JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Telenor åpner for mer hjemmekontor: – De ansatte har likt det

• Flere møterom på kontoret, og mer konsentrasjonsarbeid på hjemmekontoret, ser HR-direktør Anne Flagstad for seg. • «Ja» til valgfrihet, men hvis hjemmekontor skal bli mer fast, må det tas noen grep, mener tillitsvalgt Esben Smistad.
Mange ansatte har satt pris på valgfriheten under koronapandemien. (Illustrasjonsfoto)

Mange ansatte har satt pris på valgfriheten under koronapandemien. (Illustrasjonsfoto)

Leif Martin Kirknes

leif.kirknes@lomedia.no

HR-direktør i Telenor Norge, Anne Flagstad, sier til NRK at hjemmekontor har vært en suksess for deres del. 87 prosent har hatt hjemmekontor, tallet er nå 70 prosent.

– De ansatte har likt hjemmekontor. Å kjøre Telenors operasjon hjemmefra har fungert så bra at vi vil fortsette med det, sier Flagstad til NRK Radio, som legger til at målinger også tyder på en mer effektiv arbeidstid.

Aberet er at folk savner kollegaer og å jobbe sammen på kontoret, ifølge Flagstad.

– Man blir rett og slett litt lei av å sitte hjemme alene veldig lenge, sa hun til NRK i morgentimene i dag.

Konse-arbeid hjemme

Fra høsten ønsker selskapet, med litt under 3500 ansatte i Norge, at ulike team finner en dag i uka der de kan treffe kollegaer. Halvparten av medarbeiderne har sagt de ønsker å jobbe to dager i uka hjemme og tre på jobben, ifølge Flagstad.

Når Telenors smittevern med to-metersregel skal overholdes, er det begrenset plass i kontorlokalene. De vil bli bygget om slik at det blir flere møterom og sosiale soner, mens konsentrasjonsarbeidet kan folk gjøre på hjemmekontor.

– Våre medarbeidere sier tydelig at de vil ha mer fleksibilitet og valgfrihet rundt hvor man gjør jobben. Det viktigste for oss er at vi har tillit til at de gjør jobben sin. Hvor de gjør den, er ikke så viktig, mener Flagstad, som legger til at de er i ferd med å løse en dels praktiske hjemmekontor-problemstillinger – blant annet tester de ut en slags pappståpult som folk kan sette på kontorpulten hjemme.

Innsikt: Slik kan koronaviruset endre kontorene

Unntakstilstand

Tillitsvalgt for EL og IT i Telenor, Esben Smistad, mener situasjonen som har vært siden mars er en ekstrem unntakstilstand og at det er vanskelig å basere seg på den når en skal uttale seg om hvordan arbeidssituasjonen blir i fremtiden, men legger til at han synes det er positivt at ansatte i større grad kan velge hvor de vil utføre jobben fra.

Men hvis hjemmekontor eventuelt skal bli mer vanlig også etter korona, mener Smistad det må tas noen grep.

– Jeg tror vi alle vil være enige om at man ikke har utstyret hjemme for å kunne sitte og jobbe som en fast ordning. Da må man etablere faste hjemmekontorløsninger som tilfredsstiller kravene som gjelder for kontor, sier han.

Tilbakeblikk: Et halvt år med koronaviruset – slik preget tiltakene Norge

Arbeidsdagens oppbygning

Smistad mener det ikke nødvendigvis handler om enten/eller, men heller om å finne ut av hva slags type arbeid man kan gjøre hvor og hvordan arbeidsdagen bygges opp på en rasjonell måte.

– Hvis man for eksempel ikke har et møte på jobben før klokka 12, er det da nødvendig at man sitter i kø i rushen eller på et trangt tog for å komme på kontoret på morgenen, eller kan man ta den turen på et senere tidspunkt der det er mer behagelig og lettere å utnytte tiden på en god måte? spør Smistad.

Lærlinger om koronakrisen: – Føler jeg sitter hjemme med et fagbrev jeg ikke får gjort noe med

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse