JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Innovativ strøm-ladepark for elbiler åpner til sommeren i Sarpsborg

Henter inspirasjon fra «mathall»-tankegangen, bare at maten er strøm og at bilen kan være både restaurantgjest og rullende gatekjøkken.
Martin Vatne, direktør for strategi og forretningsutvikling i Østfold Energi, ved den omtalte parkeringsplassen/ladeparken.

Martin Vatne, direktør for strategi og forretningsutvikling i Østfold Energi, ved den omtalte parkeringsplassen/ladeparken.

Therese Olavsrud (pressefoto / Østfold Energi)

leif.kirknes@lomedia.no

Konseptet Inspira Charge Court på Grålum ved Sarpsborg dukket opp på starten av fjoråret, og nærmer seg nå ferdig.

Det er som en større markedsplass for elbillading som skal dra nytte av solceller og batterier og smart laststyring for å kunne lade opptil 40 elbiler uten å kreve mer effekt fra nettet.

Prosjektet har fått Enova-støtte og eies av Inspira Science Center, med seg på laget har de Østfold Energi, Fortum Charge & Drive, Schneider Electric, Sarpsborg kommune, Smart Energi, Norgesnett, Østfoldforskning med flere.

Stort steg

Det nærmer seg nå ferdig. Til sommeren håper direktør for strategi og forretningsutvikling i Østfold Energi, Martin Vatne, at folk kan ta turen dit «for å oppleve hvordan lading bør være».

Han mener at ladeparken er et stort steg fremover for å møte den fremtidige økte etterspørselen etter elbillading. Solcellene gjør at det er mulighet for å for eksempel gi halv pris på lading på dager det er meldt sol. Ladeparken vil potensielt også kunne gi strøm tilbake til strømnettet.

COWI forklarer via en pressemelding at systemet er basert på mikronett-tankegang, der et lite strømnett produserer og forbruker strøm lokalt uten å belaste det offentlige strømnettet.

«Fordelen med å drive lokal produksjon og distribusjon gjennom mikronett er gjerne at man produserer der man forbruker. Da slipper man store overføringer fra det offentlige nettet,» sier COWI-sivilingeniør Ole Christian Nebb i meldingen.

Markedsplass

17. januar i fjor la daværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen grunnstenen i prosjektet. En del av konseptet er at ulike operatører skal kunne tilby lading til elbilister på samme sted. Ifølge Enovas prosjektinfo er navnet «Charge Court» sånn sett inspirert av «Food Court».

«Lokal markedsplass for digitalstøttet kjøp og salg av lokal energi og fleksibilitet basert på elkjøretøy. Reduserer effektbehov uten at ladetjenester for elkjøretøy svekkes,» forklarer Enova.

Systemet vil skilles mellom elbiler som står til langtidsparkering, kjapp lading og dem som har parkert der mens de besøker Inspira Science Center og også bruke denne informasjonen til laststyring.

«Avhengig av ladebehov og hvor lenge man vil parkere, kan man enten kjøpe eller også i enkelte tilfeller få betalt for å gi strøm tilbake til strømnettet,» beskriver Smart Innovation Norway.

– Delingsøkonomi for elbiler

Charge Court er en del av det internasjonale Horizont 2020-forskningsprosjektet Invade. Enovoa har bidratt med fem millioner kroner av en prosjektramme på 14,8 millioner kroner.

«Det kan sees på som en delingsøkonomi for elbiler. Her kan vi dekke et behov i markedet med kortreist fornybar energi. Med Inspirias plassering rett ved E6 og stor gjennomstrømming av besøkende, samtidig som mange arbeidstakere på Grålum har elbiler, er dette et ideelt sted å etablere et slikt nytt konsept,» har Ulrika Holmgren, serniorrådgiver for smarte byer og samfunn i Smart Innovation Norway tidligere uttalt.

Opprinnelig var planen å åpne ladeparken i desember 2019.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse