JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha GPS-varsling av alle luftspenn

Energi Norge mener GPS-varsling av alle luftspenn er veien å gå for å hindre ulykker som den på Sollihøgda tirsdag.
Dagens regelverk krever merking av luftspenn som ligger mer enn 60 meter over bakken. Energi Norge ønsker GPS-varsling av alle luftspenn, også de som er lavere, som den på Sollihøgda.

Dagens regelverk krever merking av luftspenn som ligger mer enn 60 meter over bakken. Energi Norge ønsker GPS-varsling av alle luftspenn, også de som er lavere, som den på Sollihøgda.

knut.viggen@lomedia.no

Helikopteret fra luftambulansen styrtet etter at det traff en høyspentledning 35 meter over bakken i forbindelse med et redningsoppdrag. To omkom og en ble hardt skadd i den tragiske ulykken.

Ledningen var ikke merket. Det er i tråd med dagens regelverk som sier at kun hindringer høyere enn 60 meter skal merkes utenfor tettbygde strøk.

Nå går kraftnæringen ut og varsler at de ønsker en GPS-varslingsløsning som omfatter alle spenn, ikke bare de høyeste.

I en pressemelding sier Energi Norge at de i mange år har vært opptatt av flysikkerhet i tilknytning til medlemmenes installasjoner. Arbeidsgiverorganisasjonen mener GPS-varsling for alle luftspenn er det viktigste tiltaket for å redusere risiko.

GPS-prosjekt

– Vi har tatt opp dette med relevante myndigheter i en årrekke og er med i et prosjekt for å utvikle et GPS-varslingssystem som vil omfatte alle luftfartshindre, ikke bare de som i dag er merkepliktige ifølge loven. Systemet ville også ha omfattet kraftlinjen på Sollihøgda, sier administrerende direktør Oluf Ulseth i Energi Norge i pressemeldingen.

Sammen med Nobilsoft/Norsk Navigasjon, Statnett og Sintef IKT er Energi Norge i ferd med å utvikle et GPS-varslingssystem som kan advare om nærliggende luftfartshindre ved at en alarm utløses i fly eller helikopter når det nærmer seg en kraftledning eller annet hinder.

Dårlig løsning

Da Luftfartstilsynets forslag om lys- og lydmerking av alle landets merkepliktige spenn var på høring i 2009, argumenterte Energi Norge for at løsningen var dyr og lite hensiktsmessig siden den bare ville omfatte et mindretall av luftspennene, som allerede er merket.

Samtidig ville risikoen for ulykker og skader være stor ved etablering og vedlikehold av lys og lyd. Allerede da foreslo Energi Norge å innføre GPS-varsling i flyene.

– Vi mente den gang, og mener fortsatt, at en mer omfattende merking av kun de spennene som allerede er merket, vil være en uhensiktsmessig bruk av ressurser. Dette er etter vår oppfatning ikke den løsningen som vil gi best sikkerhet. Derfor ønsker vi en GPS-varslingsløsning som omfatter alle spenn, ikke bare de høyeste, sier Ulseth.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse