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse