JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tillitsvalgte i Jernbaneforbundet har i lang tid vært bekymret for utviklingen av holdninger til elsikkerheten på jernbanen. Elektropersonalets Landsråd Bildet er fra en vedlikeholdsjobb noen år tilbake og personene på bildet har ikke noe med denne aktuelle saken å gjøre.

Tillitsvalgte i Jernbaneforbundet har i lang tid vært bekymret for utviklingen av holdninger til elsikkerheten på jernbanen. Elektropersonalets Landsråd Bildet er fra en vedlikeholdsjobb noen år tilbake og personene på bildet har ikke noe med denne aktuelle saken å gjøre.

Bjørn A. Grimstad (Arkivfoto)

Elsikkerhet i Bane NOR

Tillitsvalgte i Bane NOR frykter for elsikkerheten på jernbaneanlegg

Tillitsvalgte i Bane NOR frykter for sikkerheten til sine medlemmer som jobber med elektriske anlegg, Are Solli i EL og IT Forbundet er skremt over holdningen til elsikkerhet i Bane NOR.


16.11.2020
09:14
16.11.2020 12:28

knut.viggen@lomedia.no

Bane NOR mener man ikke trenger å være fagarbeider for å være leder for el-sikkerhet ved arbeid på elektriske anlegg i jernbanen. Tillitsvalgte er bekymret over at ufaglærte hyres inn til å gjøre en jobb de ikke er kvalifisert for.

– Vi har i lang tid vært bekymret for utviklingen av holdninger til elsikkerheten på Jernbanen, sier Janina Hortman og Lars Oellingrath, henholdsvis leder og nestleder i Elektropersonalets Landsråd i Norsk Jernbaneforbund.

(artikkelen fortsetter under bildet)

LEDER: Janina Hortman er leder i Elektropersonalets Landsråd i Norsk Jernbaneforbund.

LEDER: Janina Hortman er leder i Elektropersonalets Landsråd i Norsk Jernbaneforbund.

Ole Palmstrøm

Både DSB og tillitsvalgte i NJF og EL og IT Forbundet er klare på at forskriften stiller krav til bruk av fagarbeidere for å være leder for EL-sikkerhet.

Hortman og Oellingrath reagerer på det de mener er manglende forståelse for el-sikkerhet i Bane NOR.

Begge erfarer at det er folk uten elektrofaglig kompetanse som utøver funksjonen leder for EL-sikkerhet (LFS) ute på arbeidssteder nær ved komplekse strømførende høyspentanlegg.

Jernbaneforbundet organiserer rundt 500 medlemmer innen elektro, fordelt på tele, lavspent, energi, signalmontører og togelektrikere. De fleste av disse jobber til stadighet i og nær spenningsførende anlegg.

Enormt etterslep: Norsk jernbane trenger 6 milliarder i året for å rydde unna alle feil og mangler

Brøt forskrifter

Bane NOR fikk tidligere år et overtredelsesgebyr på 100.000 kroner av Direktoratet for samfunnssikkerhet (DSB) etter en nestenulykke i forbindelse med arbeid på et høyspenningsanlegg på strekningen Moi – Egersund på Sørlandsbanen i oktober 2018. Noe som kunne ha endt med dødelig utgang for en av de involverte. Anlegget der uhellet fant sted var eid av Bane NOR.

DSB mener Bane NOR har brutt både forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid på elektriske anlegg og elektrisk utstyr (FEK) §5 og forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) §§ 6,10 og 12, samt at det også er avvik i internkontrollforskriften § 5 i form av manglende rutiner for å sikre at kravene i forskriftene over ble etterlevd.

Bane NOR vil anke DSBs avgjørelse inn for Justis- og beredskapsdepartementet. Janina, Lars og Are frykter departementet vil ta mer hensyn til økonomiske konsekvenser enn kvalifikasjonskrav.

Les også: Ny undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse

Leder for Sikkerhet

Striden står om hva slags kvalifikasjoner som skal gjelde for funksjonen som Leder for EL-sikkerhet (LFS) ved jernbanearbeider. Mens DSB mener det er krav om at LFS må ha relevant fagbrev og elektrofaglige kvalifikasjoner for det bestemte arbeidet, bestrider Bane NOR dette. Selskapet mener det ikke kan utledes av gjeldende regelverk at det stilles et ettertrykkelig krav om dette og at de tradisjonelle arbeidsoppgavene for LFS er sikring av arbeidssted. Bane NOR mener at det har vært en gjengs oppfatning i bransjen og etablert praksis for at det som hovedregel ikke kreves fagbrev innen elektrofag for å kunne fungere som LFS.

Hortman og Oellingrath mener dette er holdninger som stammer helt tilbake til den gangen jernbanen hadde sine egne forskrifter. Først på tampen av forrige århundre fikk også jernbanen de samme bestemmelsene som andre offentlige anlegg. Bane NORs kompetanse og holdninger er farget av at viktigheten av høyspentanlegget og el-sikkerhet er sekundært i forhold til skinner, broer etc., mener de.

– På 90-tallet var det overtallighet på banemontører, da kunne du få en kort opplæring for å kunne være leder for EL- sikkerhet for gjennom å ta hånd om sikkerheten ved arbeidsstedet, ved f. eks en påkjørt elg, trefall eller lignende, som må heises med kran. Det har endt opp med at vi i dag har bedrifter som kun livnærer seg av å levere ledere for EL-sikkerhet til jernbaneanlegg, Dette er vanligvis folk som er ufaglærte og ikke har noen elektrofaglig bakgrunn, forklarer Janina Hortman.

Hortman sier dette har kunnet skje under dekke av at det som regel går bra. Det har ikke vært mange ulykker i forbindelse med jernbanearbeider, med strøm involvert, i Norge.

Stressende arbeidsforhold

Lars Oellingrath jobber til vanlig som leder for kobling (LFK) på driftssentralen, som skal kommunisere med LFS ute på anleggene for å kunne foreta sikker til- og frakobling. Lars opplever ganske ofte at LFS har liten eller ingen elektrofaglig kompetanse.

– Å jobbe på elektriske anlegg i jernbaneanlegg er ikke som å jobbe i e-verksbransjen. Det er hele tiden press på tid pga. korte opphold, en time her og en time der. Det skal jobbes mellom togavganger, det er stressende arbeidsforhold og mye nattjobbing, forklarer Oellingrath.

De tillitsvalgte frykter at hensynene til økonomi og fremdrift går foran sikkerhet.

– Det skal satses milliarder på oppgradering av jernbanen i Norge, samtidig som vi nå ser konsekvensene av samferdselsreformen og oppsplittingen av jernbanesektoren i Norge. Mange prosjekter er allerede forsinket, og de økonomiske rammene er sprengt. Vi frykter at etterlevelse av forskriften og krav til å bruke fagarbeidere som LFS vil bli brukt av Bane NOR som argument for at forsinkelser og kostnader vil øke ytterligere. Dette vil igjen føre til ytterligere press fra Bane NORpå uthuling av forskriftens bestemmelser, sier Hortman og Oellingrath.

– Vi er også bekymret for at samferdselsdepartementet og regjeringen vil gi Bane NOR medhold i dette for å få ned kostnadene og ikke skape ytterligere forsinkelser. Med dagens regjering ville ikke dette overraske oss, hevder de.

Hjelper el-kolleger

Forbundssekretær i EL og IT Forbundet, Are Solli, har engasjert seg i denne saken for å bistå sine kolleger i Jernbaneforbundet. Dette er en viktig sak som begge forbund har interesse av og Solli mener det er alvorlig hvis Bane NOR skulle vinne fram med sitt syn og at det kan få konsekvenser langt utover jernbanesektoren hvis så skulle skje.

– Bane NOR viser en holdning til el-sikkerhet som vi trodde vi ikke skulle oppleve fra et seriøst selskap. Jeg forventer at de ikke kommer til å få medhold i klagen sin. Men hvis det viser seg at det kan sås tvil om omfanget av regelverket må vi sørge for å få endret forskriften om Elsikkerhet så raskt som mulig slik at dette ikke kan feiltolkes. Det er uansett et regelverk som er klar for revisjon, sier Are Solli.

Han sammenligner problematikken i Bane NOR med en tilsvarende sak fra 2016 der Statnett og entreprenørselskapet Dalekovod var involvert. En kroatisk linjearbeider omkom.

DSB fikk medhold

I 2018 konkluderte Justis- og beredskapsdepartementet i en ankesak med at Statnett og Dalekovod ikke hadde brukt kvalifisert personell til sikkerhetsarbeid. Leder for sikkerhet og den avdøde hadde ikke kvalifikasjoner i overensstemmelse med kravene i forskriftene og Statnett hadde som overordnet planlegger ikke forsikret seg om at det ble benyttet kvalifisert personell i arbeidet med å sikre linjen.

DSB fikk fullt medhold i deres tolkning av forskriftene og hvilke kvalifikasjonskrav som skal stilles til leder for sikkerhet og den som skal utføre sikkerhetsarbeid på elektriske anlegg under linjebygging.

– El og IT Forbundet har vært med revisjonene helt siden 1995 for å være med og lage et regelverk som ivaretar sikkerheten, sier Solli.

(artikkelen fortsetter under bildet)

EL OG IT: Are Solli er forbundssekretær i EL og IT Forbundet.

EL OG IT: Are Solli er forbundssekretær i EL og IT Forbundet.

Leif Martin Kirknes

– Vi er opptatt av at sikkerheten skal bli ivaretatt i alle deler av energisektoren, selvsagt inklusive de som jobber med elektrisitet på jernbanen. Vi kan ikke se på at Bane NOR utfordrer elsikkerheten som også vil ramme våre medlemmer, dette kan bare få et utfall i dep behandling av anken etter vår mening, og det er at BaneNor må kun bruke fagfolk til leder av Elsikkerhet. Noe annet kan ikke vi finne oss i. Her må sikkerhet gå foran økonomiske konsekvenser og eventuelt forsinkelser i prosjekter, sier Solli.

Bane NOR svarer

Bane NOR er forelagt kritikken fra de tillitsvalgte og kommunikasjonssjef for bane og drift i selskapet, Kristina Bolstad Picard bekrefter at de har klaget på pålegget.

Her er Bane NORs svar:

– At enkelte ansatte er bekymret for elsikkerheten på våre anlegg, tar vi selvsagt på største alvor. Sikkerhet har alltid første prioritet i vårt arbeid. Kompleksiteten på jernbanen gjør at vi alltid må se sikkerhet i sammenheng, både elsikkerhet og trafikksikkerhet, og de lover og forskrifter som følger av dette.

– Vi ser veldig alvorlig på hendelsen på Moi – Egersund, og vi har iverksatt flere tiltak for å sikre at dette ikke skjer igjen. Vi gjør et stort løft på elsikkerhet sammen med trafikksikkerhet, fordi vi har et større aktivitetsnivå på jernbanen. Vi må være sikre på at all vår aktivitet langs jernbanen skjer på en trygg måte.

– Det er riktig at vi har fått et pålegg og varsel om foretaksgebyr fra DSB. Vi har lagt fram en omfattende tiltaksplan for DSB. Nå venter vi på DSBs tilbakemelding på denne. Vi er for øvrig enig med El og IT Forbundet i at forskriftsteksten ikke er tydelig nok. Dette er også bakgrunnen for at vi har valgt å klage på pålegget.

Bjørn A. Grimsad

Ole Palmstrøm

16.11.2020
09:14
16.11.2020 12:28



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker