MADE IN HARDANGER: Verdens første batteridrevne ferge er levert av Fjellstrand Verft. Teknologien er utviklet av Siemens, men tilpasningen er skjedd lokalt, ved hjelp av ekspertise og erfaring opparbeidet ved verftet gjennom mange år.
Knut Viggen
Verdens første batteridrevne ferge
Første januar setter rederiet Norled inn en helt utslippsfri batteridrevet ferge i trafikk over Sognefjorden. Nettverk ble med da EL & IT-tillitsvalgte i Hordaland og Sogn og Fjordane nylig fikk en liten omvising.
knut.viggen@lomedia.no
Det er farlig å påberope seg tittelen «verdens første», da det allerede før krigen var batteridrevne bilferger i drift mellom Stathelle og Brevik i Telemark. Men det var nok snakk om en helt annen teknologi.
På bilferga som er utviklet og produsert ved Fjellstrand verft i Omastrand handler det i imidlertid om tekniske nyvinninger verden aldri før har sett maken til.
10. september i år ble ZeroCat 120 kåret til «Ship of The Year» - årets skip av bladet Skipsrevyen under en markering i Hamburg.
Vekker oppsikt
Ferga vakte internasjonal oppsikt lenge før den var ferdig, og i ukene og månedene den har vært under bygging i Omastrand har det vært mange forespørsler om å få en omvisning.
Så populære var omvisningene, at skip- og oljeutvalget i Elektroarbeidernes Fagforening i Hordaland og Sogn og Fjordane nylig la ett av sine møter til Omastrand, nettopp for å få en kjapp omvisning om bord på verftets siste stolthet.
17. oktober skal ferga overleveres rederiet, deretter skal den døpes og testes på alle mulige vis før planen er at den skal settes inn i ordinær trafikk på den travle E39-forbindelsen mellom Lavik og Oppedal 1. januar.
Kjent teknologi
Det er Siemens Norge som har utviklet teknologien som skal drive fergen fremover. Ifølge Fjellstrand er det kjent teknologi, men det er sydd sammen på en ny måte og satt inn i en ferge. Fjellstrand verft har unik kompetanse på skipsbygging, og den lille bygda har folk som er helt verdensklasse når det gjelder konstruksjon og design av blant annet katamaraner.
For elektrikere var det spennende og interessant å se en ferge der så mye er basert på elektrisk drift. Fergen drives av litiumionebatterier, satt sammen til en batteripakke på til sammen 1000 kWh. Av sikkerhetshensyn er batteriene fordelt på to separate rom, ett i hver skrogende og med 80 moduler i fire rack på hver. I batterirommet vi fikk se var det ikke lov å fotografere. Noen hemmeligheter ønsker verftet og utviklerne av fergen å ha for seg selv.
Azipull-propeller
Batterikraften brukes til å drive to Rolls-Royce Azipull-propeller. ZeroCat-fergen er bygget på et katamaranskrog, men i motsetning til vanlige katamaraner, er ikke de to skrogene like.
Overbygget, med passasjersalong, styrhus og mannskapslugarer/bysse er plassert over det ene skroget. De toAzipull-propellene står i samme skrog, på motsatt side.
Dette er saktegående propeller med stor diameter, som skal gi mer effektiv energiutnyttelse.
Lave driftskostnader
Strømforbruket er beregnet til 150-200 kWh på én tur over fjorden. På ett år vil forbruket være på 3 mill. kWh, eller like mye som årsforbruket til rundt 150 husholdninger. Målt i kroner og øre vil den løpende drivstoffkostnaden på batterifergen være knapt halvparten av kostnaden for en vanlig dieselferge.
I tillegg kommer kostnadene til lading på land. Mellom hver overfart hurtiglades fergen i ti minutter, her er det ennå ikke bestemt hva slags teknologi som skal benyttes. To forskjellige løsninger er aktuelle.
Ladingen er optimalisert, både med tanke på å unngå overoppheting og for å gi så lang levetid som mulig.
Fergen er resultat av en konkurranse utlyst av Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet i 2010.
ZeroCat 120
Lengde 80,5 meter, bredde 20,8
meter.
Plass til 120 biler og 360 passasjerer
Elektro-automasjons- og kontrollsystemer er levert og koblet sam-men av Siemens.
Fergen får 17 anløp per dag, 34 ladinger per dag.
To nye kaier skal skreddersys for batterifergen, som foreløpig ikke har fått noe navn.
ZeroCat 120
Lengde 80,5 meter, bredde 20,8
meter.
Plass til 120 biler og 360 passasjerer
Elektro-automasjons- og kontrollsystemer er levert og koblet sam-men av Siemens.
Fergen får 17 anløp per dag, 34 ladinger per dag.
To nye kaier skal skreddersys for batterifergen, som foreløpig ikke har fått noe navn.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen