JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hagen frykter elbilene vil ta all elektrisitet. – Ingen fare, svarer statsråden

Det kommer fram av et skriftlig spørsmål og svar i Stortinget.
Carl i Hagen frykter el-bilene skal ta all strømmen. Ingen fare svarer statsråden.

Carl i Hagen frykter el-bilene skal ta all strømmen. Ingen fare svarer statsråden.

Terje Pedersen, ANB

helge@lomedia.no

Carl I. Hagen (Frp) har stilt følgende spørsmål til olje- og energiministeren:

– Hvis alle norskregistrerte biler brukte elektrisitet som drivstoff hva ville merbehovet for strømproduksjon bli og har vi nok tilgang til norskprodusert strøm?

Erna setter foten ned for elbilmoms

Vesentlig økning

I begrunnelsen for spørsmålet viser Carl I. Hagen til at det diskuteres om alle fossildrevne biler bør erstattes med elbiler og hybridbiler.

– Da er det slik at det ville medført en vesentlig økning i forbruket av elektrisitet. Hvis det ikke er kapasitet i strømnettet eller i produksjon av strøm er det en utfordring. Hvis en slik overgang til strøm skjer bør det opplyses om hva det vil bety for kapasiteten i nettet og om det ville bli behov for nettoimport av strøm fra utlandet, eventuell strøm fra kullkraftverk på kontinentet, mener den tidligere Frp-lederen.

Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg kan berolige sin partikollega:

– Med dagens bilpark brukes det om lag 0,6 TWh strøm til elbiler. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har anslått at det ville kreve 6,5 TWh strøm totalt dersom alle norskregistrerte personbiler hadde brukt strøm som drivstoff i dag. I 2018 ble det brukt totalt 136 TWh og produsert 146 TWh strøm i Norge. Dette gir et netto kraftoverskudd på 10 TWh. Produksjonen av strøm ville derfor vært høyere enn bruken selv om alle norskregistrerte personbiler hadde brukt elektrisitet som drivstoff i dag.

Bussjåfører vil ha elbilene ut av kollektivfeltet

Kraftoverskudd

Han opplyser videre at det er anslått at Norge vil ha et kraftoverskudd også i årene som kommer. For 2030 har NVE anslått et kraftoverskudd på 20 TWh.

– Om netteierne tar hensyn til elektrifisering av transport under planlegging av nettet, ser det derfor ut til at det norske kraftnettet kan tåle en stor bestand elektriske kjøretøy, mener Kjell-Børge Freiberg.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse