Bilbransjen kritiserer Enovas elvarebil-støttekutt
Nå mener to bilorganisasjoner at klima- og miljøstatsråden må på banen.
Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund, fotografert da Enova-evarebilordningen ble annonsert i august 2019.
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) setter ikke pris på at Enova senker støtten for lette elvarebiler til næringslivet fra 40 til 30 prosent.
– Langt igjen
De påpeker at de er langt unna 2025-målene og krever at klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn kommer på banen.
«Bilbransjen har forpliktet seg og jobber systematisk for at vi skal nå 2025-målene. Da kan vi ikke sitte stille og se på at et av de viktigste virkemidlene for å elektrifisere varebiltransporten blir skaltet og valtet med av statlige byråkrater. Her må statsråden på banen og gi svar på om dette er regjeringens politikk,» skriver de i en felles pressemelding.
Ordningen ble også justert på i november i fjor, og også da fikk grepet kritikk fra bilbransjen.
Sjeldent impulskjøp
-Å kjøpe varebil er noe de færreste gjør spontant. Kundene er bedrifter og virksomheter med lang horisont og det virker useriøst å gjøre om på ordningene så ofte. Særlig nå, i en krevende økonomisk situasjon er behovet for langsiktighet og forutsigbarhet åpenbart, skriver Nilsen i meldingen.
-ENOVA begrunner kuttet med at elvarebilsalget går så det griner. Det er riktig at det har kommet flere nye modeller på markedet i det siste og at utviklingen er positiv. Men veksten har kommet hos de tyngre varebilene, som ikke er omfattet av 2025-målet, og den kommer fra et i utgangspunktet svært lavt nivå, poengterer Andresen, som snarere tvert om mener ordningen burde vært styrket.
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn og Enova-sjef Nils Kristian Nakstad.
Leif Martin Kirknes