JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EL & IT i Telenor frykter selskapet bommer om nedbemanning

Telenor skal kutte 255 årsverk. En risiko for at bedriften igjen forregner seg på effekten av tiltakene, ifølge konserntillitsvalg Per Gunnar Salomonsen.
KUTTER HARDT: 170 Telenor-årsverk skal bort i høst, det samme skal 85 konsulentstillinger.

KUTTER HARDT: 170 Telenor-årsverk skal bort i høst, det samme skal 85 konsulentstillinger.

Silje Kirknes Delgado (illustrasjon)

leif.kirknes@lomedia.no

Det var i går via aviser som ABC Nyheter at det ble kjent at Telenor skal kutte i staben. 170 årsverk og 85 konsulenter fjernes fra kontorene i Telenors mobil- og fastnettavdelinger.

– Noe av bemanningskuttet kommer som følge av flytting av arbeidsoppgaver til India. Dette omtales ofte som global sosial dumping. Dette skjer fremfor å satse på egne ansatte i Norge, forklarer konserntillitsvalgt Per Gunnar Salomonsen via en pressemelding.

– Skader ryktet

De resterende 150 årsverkene, pluss de 85 konsulentene, anser selskapet som overtallige – ifølge Salomonsen har selskapet kommet frem til at de får for lite å gjøre på jobben en gang i fremtiden.

– Offshoring og denne måten å definere overtallighet på har EL & IT Forbundet i Telenor alltid vært uenig i. Det er kun når ansatte av ulike årsaker opplever arbeidsbortfall at vi aksepterer at det er en overtallighet, sier han.

– At bedriften velger å sette bort arbeid til lavkostland fremfor å satse på egne ansatte i Norge skader omdømmet til bedriften.

Frykter Telenor bommer

Men Salomonsen legger til at denne konkrete overtallighetskalkylen har en viss risiko.

– EL & IT Forbundet påpeker risikoen for at bedriften igjen forregner seg på effekten av tiltakene og vi kan ikke se at bedriften kan vise til et tilsvarende arbeidsbortfall. Det er derfor ikke grunnlag for nedbemanningen på nåværende tidspunkt.

Salomonsen frykter at bortfallet av stillingene vil føre til at den gjenværende staben må jobbe overtid for å dekke opp for det som ble borte.

– Dette har EL & IT Forbundet i Telenor alltid vært imot. Det er kun når ansatte av ulike årsaker ikke har oppgaver at vi aksepterer at det er en overtallighet, sier Salomonsen.

Over tid

Dessuten mener den konserntillitsvalgte at kuttene kommer vel brått på.

– Det er EL & IT Forbundets oppfatning at Telenor ville vært tjent med å la organisasjonen tilpasse seg over tid. Fremtidens utfordringer hadde vært bedre ivaretatt ved å ha fokus på kompetanseutvikling av egne ansatte og at bedriften burde redusert bemanningen over tid med hverdagsrasjonaliseringer, sier han.

Salomonsen ser heller ikke at Telenor lider noen nød økonomisk sett, som reelt tvinger selskapet til å hive ut 170 fast ansatte i løpet av høsten.

– Dette er ansatte som har gitt store deler av sin yrkesdeltakelse i selskapets tjeneste, sier Salomonsen.

– Etter EL & IT Forbundets oppfatning er dette et uttrykk for en kynisk holdning hvor profittjag går foran ansvaret for lojale medarbeidere og norske arbeidsplasser i en tid hvor arbeidsløsheten i Norge øker.

Derfor må Telenor kutte

Kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge, Torild Lid Uribarri, forklarer kuttene.

– Hvorfor kommer disse kuttene?

– Telekombransjen utvikler seg svært raskt, og konkurransen er sterk både nasjonalt og internasjonalt. Det er i underkant av tre år siden vi introduserte 4G, og allerede har 9 av 10 tilgang på 4G med Telenor i Norge. Dette illustrerer hvor fort utviklingen har gått, og vi tror utviklingstakten vil øke de neste årene, sier Kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge, Torild Lid Uribarri.

– Dette, og det faktum at vi eier samfunnskritisk infrastruktur, krever at vi har en virksomhet hvor både sikkerhet, kvalitet og effektivitet er ivaretatt på best mulig måte. Med endringene vi nå gjør, reduserer vi kompleksiteten internt og sikrer effektive prosesser. Vi reduserer blant annet antall nivåer i organisasjonen, vi slår sammen like funksjoner og samler fagmiljøer. Med denne endringen i struktur og arbeidssett har vi behov for færre medarbeidere til å utføre oppgavene.

– Men Telenor har jo solide finansielle muskler?

– Telenor skal fortsatt være en vekstbedrift i et marked som flater ut. Vi må modernisere oss og reduserer driftskostnadene kraftig over de neste årene for å skape rom for investeringer i infrastruktur og utvikling av innovative tjenester. Det er slik at de organisasjoner som lykkes i et krevende marked, er de som tør å endre seg. Og det er nettopp i gode tider vi har mulighet til å gjøre omfattende endringer, slik at vi kan ivareta arbeidsplasser og vårt viktige samfunnsoppdrag også i tiden fremover.

– Ryddige prosesser

– Hvorfor så mange som må gå på en gang?

– Viser til svar på det første spørsmålet; Med endringene vi nå gjør, reduserer vi kompleksiteten internt og sikrer effektive prosesser. Vi reduserer blant annet antall nivåer i organisasjonen, vi slår sammen like funksjoner og samler fagmiljøer. Med denne endringen i struktur og arbeidssett har vi behov for færre årsverk, sier Uribarri.

– Organisasjonsendringer og overtallighet er krevende for de som blir berørt, og vår jobb er nå å sørge for gode og ryddige prosesser med god informasjon. Vi ser nå på hvordan vi kan løse deler av overtalligheten med naturlig avgang, AFP-avtaler eller andre løsninger. Vi vil også fortsette å redusere bruken av eksterne konsulenter.

– Er Telenor sikre på at det ikke blir slik at den gjenværende staben fremover blir nødt til å jobbe masse overtid for å dekke opp for arbeidsoppgavene fra dem som mister jobben?

– Endringene vi nå gjennomfører innebærer redusert kompleksitet, mer effektive og mer automatiserte arbeidsprosesser. Samtidig samler vi like funksjoner og vi samler fagmiljøer. Dette betyr også at oppgavene vil forandre karakter. Samtidig er vi veldig oppmerksomme på at implementering av nye arbeidsprosesser og nye systemer vil være krevende i en overgangsfase. Bemanningsreduksjoner er krevende, først og fremst for de som berøres direkte, men også for de som er igjen og skal tilpasse seg nye roller og arbeidsprosesser. Vi skal legge vekt på å ivareta både medarbeidere og kunder på best mulig måte.

Lever i og med endring

– EL & IT mener profittjag går foran ansvar for lojale medarbeider og norske arbeidsplasser i krisetider, har dere noen kommentar til denne påstanden/ytringen?

– Telenor er en bedrift som lever i og med endring. Slik har det vært, og slik vil det fortsatt være. Men mens store endringsprosesser tidligere skjedde over lang tid, kjennetegnes dagens teknologi- og markedsutvikling av hyppige taktskifter. Vi har gjennom 160 år løpende tilpasset oss realitetene i markedet, med stadig tøffere konkurranse både nasjonalt og internasjonalt. Vi har utfordringer som vi nå må ta tak i for å være konkurransedyktige og kunne ivareta arbeidsplasser og vårt viktige samfunnsoppdrag også i tiden fremover.

– Dere får kritikk for å offshore noen av stillingene. På hvilken måte er det riktig å offshore disse stillingene?

– TCS (indiske Tata Consultancy Services, journ.anm.) har verktøy og metodikk for å gjennomføre produktforenkling, prosessdesign og IT-transformasjon. Derfor er de en god samarbeidspartner for oss. De arbeidsoppgavene vi overfører til TCS er standardiserte oppgaver, som i dag ikke fyller hele stillinger, men er spredt over et stort antall medarbeidere/stillinger. Dette er prosesser, systemer og oppgaver som vi i dag har utfordringer med å løse på en effektiv måte.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse