JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Wizz Air etablerer seg i Norge

Statnett vil ikke bruke Wizz Air

Flynekten kan potensielt også få konsekvenser for underleverandører.
KOMMUNIKASJONSSJEF: Henrik Glette. (Arkivfoto)

KOMMUNIKASJONSSJEF: Henrik Glette. (Arkivfoto)

Knut Viggen

leif.kirknes@lomedia.no

Statnett vil ikke benytte Wizz Air som leverandør av flytjenester for seg og sine ansatte, bekrefter Statnetts kommunikasjonsdirektør Henrik Glette til FriFagbevegelse/Nettverk.

– Det stemmer. Det er ingen boikott, men så enkelt som at alle våre leverandører må forholde seg til et etisk regelverk for å være godkjent. I det regelverket er det blant annet bestemmelser om at en skal tillate organisering og legge til rette for tariffavtaler. Og det gjør ikke Wizz Air, sier han.

Hele verdikjeden

Han registrerer at selskapet sier de skal tillate det på norsk side, men at det ikke medfører noen endring i Statnetts beslutning om ikke å fly Wizz Air.

– Våre etiske retningslinjer gjelder for hele verdikjeden, så da er de ikke godkjent som leverandør hos oss og kan heller ikke benyttes av våre ansatte.

– Vil det med «hele verdikjeden» også medføre at Statnetts underleverandører ikke kan benytte Wizz Air?

– Vi må se an hvordan dette blir, men reglene gjelder egentlig hele verdikjeden, og våre leverandører er også veldig godt kjent med at de skal benytte seg av leverandører som følger våre etiske regler. Så får vi se nærmere hva slags konsekvenser det har, sier Glette.

Helt åpenbart utenfor

Det kan være mange andre leverandører som heller ikke er godkjent av Statnett på samme grunnlag. Statnett følger opp sin primære verdikjede opp mot sine etiske regler.

Glette legger til at det generelt er begrenset i hvilken grad de kan gå inn og stille krav til andrelinjeleverandører, men synes det er klinkende klart at Wizz Air ikke tilfredsstiller Statnetts kodeks.

– I dette tilfellet her har det vært så klart og åpenbart kommunisert ut fra ledelsen i selskapet at dette selskapet ikke oppfyller våre vilkår, så da handler vi på basis av det, sier Glette.

Vil gjerne vite mer

Nettverk har forespurt Wizz Air om kommentar til flynekten. Kommunikasjonsdirektør Andros Rado skriver i en epost at de gjerne skulle visst de underliggende årsakene Statnett har basert sin beslutning på om ikke å bruke Wizz Air.

– Vi håper at Statnett, da de tok sin beslutning, ikke bare baserte seg på påstandene som har fremkommet i norsk media, men grundig har undersøkt flyselskapets transparente og rettferdige tilnærming mot sine ansatte og fagforeninger, skriver Rado.

Selskapet sier 40 millioner passasjerer årlig ser ut til å mene Wizz Airs tilbud passer deres behov, og mener dette er årsaken til at Wizz Air kan ekspandere selskapet og tilby karrieremuligheter til sine ansatte i en bransje hvor andre krymper og til og med går konkurs.

Ikke første med Wizz-nekt

En rekke andre personer, selskap og organisasjoner, deriblant statsminister Erna Solberg og flere fagforbund, har tidligere i høst uttalt at de ikke ønsker å fly med Wizz Air på samme grunnlag.

FriFagbevegelse har tidligere skrevet om Mircea Constantin, som fikk sparken etter å ha startet fagforening i selskapet.

CANCELED: Wizz Air vil ikke bli fløyet av Statnett.

CANCELED: Wizz Air vil ikke bli fløyet av Statnett.

Leif Martin Kirknes

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse