JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Økt lønn og kortere arbeidsuke ble belønningen etter massiv verveinnsats

På under ett år økte de medlemstallet fra fire til 65 og dermed var grunnlaget for å kreve tariffavtale lagt. Nå får de høyere lønn og kortere arbeidsuke.
PÅ PLASS: Svein Ove Blystad er klubbleder - og klubbgründer - i Webhelp Nordic, som nå har fått tariffavtalen på plass.

PÅ PLASS: Svein Ove Blystad er klubbleder - og klubbgründer - i Webhelp Nordic, som nå har fått tariffavtalen på plass.

Leif Martin Kirknes

knut.viggen@lomedia.no

leif.kirknes@lomedia.no

Svein Ove Blystad har bakgrunn som sykepleier og jobbet seks år på sykehus og i hjemmesykepleien før han bestemte seg for å prøve noe nytt. Det ble jobb i IKT-bransjen, nærmere bestemt i bedriften Go-Excellent som for rundt halvannet år siden ble kjøpt opp av Webhelp Nordic.

Han var den første ansatte på bedriften som organiserte seg og et medlemskap i et LO-forbund var naturlig siden faren hans var aktiv i NNN og mora i Kommuneforbundet.

– Jeg er flaska opp med fagforeningshistorier og pokerspill med Yngve Hågensen og Torbjørn Jagland, forteller Blystad.

Et lite eventyr

Svein Ove oppdaget raskt at det ikke fantes tillitsvalgte på hans nye arbeidsplass og heller ikke klubb eller noen tariffavtale. Da det ble snakk om nedbemanninger ble spørsmålet om organisering lagt litt på is. Inntil i fjor. Da fikk han en telefon fra Geir Aasen i EL og IT Forbundets serviceprosjekt med spørsmål om å delta på et introduksjonskurs i forbundsregi, noe han gjorde sammen med to andre kolleger. Det ble starten på et lite eventyr. Med god hjelp fra både forbund og ikke minst distrikt og stor egeninnsats, lyktes vervearbeidet over all forventning. I løpet av fjoråret gikk antall organiserte fra fire til 65 og på nyåret har ytterligere fem sluttet seg til så antall EL og IT-medlemmer er nå oppe i 70. Av et totalt antall på 100 ansatte.

Webhelp leverer kundesentertjenester og elektroniske tjenester og produkter til andre firmaers kunder.

Webhelp leverer kundesentertjenester og elektroniske tjenester og produkter til andre firmaers kunder.

Leif Martin Kirknes

– Målet er å få nærmere hundre prosent oppslutning blant de ansatte, sier Svein Ove, som også gjestet landstariffkonferansen for IKT i Oslo i november i fjor, men da bare som observatør.

Utrolig viktig

Allerede på tampen av fjoråret lå de godt an til å få oppslutning nok for å kunne kreve tariffavtale og 8. februar kunne Webhelp-klubben slå fast at tariffavtalen var i boks.

– En tariffavtale er utrolig viktig for oss ansatte, og vi er veldig lettet over å endelig ha fått det til. Den gir både ansatte og ledelsen tryggere rammer enn det vi hadde tidligere. I tillegg gir det oss ansatte større innflytelse på arbeidsplassen, slik at vi kan være med og øke trivselen, sier Svein Ove Blystad, som ble valgt til klubbleder på årsmøtet 15. februar.

Brukerstøtte

Webhelp leverer kundesentertjenester og elektroniske tjenester og produkter til andre firmaers kunder.

– Det går mye i brukerstøtte til mobiler og nettbrett og bærbare datamaskiner og andre tjenester innen telekom og IT. Nylig tok vi over kundesupport for Telenor i Sverige. I går hadde jeg en på 95 som ringte og ville ha hjelp, men han var egentlig veldig oppegående, forteller Blystad.

Av de rundt 100 ansatte i Oslo er de fleste mellom 20 og 25 år, noen få er rundt 40. Blystad hører til de eldre med sine 38 år. Alle er fast ansatte og jobber heltid. Bedriften er inne i en god vekst og har utvidet åpningstiden. Kundesenteret er oppe fra 08.00 til 20.00 sju dager i uka.

– Vi har faktisk begynt å innføre skiftarbeid nå. Dermed går vi ned til 35 timer i uka, i følge tariffavtalen, sier Svein Ove.

Minstelønn opp

Tariffavtalen ble ikke mindre populær blant medlemmene ved at den førte til at minstelønna gikk opp med 3.000 kroner i måneden. Det var en nok en god grunn for folk til å melde seg inn.

Tariffavtalen det er snakk om er IKT-overenskomsten mellom EL og IT Forbundet og NHO (Abelia).

Tema som blir viktige for klubben fremover er lokale lønnsforhandlinger og å sette opp et nytt lønnssystem.

Tema som blir viktige for klubben fremover er lokale lønnsforhandlinger og å sette opp et nytt lønnssystem.

Tema som blir viktige for klubben fremover er lokale lønnsforhandlinger og å sette opp et nytt lønnssystem.

Leif Martin Kirknes

– Vi har en ledelse som er veldig for dette. Men vi er ferske på dette alle sammen og det blir nok litt prøving og feiling i starten, så vi håper på litt assistanse både fra forbund og distrikt, sier Svein Ove Blystad.

– Vi håper også å kunne være med og bidra til å samle flere som driver med callsenter i IT-bransjen, få bygget opp et tillitsvalgt-apparat og få folk på kurs, avslutter han.

Imponert

Geir Aasen i EL og IT Forbundet er kraftig imponert over det Blystad og klubben i Webhelp har fått til. Det er en av totalt to tariffavtaler som er tegnet etter at forbundets serviceprosjekt ble satt i gang i 2016.

– Distriktet har vært kjempe-flinke og fulgt opp klubben og skal ha sin del av æren for dette, sier Aasen. Siden serviceprosjektet startet opp i 2016 er det vervet 581 medlemmer (per 5. januar).

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse