Tilbyr smittesikkert 17. mai-tog Norge rundt i Minecraft
Den norske Minecraft-serveren Skogliv gjør som i fjor og tilbyr tog-hungrige, korona-faste nordmenn å delta digitalt.
SLOTTET: Slik ser slottet ut i Minecraft.
Skogliv
leif.kirknes@lomedia.no
I fjor ble ulike deler Norge bygget opp i forbindelse med 17. mai-avvikling i Minecraft. De siste tre ukene har 30 ungdommer finpusset et lite stykke Norge i forkant av Den Store Dagen.
Minecraft er et meget populært spill utviklet av svenske Mojang og senere kjøpt av Microsoft. Spillet kan spilles på ulike måter, men består uansett mye av bygging og sammensetting av ulike ting, og det har gått litt sport i å bygge kule greier.
17. mai i år tilbys folk å logge seg inn og bli med på tog som tar dem gjennom kjente plasser i ulike deler av Norge, før en til slutt går den vanlige ruta i den gjenskapte versjonen av Karl Johans gate i hovedstaden og forbi slottet. Serveren holder åpen fra 7 om morgenen til 22 på kvelden.
Må styrke serverne
Det er DA-selskapet Skogliv som på hobbybasis driver serveren som byr på Minecraft-tog, et selskap som tre unge herrer i tidlig 20-årene står bak.
– Alle som vil skal få være med på denne spektakulære feiringen. Det blir flagg, faner og musikk, bare i kjent Minecraft-stil. Vi gjør også vårt beste for at alle skal kunne se og finne noen de kjenner eller som er fra samme sted som seg selv, skriver Tarjei Mo Batalden (25), som omtales som administrator Skogliv, via en pressemelding fra Microsoft.
Han og de to faste kollegaene i Skogliv, Tobias Laundal (22) og Tarjei Mo Batalden (22) har den siste tiden tatt seg fri fra jobb, studier og andre forpliktelser for å rigge spillserveren så den er klar til å ta imot titusener av nordmenn på nasjonaldagen. En lang rekke kommuner har meldt seg på og vil ha egne digitale tog.
Første tog i fjor
Ideen om og gjennomføringen av et 17. mai-tog i Minecraft kom i fjor, fra Fredrik Sørensen (23), «alt-mulig-digitaliseringsmann» i Ullensaker kommune, som omtalt i Kommunespeilet. Han henvendte seg da til Skogliv, som er den største Minecraft-serveren i landet, og de likte ideen.
9000 gikk i digitalt tog i fjor.
I år har kronprinsfamilien sagt de kommer til å være på trappen Skaugum – i Minecraft. Det har Budstikka skrevet.
Microsoft Norge er med på å støtte toget.
– Når Covid-situasjonen gjør sitt til at en ikke får møtt alle vennene sine synes vi det er utrolig hyggelig at de kan møtes og feire sammen i Minecrafts magiske verden. Vi ønsker alle en riktig fin 17. mai og gleder oss til å se om ikke Skogliv slår alle rekorder, skriver Christopher Frenning, leder for Azure i Microsoft Norge, i pressemeldingen.
Minecraft-serveren heter 17mai.skogliv.no.
Program:
07.00: Serveren åpner
0930: Asker
1000: Elverum
1020: Rollag
1040: Bodø
1100: Vestby
1200: Oslo
1220: Moss
1240: Fredrikstad
1300: Bergen
1320: Enebakk
1340: Kongsvinger
1400: Trondheim
1420: Færder
1500: Hamar
1520: Røros
1540: Nannestad
1600: Stange
1620: Sortland
1640: Indre Østfold
1700: Suldal
1723: Arendal
1814: Eidsvoll
1840: Hammerfest
1900: Tynset
22.00: Serveren stenger
Bømlo, Gjerdrum, Nes, Sarpsborg og Ullensaker har foreløpig ikke valgt konkret tidspunkt.
Minecraft
I hovedsak består Minecraft av to ulike elementer, som ligger i navnet:
• Mine – «gruvedrift»/«sanking» – jakten på eksempelvis jern, kull, gull. Eller hogging av ved og slakt av storfe for den saks skyld
• Craft – «råvareprodusent og byggingeniør» – smelte om jern og lage rustning, gjøre om trestammer til trevirke og bruke det te til å lage seng, smelte om sand til glass for å lage vinduer til hus, grille biff etc., og mer avanserte ting som å lage alarmsystemer og feller.
• I «kreativ modus» trenger en ikke å verken «mine» eller «crafte» og har ubegrenset tilgang på alle materialer. Da går det litt kjappere å for eksempel bygge opp avanserte ting. I denne spillmodusen er det ikke mulig å «dø». Ganske tett opp til Legobygging, bare at en har ubegrenset med deler og alle byggematerialer en kan tenke seg.
• I «overlevelsesmodus» må en forholde seg til monstre og annet kryp mens en bygger seg en sikker bygning å bo i, finner edle metaller for å lage eksempelvis våpen til beskyttelse eller redskap for å effektivisere gruvedriften, samtidig som en må passe på å få i seg nok mat – som betyr at en må jakte på dyr og/eller plante hvete også. Det er mulig å bli sløv av sult og å dø av fallulykker, drukning og angrep fra monstre og andre skapninger. Det finnes i utgangspunktet ikke noe fastsatt sluttmål med spillet, annet enn å eksistere, utvikle seg mest mulig (her går en rimelig kjapt til steinalder og videre til jernalder) og helst ikke dø.
• Det finnes også noen andre måter å spille på, slik som «eventyrmodus» og «hardcore-modus».
Flere saker
Program:
07.00: Serveren åpner
0930: Asker
1000: Elverum
1020: Rollag
1040: Bodø
1100: Vestby
1200: Oslo
1220: Moss
1240: Fredrikstad
1300: Bergen
1320: Enebakk
1340: Kongsvinger
1400: Trondheim
1420: Færder
1500: Hamar
1520: Røros
1540: Nannestad
1600: Stange
1620: Sortland
1640: Indre Østfold
1700: Suldal
1723: Arendal
1814: Eidsvoll
1840: Hammerfest
1900: Tynset
22.00: Serveren stenger
Bømlo, Gjerdrum, Nes, Sarpsborg og Ullensaker har foreløpig ikke valgt konkret tidspunkt.
Minecraft
I hovedsak består Minecraft av to ulike elementer, som ligger i navnet:
• Mine – «gruvedrift»/«sanking» – jakten på eksempelvis jern, kull, gull. Eller hogging av ved og slakt av storfe for den saks skyld
• Craft – «råvareprodusent og byggingeniør» – smelte om jern og lage rustning, gjøre om trestammer til trevirke og bruke det te til å lage seng, smelte om sand til glass for å lage vinduer til hus, grille biff etc., og mer avanserte ting som å lage alarmsystemer og feller.
• I «kreativ modus» trenger en ikke å verken «mine» eller «crafte» og har ubegrenset tilgang på alle materialer. Da går det litt kjappere å for eksempel bygge opp avanserte ting. I denne spillmodusen er det ikke mulig å «dø». Ganske tett opp til Legobygging, bare at en har ubegrenset med deler og alle byggematerialer en kan tenke seg.
• I «overlevelsesmodus» må en forholde seg til monstre og annet kryp mens en bygger seg en sikker bygning å bo i, finner edle metaller for å lage eksempelvis våpen til beskyttelse eller redskap for å effektivisere gruvedriften, samtidig som en må passe på å få i seg nok mat – som betyr at en må jakte på dyr og/eller plante hvete også. Det er mulig å bli sløv av sult og å dø av fallulykker, drukning og angrep fra monstre og andre skapninger. Det finnes i utgangspunktet ikke noe fastsatt sluttmål med spillet, annet enn å eksistere, utvikle seg mest mulig (her går en rimelig kjapt til steinalder og videre til jernalder) og helst ikke dø.
• Det finnes også noen andre måter å spille på, slik som «eventyrmodus» og «hardcore-modus».