Brems i amerikansk IT-utflagging
«Innenlandssourcing» kommer til å vokse i USA, tror analyseselskapet Gartner.
leif.kirknes@lomedia.no
Det er New York Times som melder at stadig flere amerikanske selskaper velger å sette bort IT-oppgaver til selskaper med personell i USA heller enn til ekspertise i land som India.
Et par årsaker er økende lønn i Sørøst-Asia, samt at mange amerikanske selskaper nå ser mer verdi og effektivitet i å ha utviklere innefor samme tidssone, eller i det minste på samme kontinent.
Ansetter mange lokalt
New York Times rapporterer om mange små leverandører å velge i for amerikanske selskaper som vil outsource innad i eget land, men at også giganter som IBM er i ferd med å mobilisere og har ambisjoner om å ansette 25.000 flere arbeidere i USA over de neste fire åra.
Også indiske selskaper er klar for å brette opp ermene lokalt i USA. Infosys, en av de større outsourcingspartnere i India, går med planer om å hyre inn 10.000 arbeidere i USA.
– Arbeidets natur er i endring. Det er veldig lokalt. Og ofte må hele teamet være til stede lokalt. Det holder ikke å ha folk offshore i India, sier Vishal Sikka, administrerende direktør i Infosys, til New York Times. Normalen for selskapet har vært å ha en prosjektbestyrer lokalt og hele utviklerteamet i India.
Tett på kundene
Tall fra analyseselskapet IDC anslår at offshoring ikke dermed ligger for døden i USA, men at den årlige veksten vil avta. Fra 2016 til 2021 anslås en årlig snittvekst på 8 prosent, mot snittvekst på 15 prosent om man ser tilbake på de siste fem år.
Analytiker Helen Huntley i selskapet Gartner sier utsetting av arbeidsoppgaver innenlands kommer til å oppleve hurtig vekst.
Ifølge New York Times kommer det fremdeles til å være slik at offshoringsselskaper vil lede an når det gjelder håndtering av kontorrelatert programvare. Det lokale aspektet vil i størst grad gjøre seg gjeldende med tanke på utvikling av nettsider og mobil-apper, der det er ekstra viktig å være tett på selskapene og deres kunder.
Made in US
New York Times skriver også at onshore-selskaper i USA for øvrig har sett en økning i etterspørsel etter at Donald Trump ble valgt til president, og at presidentens budskap om å hente jobber hjem dermed også kan ha hatt litt å si.
I en dertil relatert nyhet har blant annet The Guardian nylig meldt at det taiwanske gigantselskapet Foxconn, som i sine fabrikker i Asia produserer svært mange av delene til teknologien vi alle på holder fingra på daglig (iPhone og Xbox, for å nevne to ferdigprodukter), nå ønsker å bruke 10 milliarder dollar på å lage en LCD-skjermfabrikk i Wisconsin som skal gi 13.000 arbeidsplasser over seks år. Foxconn er lovet 3 milliarder i statlige subsidier for fabrikken. I Kina har Foxconns fabrikker over 700.000 ansatte, ifølge usatoday.com