JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Telenor legger ned på Finnsnes

Styret vedtok å sette kroken på døra. 50 ansatte rammes.
FØRTE IKKE FREM: Demonstrasjoner og mobilisering til tross, ifølge en pressemelding har Telenor nå tatt beslutningen om å legge ned på Finnsnes.

FØRTE IKKE FREM: Demonstrasjoner og mobilisering til tross, ifølge en pressemelding har Telenor nå tatt beslutningen om å legge ned på Finnsnes.

Dag Frøland

Leif.kirknes@lomedia.no

– Et sterkt beklagelig sentraliseringsvedtak, sier konserntillitsvalgt i Telenor, Per Gunnar Salomonsen, etter styrevedtaket om å legge ned på Finnsnes.

Det som skjer nå er at det er informasjonsmøte i Finnsnes. Der er lokaltillitsvalgte, regiontillitsvalgte og representanter fra EL & IT-forbundet. Tilsvarende er det også med de andre organisasjonene. Salomonsen understreker at Telenor har presisert at alle i Finnsnes vil få tilbud om jobb i Harstad, og forventer at selskapet nå står for det løftet. Så gjenstår det å se hvor mange som slår til.

Pressemeldingen fra Telenor, merket «omorganisering av Telenors kundeservice», tikker inn litt over klokke elleve.

– Det er ingen lett beslutning å legge ned kundeservice på Finnsnes. Vi har 50 flinke medarbeidere der, som har gjort en svært god jobb for Telenor. Samtidig er det slik at Finnsnes er vårt minste kundesenter, og vi har ikke klart å rekruttere nok nye medarbeidere dit de siste årene. Dette gjør at vi mener det er riktig å legge ned kundesenteret på Finnsnes nå, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge i meldingen.

– Stordriftsfordeler

Telenors egne erfaringer og internasjonale analyser viser at kundesentre med mer enn 100 medarbeidere gir best kvalitet og mest effektiv drift. Telenor ønsker derfor å satse på færre og større kundesentre enn i dag, heter det i pressemeldingen.

– Utviklingen i telekommarkedet går svært raskt, og i dag har flertallet av kundene våre en smarttelefon med tjenester vi ikke kunne drømme om for få år siden. Dette er veldig spennende, og vi er glade for å kunne ta med kundene våre på denne reisen inn i kommunikasjonsfremtiden. Samtidig stiller det stadig større krav til opplæring og kompetanse hos våre medarbeidere. Dette klarer vi lettere å sørge for på større avdelinger, hvor opplæring og utvikling kan gjennomføres mer effektivt, sier Berit Svendsen.

6 mnd pendletest

Etter omstillingen vil Telenor Norge ha totalt 8 kundeservicesentre som besvarer henvendelser fra privat- og bedriftskunder. Disse ligger i Harstad, Rørvik, Kongsvinger, Gjøvik, Fornebu, Skien, Kristiansand og Stavanger. Telenor krymper altså stadig mer i Nord-Norge, på kundeservicesiden er det bare Harstad igjen når kroken settes på døra 1. juli.

– Det er svært viktig for oss å understreke at vi ønsker å ta med oss videre våre flinke kolleger på Finnsnes, og vi håper at flest mulig vil takke ja til å jobbe andre steder i Telenor. De av våre medarbeidere på Finnsnes som ønsker å prøve ut arbeid ved en annen kundeserviceavdeling og ukependle får mulighet til å gjøre det i 6 måneder. Dersom de ikke ønsker å jobbe videre på nytt sted vil de fortsatt motta sluttpakke, sier Berit Svendsen.

I går var partene, det vil si Telenor og fagforeningsansatte, i møte med fylkeskommunen der fylkeskommunen oppfordret om å utsette avgjørelsen. Det tok Telenor altså ikke til følge.

Forventer riktig oppfølging

I dag var Telenor-saken et av temaene på Stortingets spørretime. Arbeiderpartiets Eirik Sivertsen, medlem i kommunal og forvaltningskomiteen og leder for Bodø Arbeiderparti, ønsket å vite om næringsminister Monica Mæland (H) var bekymret med tanke på bortfall av arbeidsplasser både i Finnsnes og Bodø.

Mæland svarte at det som i alle andre bedrifter er opp til Telenor selv å tilpasse sin virksomhet markedet.

– Slike avgjørelser er forretningsmessige beslutninger, også i Telenor. Jeg skal ikke som eier gå inn i enkeltbeslutninger som dette, men forventer at alle selskaper staten er eier i oppfører seg ansvarlig når omstillingsprosesser skal gjennomføres. Deriblant at dialogen gjennomføres riktig med de berørte og at det noen ganger også føres dialog med lokalsamfunnet, sier hun.

– Jeg forventer også at dem som blir berørt følges opp, svarer Mæland, og legger til at regjeringen er opptatt av å etablere rammebetingelser som bidrar til å opprettholde og skape nye arbeidsplasser rundt om i landet.

Går ikke inn i enkeltsaker

I sitt oppfølgingsspørsmål trekker Sivertsen frem Bodø, og lurer på om Mæland er opptatt av at det utvikles kompetanse også andre steder enn Fornebu. Mæland fremhever nok en gang at statens eierskap i Telenor også innebærer at de ikke går inn i enkeltbeslutninger, men at slike enkeltbeslutninger forvaltes av styremedlemmer.

– Vi forventer at styremedlemmene forvalter eierskapet på en god måte, og derfor mener eller kommenterer vi ikke noe rundt enkeltbeslutninger, sier næringsministeren.

Sivertsen trekker så frem kundeservice-rokaden som har pågått senere år. Han peker på at først ble avdelingen lagt ned i Bardu og ansatte tilbudt stilling i Finnsnes. Nå legges Finnsnes ned, og ansatte tilbys stilling i Harstad. Sivertsen lurer på om det ikke er rimelig å anta at Telenor som en bedrift innen telekom kan tilby desentraliserte arbeidsplasser, eller om Mæland er komfortabel med at selskapets arbeidsplasser sentraliseres til Fornebu.

– Jeg kommer ikke til å gå inn på enkeltsaker, på lik måte som heller ikke forrige regjering gjorde det i slike saker. Det er opp til styremedlemmene å fatte de beste beslutningene, sier Mæland.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse