JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

ID-app for utenlandske arbeidere

Direktoratet jobber for å fikse feil i dagpenge-relatert app

Det er mange som har blitt avvist av den nye ID-appen, men nå er prosentandelen som blir avvist på vei ned, ifølge Digitaliseringsdirektoratet.
APP: Brukere blir avvist av ID-appen som skal hjelpe dem med å søke om dagpenger. Slik ser løsningen ut under bruk.

APP: Brukere blir avvist av ID-appen som skal hjelpe dem med å søke om dagpenger. Slik ser løsningen ut under bruk.

Leif Martin Kirknes

leif.kirknes@lomedia.no

4. juni ble det gjort allment kjent at Digitaliseringsdirektoratet, Nav og Nets har utviklet en app som skal hjelpe permitterte arbeidere fra norske arbeidsplasser som nå befinner seg i utlandet å søke om forskudd på dagpenger.

Problemet har angått dem som ikke har fått seg norsk elektronisk ID, og som så har havnet i hjemlandet på grunn av korona-tiltakene. Dermed kan de eller ikke møte opp fysisk i Norge for å legitimere seg for Nav.

Den nye appen inneholder funksjonalitet som åpner for å fjern-utstede norsk elektronisk ID via smarttelefon, blant annet ved hjelp av pass og ansiktsgjenkjenning.

Men Nettverk har fått tilbakemeldinger på at mange har hatt problemer med å få appen til å utstede eID.

Les også: Ny norsk app skal løse ID-floke for arbeidere fra EU/EØS med jobb i Norge

Jobber aktivt

Digitaliseringsdirektoratet erkjenner problemet, og sier de jobber iherdig for å løse opp i det.

Første perioden ble 80 prosent av app-brukerne avvist, det tallet er nå på rundt 40 prosent.

– Antallet som ikke blir godkjent er høyt, men på vei ned. Ettersom dette er en helt ny løsning, jobber vi kontinuerlig med å justere ut fra de erfaringene vi gjør oss, og vi har lagt oss på en restriktiv linje som utgangspunkt. Vi har implementert ett tiltak allerede, og skal ha ut et nytt tiltak i morgen som vil gjøre stor forskjell, skriver Stig Slaatto-Hornnes, produkteier for løsningen i Digitaliseringsdirektoratet, i en epost.

Algoritmeendring

På mandag ble det produksjonsskatt en endring i folkeregisteret som rettet en feil i hvordan datagrunnlaget var klassifisert. Dette reduserte antallet som ble avvist betraktelig fra de fleste land, forteller han.

– I morgen fredag produksjonssetter vi en endring i våre algoritmer som vi forventer vil redusere antallet avvisninger betraktelig. Dette gjelder for brukere fra Polen, som har opplevd spesielt stor grad av avvisning, skriver Slaatto-Hornnes.

Les også: Korona-problemer for utenlandske arbeidere

Fra appen ble lagt ut på nett 28. mai og fram til 9. juni har 625 brukere blitt godkjent og 1.210 avvist.

– Antallet brukere som er avvist er trolig noe lavere, fordi vi teller unike brukere per dag. Noen brukere prøver antakelig flere dager, og telles da på nytt, skriver Slaatto-Hornnes.

Analog-digital krasj

Samtidig har Nettverk fått tilbakemelding fra kilder om at brukere ikke får søkt om forskudd på dagpenger om selve dagpengesøknaden har blitt sendt «analogt». Dette bekrefter Nav i en epost.

– Det stemmer det at man må ha søkt om dagpenger digitalt for å kunne søke om forskudd, opplyser seniorrådgiver Marianne Pedersen i Nav, som viser til følgende info:

«Det er dessverre bare mulig å søke om forskudd på dagpenger digitalt. Du må også ha søkt om dagpenger digitalt. Du kan ha rett til dagpenger selv om du ikke får søkt eller innvilget forskudd. Dersom du ikke får forskudd, kan du kontakte Nav for å vite om du har rett til økonomisk sosialhjelp mens vi behandler søknaden din om dagpenger.»

Nettverk har stilt oppfølgingsspørsmål om hvorfor det er slik, men foreløpig ikke fått svar på dette.

Oppdatering 15. juni kl. 0855: Nav sier de "er kjent med problemet og jobber med en alternativ løsning på dette."

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse