JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FORTSATT SAMMEN: Jorun og Kristoffer Krokan vokste opp som naboer i Ålen. Nå har de vært gift i 66 år. - Vi er jo så gamle nå, så nå kan vi ikke bytte, spøker Kristoffer. «Det er likast å holde sammen.»

FORTSATT SAMMEN: Jorun og Kristoffer Krokan vokste opp som naboer i Ålen. Nå har de vært gift i 66 år. - Vi er jo så gamle nå, så nå kan vi ikke bytte, spøker Kristoffer. «Det er likast å holde sammen.»

Foto: Leif Martin Kirknes

Ekteparet Jorun og Kristoffer Krokan har vært LO-medlemmer i til sammen 113 år

De har begge passert 90 år, og holder fortsatt fast på LO-medlemskapet.
2018032808450020180331103849

leif.kirknes@lomedia.no

Vi fikk høre om ekteparet Krokan i fjor, da Jorun Krokan (91) fikk utdelt nål for 40 års medlemskap i LO. Med seg som kavaler hadde hun sin ektemann, Kristoffer Krokan (92), LO-medlem i 73 år. Begge to har bakgrunn fra Telenor (via selskapets statlige forgjengere).

Disse må vi jaggu prate med, tenkte vi, og har tatt turen til et rekkehus på Byåsen i Trondheim. Det bys på kaffe og kaker og et tilbakeblikk til fordums tid.

– For å få et så langt medlemskap som meg, må du starte i ung alder – og leve lenge, smiler Kristoffer.

Fridtjof Strømmen (100): «Gå ut og kjemp mot nazismen»

At de to fortsatt holder fast på LO-medlemskapet er ikke noe spørsmål en gang. Det har med Ålen å gjøre. Ålen er en gruveby i Gauldalen, noen mil nord for Røros, og kan by på Nord-Europas dypeste gruve – den er 900 moh. på sitt høyeste, men strekker seg også 500 meter under havnivået. Den er riktignok fylt med vann nå.

– Vi er LO-medlemmer fortsatt. Det er ikke snakk om annet. Gruvesamfunnet Ålen var arbeidsfolk, samvirke, forsikringer og Arbeiderpartiet, sier Jorun. Begge fedrene deres jobbet i gruvene.

HEDER: Jorun Krokan fikk nål for 40 års medlemskap i LO i fjor. Med seg hadde hun sin ektemann Kristoffer Krokan, som nå har vært medlem i 73 år. T.v. forbundsleder Jan Olav Andersen og i midten Venke Heimdal, leder i distrikt Trøndelag.

HEDER: Jorun Krokan fikk nål for 40 års medlemskap i LO i fjor. Med seg hadde hun sin ektemann Kristoffer Krokan, som nå har vært medlem i 73 år. T.v. forbundsleder Jan Olav Andersen og i midten Venke Heimdal, leder i distrikt Trøndelag.

Foto: Geir Tore Mjønes

LINJEMONTØR. Vi hopper tilbake til 1945. Krigen er nettopp over. LO, som i likhet med andre organisasjoner har vært forbudt av tyskerne under krigen, gjenopptar sin virksomhet i Norge.

Kristoffer (19) står klar med innmeldingsskjemaet. Selvfølgelig skal han være medlem i Telegrafmennenes Landsforbund, nå som han har fått seg jobb i Telegrafverket.

– Jeg ble innmeldt med det samme krigen var slutt og organisasjonen ble tatt opp igjen, sier han.

Fra jakten på summetonen til kunstig intelligens

Det var litt tilfeldig at han fikk jobb for Telegrafverket som 18-åring. Kristoffer vokste opp i Ålen i Sør-Trøndelag, nesten et par timer sør for Trondheim om man benytter dagens biler og motorveier, og en dag kom det et arbeidslag fra Telegrafverket til Hessdalen like i nærheten. De skulle bygge ut telefonnettet der.

– Jeg spurte om de hadde jobb til meg. Jo, det hadde de, og siden ble det sånn, sier Kristoffer.

En krone og ti øre i timen, var lønna. De første årene jobbet han med linjearbeid på Røros. Det var ingen kollektivtransport foruten noen sporadiske godstog med passasjervogn, og generelt få privatbiler, så med 3,5 mil fra Ålen til Røros ble det til at 1,1 krone også måtte rekke til leie av hybel.

– Det var ikke så fett. Det var ikke så mye å betale hybel for med den lønna. Men det gikk ikke an å pendle. Det var mulig å ta tog, men det gikk ingen tog som passet for arbeidstiden, minnes Kristoffer.

Etter en stund kunne han få lønnsforhøyelse: 10 øre, slik at lønna ble 1,20.

MEDLEMSKORT: Kristoffer Krokan ble LO-medlem som 19-åring 16. juli 1945. Han kunne knapt blitt medlem før, for under krigen var LO forbudt. Kona Jorun ble LO-medlem i 1976.

MEDLEMSKORT: Kristoffer Krokan ble LO-medlem som 19-åring 16. juli 1945. Han kunne knapt blitt medlem før, for under krigen var LO forbudt. Kona Jorun ble LO-medlem i 1976.

Foto: Leif Martin Kirknes

TUNGT ARBEID. Det var hardt arbeid å være linjearbeider. Og på Røros kunne det være skrekkelig kaldt. Kristoffer husker særlig en gang han og en kollega fikk beskjed om å dra til Årvos, seks kilometer nord for Røros, hvor de skulle bardunere fast en telefonstolpe med en tung stein.

– Det var primitive tider. Vi hadde ikke bil i Telegrafverket på Røros den gangen. Transporten var en kjelke. Det var tungt. Etter å ha gravd et høl og fått ned steinen, måtte vi gå tilbake til Røros. Det var trasig, minnes han.

Kvam Kraftverk må grave opp nettstasjoner på 2,5 meters dyp

Bare det å reise master var tungt. «Svinaktig tungt», mener Kristoffer. Rundt 1946/1947 skulle et arbeidslag montere radiofyr ved Glåmos, vel en mil nord for Røros. Det Norske Luftfartsselskap hadde startet opp sjøflyruter, der «Bamse Brakar», «Kvitbjørn» og «Bukken Bruse» skulle koble sammen nord, sør og vest i «den flygende hurtigruta». Alle de tre flyene ble senere utsatt for ulike ulykker. Det Norske Luftselskap kjenner vi i dag for øvrig som SAS.

Kristoffer har tatt vare på et avisutklipp fra tiden da mastene ble montert. Under tittelen «Flysikringsstasjonen på Vintervollen» ser man et sorthvitt-bilde av fem mann som drar, i tillegg til fire andre som er i arbeid for å få reist denne voldsomme trestokken.

– Vi reiste opp to master. De var 25 meter lange og kom fra Fredrikstad Kringkasting. Vi måtte løfte mastene litt opp fra bakken for å få tak med talja. Dæven, vi var mange mann, ja! Stokken var impregnert, og toppen var ganske tykk. Den var tung. Du verden. Det var litt av et slitt. Og så kaldt som det var på Røros!, sier Kristoffer.

Følg bladet Nettverk på Facebook

Diverese

GRUSOMT KALDT. Kristoffer fikk lappen i 1946. Prisen var stiv, 11 kroner per kjøretime. Det høres kanskje lite ut i dag, men husk at Kristoffer tjente rundt 1,1 kroner timen og også måtte betale for hybel og måltider. Til gjengjeld var det ikke kurs av typen glattkjøring. Det var ikke engang vinterdekk. Det var dekk, og det var kjetting.

Telegrafverket på Røros fikk seg etter hvert bil, om enn ikke alltid så samarbeidsvillig. Den ville ikke alltid starte. For å illustrere hvor kaldt det kunne være på Røros, forteller Kristoffer om en hustrig dag bilen ikke ville starte. De fikk hentet noen folk fra et lokalt bilverksted som skulle slepe den i gang. Den stod bom fast. Fastfrosset!

November 2016 var tøff for energimontørene i Aust-Agder

Men det verste var å bygge linjer i Røros-kulda. En gang måtte han surre fast tråder på isolatorer på et stolpestrekk, «bensling» som de kalte det, i 36 minus.

– Vi kunne ikke ha noe på henda når vi holdt på med denne tråden. Du verden, jeg har aldri fryst så mye før. Det var 22 tråder på en stolpe. Så måtte vi klatre ned med stolpeskoa, og så var det ut på veien og slå floke, før man gikk løs på neste. Det var nesten så man var på gråten, sier Kristoffer.

Å klatre i stolper var ikke alltid så stas i seg selv heller. Noen av dem var tynne og det kunne være vanskelig å få skikkelig feste. Det kunne være 15 meter opp i høyden, uten sikring.

DOKUMENTER: En av Kristoffer Krokans gamle lønnsslipper, pålydende 3499,30 utbetalt, Jorun Krokans LO-medlemskort (blå bok, Kristoffers LO-medlemsbok (grønn) og et avisutklipp fra antennemastmontasje ved flysikringsstasjonen ved Per Ellensen Vintervolds gård.

DOKUMENTER: En av Kristoffer Krokans gamle lønnsslipper, pålydende 3499,30 utbetalt, Jorun Krokans LO-medlemskort (blå bok, Kristoffers LO-medlemsbok (grønn) og et avisutklipp fra antennemastmontasje ved flysikringsstasjonen ved Per Ellensen Vintervolds gård.

Foto: Leif Martin Kirknes

VASKEBETJENT. 1951. Kristoffer har vært uutdannet linjearbeider i noen år. Han tar turen til hovedstaden for å gå på Oslo elementærtekniske skole. Etterpå blir det automatteknikerkurs, og resten av sitt yrkesaktive liv holder Kristoffer på med automatiske sentraler. To år i Asker, resten i Trøndelag. Han går av med pensjon på 90-tallet.

Rundt her kommer Jorun inn i bildet. Hun har vokst opp som nabo av Kristoffer i Ålen, og de har for lengst funnet kjærligheten, og giftet seg i 1952. Hun har vært hjemmeværende og oppdratt barn, slik man gjorde på den tiden. Det fantes ingen barnehager.

– På den tiden var man hjemme med ungene lenge. Det var ikke så mye jobber. Og så gjorde man alt i hjemmet selv, sier Jorun.

I 1976 ble hun medlem i Norsk Teletjenesteforbund. Hun hadde fått seg jobb som vaskebetjent på Lerkendal telesentral.

– Kristoffer jobbet på Lerkendal, og de skulle ha renholdsbetjenter. Så fikk jeg den jobben, forteller Jorun om hvordan hun ble renholdsbetjent. Hun vasket også på Leangen sentral.

1951: Forlovelsesbilde av Jorun Hov (som hun het da) og Kristoffer Krokan, hentet fra samlingen Trøndelag Folkemuseum.

1951: Forlovelsesbilde av Jorun Hov (som hun het da) og Kristoffer Krokan, hentet fra samlingen Trøndelag Folkemuseum.

Schrøder / Museene i Sør-Trøndelag

ANDRE TIDER. De har bodd i Trondheim siden 1957. I 1960 fikk de sin første bil. Kristoffer husker godt modellen. Opel P4 fra 30-tallet. Det måtte dobbeltclutches, ikke var det bagasjerom og ikke gikk det spesielt fort. Men fin i lakken var den, og nyopptrukne seter.

– Det var ikke bagasjerom. Det var bare et brett bakpå, og på det brettet hadde vi en kasse til når vi handlet mat, sier Jorun.

Hun minnes de kjørte helt til Hudiksvall, langs østkysten i Sverige, på ferie. Det tok sin tid.

– Bilen gikk i 40 og 50 - man fikk den ikke opp i noe mer enn 50, sier Jorun.

– Ja, det var ikke noe fartsvidunder, legger Kristoffer til.

«Den beste bilen i væla er en VW boble 1949-modell»

OPEL P4: Omtrent slik så Jorun og Kristoffers første bil ut. Legg merke til kassen som er hektet på bak. Bagasjerom hadde ikke bilen.

OPEL P4: Omtrent slik så Jorun og Kristoffers første bil ut. Legg merke til kassen som er hektet på bak. Bagasjerom hadde ikke bilen.

Foto: Illustrasjonsfoto - Deutsche Fotothek/ Roger Rössing / CC-ASA3.0

Ikke at det gjorde noe.

– Den gangen hadde vi tid til å se og følge med. I dag ser man jo ingen ting, man bare flyr, sier Jorun.

Like over svenskegrensa ankom de en campingplass, der det stod campingjester og glante etter denne farkosten. Det regnet. To unger hadde de med i baksetet. De kom frem til at de ikke kunne slå opp teltet i dette uværet, og ble værende i bilen. Ungene bak, og foreldrene sovende i fremsetet.

– Det var ikke noe krav den gangen. Det viktigste var å komme seg ut på ferie, sier Jorun.

Nå eier Kristoffer en Nissan Qasqhai, og har fortsatt lappen, etter godkjenning fra lege. Den er gyldig til han fyller 93, om han er kjørbar så lenge. Jorun fikk lappen som 53-åring, men har ikke fornyet den.

HEIA ROSENBORG! Hemmeligheten bak et 66 år langt ekteskap? Deler av det kan kanskje skyldes at begge heier på Rosenborg. At de to har pensjonert seg fra sine stillinger på Lerkendal sentral, betyr ikke at de ikke besøker Lerkendal regelmessig.

For det gjør de. De siste 20-25 åra har de hatt sesongkort, men de heiet også frem Rosenborg før sesongkort-ordningen kom på plass.

– Det er fint at vi er litt fotballgale begge to. Da slipper vi krangler som «skal du på kamp igjen nå?» Det er en fordel å ha samme interesse!, sier Krokan.

Mens Jorun skyter inn at de også steller hus og barnebarn. Et av barnebarna bor hos dem i Trondheim, og de har oppdratt barnebarn etter at et av deres egne barn døde som 36-åring. De to deltar ellers i aktiviteter i regi av lokale helsehjem og bygdelaget fra Ålen. De tar seg gjerne en dans når anledningen byr seg.

LERKENDAL: Jorun og Kristoffer deler entusiasmen rundt Rosenborg. De har sesongkort i år igjen, og gleder seg til sesongen starter.

LERKENDAL: Jorun og Kristoffer deler entusiasmen rundt Rosenborg. De har sesongkort i år igjen, og gleder seg til sesongen starter.

Leif Martin Kirknes

ELDES FRA BUNNEN. – Jeg legger merke til at dere holder dere godt for alderen, er klare og friske i hodet?

– Ja, det er bra vi eldes fra bunnen og opp. Og så er vi heldige som er to, sier Kristoffer.

– Vi har vært heldige, det er ikke alle som klarer å følge med på dagens utvikling. Men åra har gått fort, det er vanskelig å forstå hvor det har blitt av dem. Man skulle jo gjøre masse ting når man fikk bedre tid, men den tiden kom jo aldri. Men så har vi den her da, og med den forsvinner mye tid, sier Jorun og peker på en iPad.

Den bruker de blant annet til å holde kontakt med oldebarnet som bor i Asker. Med reiseavstanden er det ikke så ofte de får sett den delen av familien, men via internett får de likevel sett oldebarnet hver dag. I tillegg er Jorun aktiv på Snapchat.

– Ja, på Snapchat har jeg mange venner, det er jo litt artig. Vi får sendt mye bilder, god morgen og god natt, og har liksom kontakt hele tiden. Men han har ikke like lyst til å være med på det, sier hun og peker på Kristoffer.

– Nei, jeg har jobbet med elektronikk hele livet, så jeg er litt lei, sier Kristoffer og ler.

Gunnar Crawford styrer mye av huset sitt med stemmen

Få også med deg hos FriFagbevegelse / Nettverk:

Sjekk ut landets siste paternoster-heis

Bli med inn i Folkets Hus - landet rundt!

Han er en av opphavsmennene bak «den norske modellen». Men du har neppe hørt om ham.

{"397739":{"type":"m","url":"/image-3.397739.c27b33afac","cap":"DOKUMENTER: En av Kristoffer Krokans gamle lønnsslipper, pålydende 3499,30 utbetalt, Jorun Korkans LO-medlemskort (blå bok, Kristoffers LO-medlemsbok (grønn) og et avisutklipp fra antennemastmontasje ved flysikringsstasjonen ved Per Ellensen Vintervolds gård. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"397741":{"type":"m","url":"/image-3.397741.6a2ca9ce0b","cap":"LERKENDAL: Jorun og Kristoffer deler entusiasmen rundt Rosenborg. De har sesongkort i år igjen, og gleder seg til sesongen starter. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"397742":{"type":"l","url":"/image-3.397742.22d6ef052c","cap":"1951: Forlovelsesbilde av Jorun Hov (som hun het da) og Kristoffer Krokan, hentet fra samlingen Trøndelag Folkemuseum. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"397743":{"type":"s","url":"/image-3.397743.7bbc2ac944","cap":"OPEL P4: Omtrent slik så Jorun og Kristoffers første bil ut. Legg merke til kassen som er hektet på bak. Bagasjerom hadde ikke bilen. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"397750":{"type":"m","url":"/image-3.397750.4a7d2198ea","cap":"MEDLEMSKORT: Kristoffer Krokan ble LO-medlem som 19-åring 16. juli 1945. Han kunne knapt blitt medlem før, for under krigen var LO forbudt. Kona Jorun ble LO-medlem i 1976. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"397754":{"type":"s","url":"/image-3.397754.18b422e5db","cap":"HEDER: Jorun Krokan fikk nål for 40 års medlemskap i LO i fjor. Med seg hadde hun sin ektemann Kristoffer Krokan, som nå har vært medlem i 73 år. T.v. forbundsleder Jan Olav Andersen og i midten Venke Heimdal, leder i distrikt Trøndelag. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"401565":{"type":"s","url":"/image-3.401565.eaff6acc95","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"401610":{"type":"l","url":"/image-3.401610.8cbfb29187","cap":"1951: Forlovelsesbilde av Jorun Hov (som hun het da) og Kristoffer Krokan, hentet fra samlingen Trøndelag Folkemuseum. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#000000","fontsize":"84","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"2"},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"For å få et så langt medlemskap som meg, må du starte i ung alder – og leve lenge.","place":"En krone og ti øre i timen, var lønna. D"},{"title":"Den gangen hadde vi tid til å se og følge med. I dag ser man jo ingen ting, man bare flyr, sier Jorun.","place":"HEIA ROSENBORG! Hemmeligheten bak et 66 "},{"title":" Vi hadde ikke bil i Telegrafverket på Røros den gangen. Transporten var en kjelke.","place":"Kristoffer har tatt vare på et avisutkli"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}

For å få et så langt medlemskap som meg, må du starte i ung alder – og leve lenge.

Kristoffer Krokan

Den gangen hadde vi tid til å se og følge med. I dag ser man jo ingen ting, man bare flyr, sier Jorun.

Jorun Krokan

Vi hadde ikke bil i Telegrafverket på Røros den gangen. Transporten var en kjelke.

Kristoffer Krokan

{"397739":{"type":"m","url":"/image-3.397739.c27b33afac","cap":"DOKUMENTER: En av Kristoffer Krokans gamle lønnsslipper, pålydende 3499,30 utbetalt, Jorun Korkans LO-medlemskort (blå bok, Kristoffers LO-medlemsbok (grønn) og et avisutklipp fra antennemastmontasje ved flysikringsstasjonen ved Per Ellensen Vintervolds gård. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"397741":{"type":"m","url":"/image-3.397741.6a2ca9ce0b","cap":"LERKENDAL: Jorun og Kristoffer deler entusiasmen rundt Rosenborg. De har sesongkort i år igjen, og gleder seg til sesongen starter. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"397742":{"type":"l","url":"/image-3.397742.22d6ef052c","cap":"1951: Forlovelsesbilde av Jorun Hov (som hun het da) og Kristoffer Krokan, hentet fra samlingen Trøndelag Folkemuseum. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"397743":{"type":"s","url":"/image-3.397743.7bbc2ac944","cap":"OPEL P4: Omtrent slik så Jorun og Kristoffers første bil ut. Legg merke til kassen som er hektet på bak. Bagasjerom hadde ikke bilen. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"397750":{"type":"m","url":"/image-3.397750.4a7d2198ea","cap":"MEDLEMSKORT: Kristoffer Krokan ble LO-medlem som 19-åring 16. juli 1945. Han kunne knapt blitt medlem før, for under krigen var LO forbudt. Kona Jorun ble LO-medlem i 1976. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"397754":{"type":"s","url":"/image-3.397754.18b422e5db","cap":"HEDER: Jorun Krokan fikk nål for 40 års medlemskap i LO i fjor. Med seg hadde hun sin ektemann Kristoffer Krokan, som nå har vært medlem i 73 år. T.v. forbundsleder Jan Olav Andersen og i midten Venke Heimdal, leder i distrikt Trøndelag. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"401565":{"type":"s","url":"/image-3.401565.eaff6acc95","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"401610":{"type":"l","url":"/image-3.401610.8cbfb29187","cap":"1951: Forlovelsesbilde av Jorun Hov (som hun het da) og Kristoffer Krokan, hentet fra samlingen Trøndelag Folkemuseum. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#000000","fontsize":"84","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"2"},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"For å få et så langt medlemskap som meg, må du starte i ung alder – og leve lenge.","place":"En krone og ti øre i timen, var lønna. D"},{"title":"Den gangen hadde vi tid til å se og følge med. I dag ser man jo ingen ting, man bare flyr, sier Jorun.","place":"HEIA ROSENBORG! Hemmeligheten bak et 66 "},{"title":" Vi hadde ikke bil i Telegrafverket på Røros den gangen. Transporten var en kjelke.","place":"Kristoffer har tatt vare på et avisutkli"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}